Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Stommiteit met olie begaan ?

22 jul 2005 19:54

Hoi iedereen,

We zijn net terug van een weekje vakantie in Luxemburg (met onze Golf, niet met de P). Op 2 dagen na niet bijzonder goed weer gehad maar onderweg ook nog moeten ondervinden dat ik onlangs waarschijnlijk een dikke stommiteit inzake olie-gebruik heb gedaan. :(

In '96 hebben wij een VW Golf TDI gekocht (nieuw) en de motor (90 pk, geen 110 pk) altijd en regelmatig gesmeerd met Mobil Super S 10W40 SAE, half-synthetisch voor diesel. Heeft ondertussen 172.000 km gelopen waarvan de eerste 170.700 km zonder problemo. Omdat het een turbo is en ik voor de P (ook een turbo) bijvul met Havoline (van Texaco) full-synthetic SAE 5W40 heb ik de Golf op zijn 170.000 km ook een smering met deze olie gegeven. Ik vrees echter dat ik er een stommiteit mee heb begaan. :oops:

We hadden een aanhangwagen van +/- 500 kg bij en normaal trekken we die makkelijk naar 130-140 km/h maar niet deze keer. Als ik vol gas geef trekt hij wel maar na een 4-5 seconden lijkt het alsof de turbo-druk wegvalt. Houd ik dan de gas even in en geef ik terug vol-gas dan herpakt de motor zich volledig maar doet zich na 4-5 seconden opnieuw hetzelfde fenomeen voor. Zonder aanhangwagen doet het probleem zich ook voor maar kan het soms 10-15 seconden duren vooraleer het gebeurt wat logisch is door de minder zware belasting.
Gezien we dit nog nooit hebben voorgehad en het enige dat ik er onlangs aan heb veranderd de motorolie betreft denk ik dat het door die 5W40-olie komt.
De turbo heeft ook 172.000 km en zal dus wel wat slijtage hebben. Gezien 5W40 dunner is dan 10W40 denk ik dat de dunnere olie voor een drukverlies zorgt als hij maximaal belast wordt. Waar het drukverlies in de turbo zou zitten, geen idee. Er komt ook geen merkbare rook uit de uitlaat en de motor lekt nergens.
Nu, het kan misschien ook niet de turbo zijn die een probleem heeft maar dat er door de olie elders een probleem is ontstaan.

Voor de motor-kenners onder de forummers, graag wat commentaar en advies (om evt. e.e.a. te laten contoleren of zo). Maar schiet mij nu niet dood hé want ik heb al links en rechts gehoord dat je nooit zomaar mag overstappen van half-synthetische naar full-synthetische olie. Wist ik dus niet. En de klok terugdraaien gaat ook niet. :roll:
Ik ga volgende week in elk geval de olie die er nu inzit vervangen door de vroegere 10W40, incl. een nieuwe olie-filter en kijken of het na 100 km al enig effect heeft.

22 jul 2005 20:46

Dit heeft m.i. niets met motorolie te maken. Bespaar je het geld van de olie-wissel.

Je post lezend, vermoed ik dat er tussentijdse problemen zijn ontstaan in je luchtmassameter.
Laat het systeem uitlezen bij een VW-dealer.

22 jul 2005 20:48

Ik ben slechts comm. medewerker en niet technisch medewerker bij een (VW-) AUDI dealerbedrijf, desalniettemin denk ik dat het de luchtmassameter betreft....................( ? )
Even langs de VW - dealer en je weet het.

22 jul 2005 21:14

Aan de olie ligt het zeker niet.
Je kan zonder problemen van half synthetische op vol synthetische omschakelen. Andersom kan welproblemen opleveren.
Het inhouden kan aan uw mengdebietmeter (meegemaakt met mijn BMW) liggen als aan een scheutje in een vacuumleiding (meegemaakt met mijn Integralé) als een slechte massa (meegemaakt met mijn Omega)

Greetz

23 jul 2005 7:45

Hé jongens, bedankt voor de info.

Aangezien het aan nogal wat zou kunnen liggen zit ik er nu over te denken dat ik misschien beter naar een Bosch-center zou gaan. Hebben ze in principe toch meer meetapparatuur dan in een normale garage. Of is dat larie ?

23 jul 2005 15:50

ik denk inderdaad dat het niet de olie is. Ik heb een Audi A4 tdi (110pk) gehad en die vertoonde gelijkwaardige mankementen in de 4 jaar dat ik hem heb gehad.

1) vlak na aankoop, garantie dus, katalysator defect. Vermogen volledig weg. Leek wel weer een normale diesel
2) Op regelmatige tijden, vermogen deels weg, traag met optrekken. Garage heeft regelmatig de luchtmassameter schoongemaakt maar probleem kwam na enkele weken weer steeds terug. Laatste keer is de luchtmassameter vervangen (was het echt zat) maar vlak daarna heb ik de auto ingeruild.

23 jul 2005 15:55

infinity schreef:
Je post lezend, vermoed ik dat er tussentijdse problemen zijn ontstaan in je luchtmassameter.
Laat het systeem uitlezen bij een VW-dealer.



Vriend van mij heeft de zelfde auto met de zelfde klacht,idd luchtmassameter.

Re: Stommiteit met olie begaan ?

23 jul 2005 23:40

Chris_lbr schreef:Gezien 5W40 dunner is dan 10W40 denk ik dat de dunnere olie voor een drukverlies zorgt als hij maximaal belast wordt.


5 en 10 geven viscositeit (= stroperigheid) aan bij lage temperaturen (= winter en koude start, zeg maar), 40 bij hofere temperaturen (zomer en warme motor zeg maar), dus olie specificatie wat betreft viscositeit maakt eigenlijk in dit geval niets uit, probleem ligt elders....

25 jul 2005 0:03

De luchtmassameter van Mercedes is een goedkoper alternatief voor de luchtmassameter van VW:

link op tdiclub

25 jul 2005 11:03

Handige tip+meer vermogen :thumleft:

25 jul 2005 11:05

André 3.0 schreef:+meer vermogen :thumleft:

Tja, als iets goedkoper is blijft er meer over hè. ;) :lol:

25 jul 2005 11:29

tja,blijf een hollander he :oops: :wink:
Plaats een reactie