Heren en wellicht ook dames ,
Ik heb mij zojuist voorgesteld en kort uit de doeken
gedaan hoe mijn Porsche DNA eruitziet .
Maar nu terug naar het probleem waardoor ik voor het eerst van mijn leven met de bek vol tanden sta .
Ik heb mijn Cayenne nu bijna een jaar en de laatste 3 weken weigert hij zijn trouwe dienst .
Vanaf de aankoop hoefde hij de sleutel maar te ruilen en sloeg hij direct aan ! Koud , nat of warm weer altijd betrouwbaar . Net voor onze vakantie begon hij te stotteren en dat bleken de bobines te zijn. Alle 6 vervangen en probleem opgelost .
3 weken geleden bij de supermarkt sloeg hij niet direct de eerste keer aan . 2 poging was direct wel succesvol en dacht ach ja kan altijd .
Zo gebeurde het een paar dagen daarna nog een paar keer maar iedere keer was hij nog wel te starten .
Op een gegeven moment starte hij wel maar viel hij binnen een paar tellen uit . diagnose gesteld en uitgelezen met 2 codes tot gevolg , beide nokkenas gerelateerd . Sensoren vervangen maar geen verbetering .
Brandstofdruk gecheckt en die was bij het starten keurig 6 bar maar viel vrijwel direkt weg .
Probleem gevonden dacht ik , secundaire brandstofpomp ( links ) in de tank vervangen .
Daarna was het probleem verholpen “ dacht ik “
Binnen enkele dagen startte hij alleen na lang doorstarten en met 2 keer kort op de gaspedaalgeduwd te hebben .
Dus de primaire ( rechtse ) pomp ook vervangen .
De eerste start in mijn werkplaats was hoopvol , de dikke sloeg direct als vanouds aan en bleef keurig lopen .
Die euforie was van korte duur .
De volgende morgen pakte ik de Cayenne en hij starte direct en zoals ik gewend was en ben 50km naar de zaak gereden .
Nadat hij daar een uurtje of 6 gestaan heeft heb ik royaal moeten orgelen om hem überhaupt aan te krijgen . Dat was trouwens afgelopen 5 december .
Via een aantal kennissen in het Porsche circuit in contact gekomen met een Amerikaan en bij zijn Cayenne waren de symptomen exact gelijk. Aan zijn cayenne is door de dealer in opdracht van Porsche uitgebreide diagnose gesteld tot zelfs de beide pompen uit de tank en spaghetti aan slangen buiten de auto te testen .
Uiteindelijk bleek het bij zijn cayenne de brandstoffilter te zijn , daar blijkt een terugslagklep in te zitte. Die zorgt dat het brandstofsysteem niet leegloopt .
Ik ben redelijk tot goed thuis in de partswereld en na wat belletjes de brandstoffilter die links in de tank zit vervangen alsook de drukregelaar rechts in de rank .
Goedkoopste voor deze 2 parts bleek de Stealer
Wederom alles netjes dichtgebouwd en 20x zonder problemen achter elkaar gestart . Dit was gisteravond .
Vanmorgen de C gepakt om mijn dochter naar school te brengen , starten ging als vanouds . Mijn dochter gedag gezegd in de klas en redelijk gespannen richting mijn C .
Ik open het portier en ik hoor de brandstofpomp aanlopen tot voldoende druk , draai de sleutel en zonder problemen komt de 3.2 tot leven .