Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
20 maart 2018 13:17
Een 5 maandjes geleden op onderhoud geweest bij een OPC.
Ik doe weinig km met dit voertuig en meestal korte ritjes van +- 15km
Ik ben een zeer rustige rijder en rijdt nooit echt snel of in hoge toeren.
Gisteren na een rit van +- 25km kreeg ik melding oliepeil te checken.
Zet me aan de kant en check dus het oliepeil.
Deze staat plots boven de max indicator en dus blijkbaar plots teveel olie.
Volgens sommigen zou dit condens of brandstof kunnen zijn in de olie door de te korte ritten....
Heb maar ineens afspraakje gemaakt bij OPC voor nazicht want lijkt me niet normaal....
20 maart 2018 15:32
Als je nu het oliepeil meet door alleen je contact aan te zetten. Hoe hoog staat het dan?
Vermoed dat je nog verschillende reactie's gaat krijgen dat dergelijke korte ritten funest zijn voor je motor. Je bent vast gewaarschuwd
Doe de auto en jezelf een plezier, rij op een mooie dag naar de Nurburgring en geef eens gas. De Cayman zal je dankbaar zijn
20 maart 2018 16:37
Ja korte ritten zijn niet goed, maar anders komt ie nooit buiten hahaha.....
De motor moet eerst opwarmen en stationair draaien voor ik het oliepeil kan checken, maar zal het eens proberen na een testritje en zonder dat de motor opstaat
20 maart 2018 16:40
Je kunt direct olie peilen, zonder een kort ritje te maken. Sleutel in contact, draai naar rechts en binnen 6 seconden heb je je peil in beeld
20 maart 2018 17:07
Beste,
Als ik de sleutel even naar rechts draai gebeurt er helaas niks....ik weet niet wat ik fout doe
Heb wel gemerkt dat er wat witte substantie in de fill cap zit zoals je kan zien op de foto, naar verluidt afkomstig van condensatie door te korte ritten......
20 maart 2018 17:14
Je doet niets fout.
Bij een Boxster werkt dat inderdaad zo (met sleutel omdraaien)
Bij een Cayman (in elk geval de mijne 987.1) moet je in het menu gaan grasduinen om het oliepeil te checken.
20 maart 2018 17:38
Mss een lange rit maken om de condens eruit te krijgen....Ben echter niet helemaal zeker doordat het oliepeil over de mx staat door die condens....
20 maart 2018 18:06
Kan ook brandstof zijn die in de olie komt door de korte ritten. Dus niet enkel condens. Dat is meestal minimaal. Bij de koude start loopt de motor redelijkrijk om de motor en de katalysatoren sneller op bedrijfstemperatuur te krijgen. Bij vele korte stukjes gebeurt dit dus vrij vaak. Doordat de motor tijdens de korte ritjes nooit op temperatuur en de olietemperatuur laag blijft verdampt deze brandstof in de olie ook relatief gezien langzaam om via de carterventilatie afgezogen te worden en via de inlaat de motor in te verdwijnen. Dus het oliepeil kan hierdoor wel een stukje stijgen. Het idee van een lange en stevige rit is dat deze overtollige brandstof door de hitte beter uit de olie kan verdampen. Hierbij zal dan het oliepeil a ratio van de hoeveelheid brandstof in de olie weer dalen. Als dit het probleem niet is dan is er misschien een probleempje met een sensor.
20 maart 2018 18:08
Bedankt Kheldar, ik ga straks even een ritje op autostrade doen van +- 60 km.....ik hoop dat het dan opgelost is
))
20 maart 2018 18:49
Denk dat het toch langer dan 60km zal moeten zijn. Een uurtje of twee aan een stuk. En zeker eens goed doorrijden bv. Stukje autobahn aan +200. Binnenwegen met veel afremmen en accelereren is ook goed. Als het maar stevig gaat.Het koude weer helpt nu ook niet echt om de boel goed op temperatuur te krijgen op zo een kort stukje van 60km.
20 maart 2018 18:58
986afterfjr schreef:Je doet niets fout.
Bij een Boxster werkt dat inderdaad zo (met sleutel omdraaien)
Bij een Cayman (in elk geval de mijne 987.1) moet je in het menu gaan grasduinen om het oliepeil te checken.
Bijzonder, bij mijn 987.1 Cayman uit 2006 werkt het met sleutel omdraaien
20 maart 2018 19:00
Dan zal ik het moeten uitstellen tot het weekend om zo een rit te doen haha
20 maart 2018 20:22
Om welk type Cayman S gaat het?
Bij de 981 gaat het oliepeilen anders dan hierboven omschreven.
20 maart 2018 21:39
Cayman s 2011, 987 dus
21 maart 2018 21:24
Nine-6-four schreef:986afterfjr schreef:Je doet niets fout.
Bij een Boxster werkt dat inderdaad zo (met sleutel omdraaien)
Bij een Cayman (in elk geval de mijne 987.1) moet je in het menu gaan grasduinen om het oliepeil te checken.
Bijzonder, bij mijn 987.1 Cayman uit 2006 werkt het met sleutel omdraaien
Bij mij ook hoor
26 maart 2018 6:17
Gisteren een ritje gedaan van 180 km + 180 km
Nog steeds zit de olie over het max volgens de indicator....
Motor draait prima en wagen rijdt zoals het hoort.
Mss de sensor defect, we zullen zien..
29 maart 2018 11:41
Bij nazicht OPC garage bleek er net ietsje teveel olie ingedaan bij de laatste onderhoudsbeurt....Beetje afgetapt en klaar.
29 maart 2018 12:38
Hebben zeker meer verstand van Opels...
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.