Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
12 apr 2018 22:47
beste
betreft mijn porsche boxster s van 2003
ik zit met een foutcode 2096, de porsche specialist heeft beide post catalyc co sensors vervangen, maar het probleem blijft bestaan.
de ecu uitlezen blijft de zelfde foutcode geven, de specialist denkt dat ik met een slechte catalysator zit, doch kan dit niet met zekerheid zeggen
een cat vervangen is een kostelijk iets, dus graag jullie mening wat eventueel er nog mis kan zijn...
als de code gewist word, duurt het een 100 km voor hij terug keerd
wat betreft de live data:
beide pre cat sensors pingelen netjes tussen 0,1 en 0,8v, hier lijkt geen probleem te zijn,
op de post cats zit duidelijk wel verschil in gedrag
bank 1 welke de problemen geeft, blijft constant op 0,07 hangen bij stationair
bank 2 doet dit ook op stationair maar:
bij gas geven gaat bank 2 zich verhogen naar 0,5-0,6 en blijft daar redelijk stabiel
maar bank 1 blijft echter hangen op 0,07
verhoog ik het toeren tal naar ongeveer 5000, en blijf ik behoorlijk met het gas spelen dan gaat ook bank 1 naar het normale voltage
dus in hoge belaste toeren geven bijde sensors wel het zelfde weer...
idem tijdens het rijden, rij ik aan gelijke snelheid in hoge toeren dan blijft bank 1 0,07 aangeven
ga ik daarna echt op het gas(of half gas) in die hoge toeren, dan gaat de sensor van bank 1 wel normaal gedrag vertonen en gaat hij ook naar 0,6-0,7
iemand hiermee ervaring?
13 apr 2018 8:18
Als je op de cats slaat hoor je ze rammelen? Waarschijnlijk een bank bijna gaar. Dat zal voor de andere ook wel bijna zo zijn.
Tijd voor een upgrade! 200cell cats.
Kijk bv bij carnewal.
13 apr 2018 10:34
Ik heb reeds prijsgevraagd bij carnewal
Maar twijfel of het probleem daar effectief mee opgelost gaat zijn.
Als de cat defect zou zijn, zou hij toch veel harder moeten pingelen ipv aangeven dat hij zeer veel zuurstof meet achter de cat ?
13 apr 2018 11:04
Al gecontroleerd op lekken in de uitlaat. Specifiek aan d kant met de code.
Kan toch aan de kats liggen hoor. Hoeveel km heeft de boxster? Kom je in ieder geval vroeg of laat toch aan. Mooi dan om de 200cell upgrade te doen.
13 apr 2018 13:20
En andere zaken zoals de Lucht Massa Meter?
Hebben ze de accu er ook een tijdje af gehad?
13 apr 2018 14:05
lees anders
deze diagnostics FF door
13 apr 2018 15:42
Ja, alles wat een te arm mengsel kan veroorzaken. Vacuum lekken, valse lucht, te weinig brandstof etc etc... draadbreuk?
Hier ook een zelfde probleem waarbij na wissel
Lambdasonde de fout niet weg ging.
https://www.pff.de/porsche/index.php?th ... ode-p2096/Als de auto uit 2003 is zou je hem ook eens kunnen laten uitlezen met een PIWIS tester. Foutdiagnose. Geen idee of dat de specialist die had.
13 apr 2018 16:22
Hang de P eens aan een 4-gas meting en deel de waardes eens?
Dat zegt meer dan een foutcode.
Zoals gewoonlijk wordt er weer blind wat geschreven.....bv heb je de accu al losgehad??????
13 apr 2018 20:59
Geen idee wat de Porsche specialist juist allemaal gedaan heeft,
De llm als ik die loskopen, krijg ik duidelijk merkbaar verschil, motor draait anders en short fuel trim reageerd daar ook op
Batterij heb ik nog niet los gehad
Qua uitlaat lek, heb ik gekeken en zie nergens sporen van een lekkage..
Heb wat met rook aant kijken geweest en met een klein vlammetje, nergens lijkt er uitlaat gas te ontsnappen
Op de technische controle 5 maand geleden , geraakte ik maar niks door de co meting, dus toen was er al iets mis of toch een begin van
13 apr 2018 21:00
De boxster heeft nu 127.000 km
13 apr 2018 21:02
Over 2 weken kan ik naar een andere Porsche specialist , die beweerd door hem uit te lezen zowiezo weet wat er aan de hand is...
Al vind ik het uiteraard leuker om hem zelf gemaakt te krijgen
13 apr 2018 21:43
Het is de kunst om alle waardes die je uitleest op de juiste manier te interpreteren, daar heb je iets meer voor nodig dan je vriend google en een hobby bobby OBD reader. De reader die Porsche gebruikt lees veel meer uit dan een standaard reader.
Als je dan toch naar fuel trim aan het kijken bent is het interessanter om de LTFT (Long Time Fuel Trim) te bekijken. Die moet bij voorkeur op 0 staan.
Kun je de freeze frame gegevens delen?
Ontkoppelen MAF resulteert in een Open loop, zegt eigenlijk niets. Je kunt de MAF eenvoudige doormeten met een multimeter.
Voordat je het weet ben je van alles aan het vervangen en los je het probleem niet op, ben je veel centen verder en moet je alsnog naar de specialist.
Beetje specialist heeft geen 10min nodig om het euvel te vinden.
My best guess is de O2 sensor op bank1. Ik zou deze vervangen. Sowieso verstandig om deze elke 100.000km te vervangen.
14 apr 2018 11:12
tjokke schreef:... de porsche specialist heeft beide post catalyc co sensors vervangen, maar het probleem blijft bestaan...
dit wetend zet ik de cat op mogelijke oorzaak nr één
17 jan 2019 13:58
Na een aantal bezoeken bij 2 verschillende Porsche specialisten is het euvel nog steeds niet opgelost
Het is beperkter
Sensors zijn vervangen, geen effect
Tussenstuk tussen sensor dat gebruikt word bij cat delete, geen effect
Pas technische keuring gehad, co en lamba waren goed
Het enigste was een beetje geholpen heeft is een software update, nu komt de foutmelding niet meer na 100 km, maar pas na 800-1200 km
Maar Het eigenlijke probleem is niet opgelost
We zijn ondertussen 2000 euro armer en er is feitelijk niet veranderd
Iemand hier nog ideeën waar de garagisten niet aan gedacht kunnen hebben ?
17 jan 2019 14:25
Ga naar een specialist die echt data van verschillende sensoren gaat loggen en analyseren. Of tenminste een Porsche tester heeft. Daarin worden de waardes in het DME gelogged op moment dat een foutmelding zich voordoet.
17 jan 2019 17:04
AirBus schreef:En andere zaken zoals de Lucht Massa Meter?
Hebben ze de accu er ook een tijdje af gehad?
Vervelend! Zie mijn quote
17 jan 2019 17:16
Dit is wel een interessante casus...
Wat tank je?
(Een schot in het duister hoor, maar) Ik las op een (amerikaans) forum dat iemand met een 986 die het ook vaak had, vervolgens ook de sensoren laten vervangen en alleen maar v-power/98/102 getankt en daarmee een paar duizend kilometer geen problemen meer gehad. Na 1x goedkope brandstof getankt te hebben was de storing na 300km weer terug.
Wellicht een idee, mits je al geen 98 tankt tenminste?
21 okt 2023 23:44
Beste ,
Heb je deze fout kunnen oplossen?
Wat was de oorzaak van dit probleem ?
Groeten
22 okt 2023 9:25
Tjokke is - zoals te verwachten viel - sinds 2019 niet meer op dit forum geweest....
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.