Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
04 aug 2018 17:16
Vanmiddag een stuk gereden met de Boxster 987. Toen ik weer thuiskwam hoorde ik bij stationair aan de achterzijde van de auto een soort van geklop.
Enig idee wat dit kan zijn?
https://www.flickr.com/photos/32381108@N00/43843678301/in/dateposted-public/Het lijkt ook erg veel hierop, maar dan langzamer.
https://www.youtube.com/watch?v=fetdVpbRDjEHet zou dan dit kunnen zijn?
https://www.design911.co.uk/fu/prod1396 ... ter---997/
04 aug 2018 18:21
Kloppend geluid: drijfstaglager of kantelende zuiger....
Tikkende geluid: kleppen trein....tuimelaars, kleppenstoters, nokkenas....
04 aug 2018 21:56
De eerste link van jouw motor is een ander geluid met een oorzaak verder de motor in dan de twee volgende links die beiden met de kleppenaandrijving te maken hebben.
Ik zou een diagnose laten stellen door een Porsche monteur.
.
04 aug 2018 22:36
Na wat zoekwerk kwam ik dit topic tegen.
viewtopic.php?f=3&t=16591
05 aug 2018 23:25
Ik ben een keer gaan kijken bij een Porsche Boxster S 987 met ook zo'n tik in de motor. Ik wilde de Porsche gaan kopen als project, maar (gelukkig) uiteindelijk niet gedaan. Dit geluid werd veroorzaakt door een kantelende cilinder. Kosten 8k...
Nu kan je ook nog geluk hebben, doordat het iets kleins is. Een tikkende klep bijvoorbeeld. Hoe lang geleden is je olie ververst?
06 aug 2018 16:49
Bij koude motor geen last van getik. Bij warme motor soms wel, soms niet. Na intrappen koppelingspedaal is getik weg. Na loslaten pedaal is het vaak zachter. Lijkt dus de bak te zijn. Bakolie blijkt nooit te zijn vervangen.
Volgende week naar De Loods voor nieuwe bakolie en uitluisteren.
Wordt vervolgd.
06 aug 2018 18:33
Ha Ed; gewoon even langs je garage die het blok onlangs heeft ingebouwd. Lijkt mij in jouw geval verrreweg de beste optie en geeft je rust. Zo is en blijft het speculeren.
09 aug 2018 23:04
Massa vliegwiel?
Indien ik mijn Boxster S uit zet vanuit stationair stand met niet ingedrukte koppeling, hoor je dat geluid ook.
Mark
10 aug 2018 9:26
ChristianBurger schreef:Dit geluid werd veroorzaakt door een kantelende cilinder.
???
15 aug 2018 10:02
Al (goed) nieuws?
15 aug 2018 17:15
Aanstaande vrijdag gaat hij naar De Loods voor nieuwe bakolie (de huidige olie is duidelijk over de datum) en uitluisteren.
17 aug 2018 9:05
Het is natuurlijk maar gissen met een filmpje zonder beeld waar het gelukt exact vandaan komt...
Maar als het geluid met het indrukken van de koppeling echt veranderd zoals je zegt, dan lijkt het mij eerder een probleem met de drukgroep van de koppeling.
Dat ga je niet verhelpen met bakolie vervangen.
De koppeling kan nog zo goed zijn, maar een veer van de drukgroep kan altijd de geest geven.
Laat dus ff de specialist er naar kijken en luisteren, die herkennen het snel genoeg!
Dan bespaar je mogelijk al vast een extra wissel van je bakolie als het de drukgroep blijkt te zijn.
Ik hoop het voor je, want een koppeling vervangen is verreweg goedkoper als zo'n geluid in je blok hebben...
17 aug 2018 17:51
Vandaag naar de Loods geweest. Natuurlijk geen getik te horen.
Bakolie vervangen (was wel nodig, mooi bruin van kleur), gelukkig geen zilverkleurige olie want dan zitten er metaaldeeltjes in.
Daarna nog stuk wezen rijden, o.a. naar Bloemendaalse strand om wat te eten en aansluitend naar huis. Geen tik meer gehoord.
Ik hou het voorlopig nog wel in de gaten.
24 aug 2018 0:00
Bore scoring lijkt nogal een hot topic te zijn wat automatisch leidt tot erg hoge kosten.
Wat me echter opvalt is hoe weinig er te vinden is over het daadwerkelijk vaststellen van bore scoring met het oor... ja hij tikt, OK, maar wanneer? Bij koude motor, bij warme motor, altijd, of alleen na een stuk rijden, etc...?
24 aug 2018 8:48
Sid86 schreef:Bore scoring lijkt nogal een hot topic te zijn wat automatisch leidt tot erg hoge kosten.
Wat me echter opvalt is hoe weinig er te vinden is over het daadwerkelijk vaststellen van bore scoring met het oor... ja hij tikt, OK, maar wanneer? Bij koude motor, bij warme motor, altijd, of alleen na een stuk rijden, etc...?
Nou dat kan ik je helaas uit first-hand ervaring vertellen.
Ik hoorde een tik in de motor en dacht eerst dat het niet veel voorstelde, toch nog een tijdje mee gereden en het leek heel gestaag iets erger te worden.
Het was al hoorbaar bij het starten van de wagen en ging weg als de toeren opliepen. Maarja daarmee werd de wagen ook luider en werd het mogelijk dus overstemd.
Het kwam telkens terug als ik stil stond (geparkeerd/stoplicht/etc.)
Compressie gemeten, cilinder 5 gaf verminderde compressie en de bougies van cilinder 5 en 6 zagen er niet zo jofel uit.
Momenteel ligt het blok open en inderdaad 2x borescoring op cil 5 + 6.
24 aug 2018 9:57
Ik kan je ongeveer dezelfde feedback geven, maar dan bij een 996.
Bij mij was het bij een warme motor heftiger. Wat ook logischerwijs te verklaren is.
24 aug 2018 10:56
@ Tom
balen. Kan wel zeggen hoop dat het meevalt, maar dat doet het nooit volgens mij. Heb je een Cayman 2.7 of 3.4? Schijnt bij de 3.4 toch nog wel eens voor te komen. Wat zijn je preventieve plannen bij opbouw?
24 aug 2018 13:10
Sid86 schreef:@ Tom
balen. Kan wel zeggen hoop dat het meevalt, maar dat doet het nooit volgens mij. Heb je een Cayman 2.7 of 3.4? Schijnt bij de 3.4 toch nog wel eens voor te komen. Wat zijn je preventieve plannen bij opbouw?
Ja hoop is in dit soort gevallen uitgestelde teleurstelling helaas haha. Mijn eerste reactie was ook dat ik van de auto af moest.
Echter nadat de gemoederen een beetje tot rust kwamen realiseerde ik me dat de cayman ook wel erg lekker rijd en best wel one-of-a-kind is in huidge staat.
Maar zoals je al terecht aangeeft inderdaad direct gekeken naar allerlei oplossingen die dit en ook andere bekende kwalen elimineren.
Het IMS lager, AOS probleem en ook het koelingsprobleem worden preventief aangepakt. IMS zag er nog keurig uit maar je weet maar nooit he.
Ook worden alle cilinderbussen vervangen voor stalen exemplaren ipv standaard nicasil.
Ook was de koppeling al redelijk ver heen, dus die staat ook gelijk in bestelling.
Het doet even zeer dat ga ik zeker niet ontkennen, en je blijft ook zeker niet onder de 10K, maar ik berust mezelf in de wetenschap dat ik er straks weer veel plezier van kan hebben.
24 aug 2018 13:51
10k en een beetje, inclusief AOS/koppeling/IMS 'valt me mee'. In de VS zijn er de bij jou ook bekende partijen die 20k voor een stock motor vragen + core charge
10k is echt zonde geld, maar afgezet tegen de waarde van de auto (een mooie Cayman doet nog wel 25k tot 30k) nog te doen. 20k naar mijn idee niet, dat is echt teveel voor een auto van deze waarde. Dan zou ik eerder een gebruikt blok kopen en dan toch de auto daarna verkopen.
IMS ken ik: aangepakt (voor zover mogelijk zonder blok te splitsen).
Koelingsprobleem ken ik: hoe ga je dat aanpakken?
AOS ken ik: een nieuwe of aanpassen inderdaad.
Verder iedere 10.000km oliewissel+filtertje voor het zekere. Zijn de kosten ook niet echt (250 eu p/keer als je het laat doen, 100 eu p/keer als je het zelf doet).
24 aug 2018 14:47
Sid86 schreef:10k en een beetje, inclusief AOS/koppeling/IMS 'valt me mee'. In de VS zijn er de bij jou ook bekende partijen die 20k voor een stock motor vragen + core charge
10k is echt zonde geld, maar afgezet tegen de waarde van de auto (een mooie Cayman doet nog wel 25k tot 30k) nog te doen. 20k naar mijn idee niet, dat is echt teveel voor een auto van deze waarde. Dan zou ik eerder een gebruikt blok kopen en dan toch de auto daarna verkopen.
IMS ken ik: aangepakt (voor zover mogelijk zonder blok te splitsen).
Koelingsprobleem ken ik: hoe ga je dat aanpakken?
AOS ken ik: een nieuwe of aanpassen inderdaad.
Verder iedere 10.000km oliewissel+filtertje voor het zekere. Zijn de kosten ook niet echt (250 eu p/keer als je het laat doen, 100 eu p/keer als je het zelf doet).
Laat ik voorop stellen dat ik geen autotechnicus ben, allermist, dus alles wat ik zeg is gestolen van de monteur haha.
-IMS kan bij dit type blok niet extern aangepakt worden dus blok moet er wel uit, dus ideale gelegenheid nu.
-AOS komt een aangepaste versie voor terug.
-koelingsprobleem wordt schijnbaar opgelost door montage van een andere waterpomp en thermostaat.
heb stilletjes overwogen een 3.8L bigbore er van te laten maken maar dan liepen de kosten wel op tot dik boven de 10K ex btw
Toch maar niet door gezet dus.
24 aug 2018 15:23
Sid86 schreef:In de VS zijn er de bij jou ook bekende partijen die 20k voor een stock motor vragen + core charge
10k is echt zonde geld, maar afgezet tegen de waarde van de auto (een mooie Cayman doet nog wel 25k tot 30k) nog te doen. 20k naar mijn idee niet, dat is echt teveel voor een auto van deze waarde.
Wel appels met appels vergelijken hé. Die bekende partijen die in de VS voor 20k reviseren vervangen dan ook veel meer dan wat hierboven wordt benoemd. Wat CaymanTom, en vele anderen, doet is in feite gewoon een deelrevisie. De koppen en andere onderdelen worden nagekeken maar in principe als daar niks mis mee is worden ze zo gewoon terug geplaatst.
In de VS worden voor die 20k in dat geval ook de koppen grondig gereviseerd. Nieuwe kleppen, klepveren, klepgelijders, klepstoters. Denk vast wel dat je weet hoeveel al die onderdelen bij elkaar kosten. Denk ook maar aan 6 nieuwe injectoren, ook niet goedkoop. In tegenstelling dat er hier meestal stalen/gietijzeren bussen worden geplaatst ipv de harde LN Nikasil bussen de
zogenaamde 'nickies' (niet verwarren met het zachtere Lokasil van je huidige blok) kost ook weer extra tov de stalen varient, etc etc etc. Alle zwakheden worden aangepakt en dat zijn er een heleboel. Een welbekende aanbieder plaatst voor die prijs geloof ik ook zijn IMS Solution (glijlager met oliefilter adapter en oil feed).
Je moet het ook zien vanuit de situatie en cultuur in de VS; policy / warranty / liability. Zij zullen dus enkel een motor volledig reviseren met het oog op hun reputatie. De kans bij een deelrevisie dat een ander onderdeel dat na review gewoon weer hergebruikt/gemonteerd is stuk gaat is daarmee niet verlaagd. Zoals dat bij een compleet opgefrist blok wel is, of zou moeten zijn.
Of het economisch gezien de beste keuze is om er 20k en core charge aan uit te geven is dan weer een totaal andere kwestie
Niks mis met de deelrevisie, in tegendeel. Het zou ook mijn voorkeur zijn. Maar de kans dat er daarne argens anders eens een probleem ontstaat blijft dan wel natuurlijk.
24 aug 2018 15:49
Kheldar schreef:Wel appels met appels vergelijken hé. Die bekende partijen die in de VS voor 20k reviseren vervangen dan ook veel meer dan wat hierboven wordt benoemd. Wat CaymanTom, en vele anderen, doet is in feite gewoon een deelrevisie. De koppen en andere onderdelen worden nagekeken maar in principe als daar niks mis mee is worden ze zo gewoon terug geplaatst.
...
Of het economisch gezien de beste keuze is om er 20k en core charge aan uit te geven is dan weer een totaal andere kwestie
Precies. Monteren ze in de VS echt alles nieuw nieuw? Of toch gereviseerd-nieuw? Ik weet het niet, blijft lastig. Wat ik wel weet is dat 20k (+core, +montage) buiten proporties is voor de waarde van dit soort auto's (996, 997, 986, 987). Dat de spullen het kosten OK, maar dat het eraan wordt uitgegeven... Ieder z'n opvatting zeg maar. Zoals Tom het dan aanpakt is naar mijn idee de meest logische manier. Gelukkig is er niet al teveel kapot (
), als de IMS het begeeft wordt het al een ander verhaal.
24 aug 2018 23:38
Ik weet het ook niet heel precies. Maar wel van de injectoren. Dat is rap 800-1000euro als je niet de allergoedkoopste neemt. (Ik heb mijn injectoren na 170.000km in ieder geval wel laten checken op sproeieigenschappen en laten schoonmaken/reviseren).
De koppen worden zeker wel goed onder handen genomen, zeker wel een hoop nieuwe onderdelen. Denk dat er weinig zomaar direct één op één gewoon wordt overgezet. Nickies alleen al een fortuin als je het opzoekt. Houd ook in gedachte dat een specialist daar al rap 120-150$ per uur rekent. Zet alles al een beetje in perspectief natuurlijk.
Hier nog interessante links naar degene die alle koprevisies doet door FlatSix Innovations in de VS.
https://newsite.hamheads.com/porsche/https://newsite.hamheads.com/2016/12/01 ... eral-info/https://newsite.hamheads.com/2018/01/28 ... at-issues/Heb deze link gevonden doordat ik net een koprevisie achter de rug door zo een losse valve seat. Gelukkig nul collateral damage. Weeral de Russische roulette gewonnen zeg maar!
25 aug 2018 12:14
Mijn cayman heeft ook pas 90.000 gelopen dus om nu allerlei zaken te gaan reviseren waar geen modificatie aan is benodigd is ook een beetje erg fanatiek denk ik
Hoop in ieder geval dat het voor de Boxster waar dit topic om draait meevalt en het dus geen borescoring is.
25 aug 2018 18:00
Ik kan daar kort over zijn.
Na het verversen van de bakolie heb ik twee keer een behoorlijk eind gereden en de tik niet meer gehoord.
Het ziet er dus goed uit, maar ik hou het voorlopig nog wel in de gaten.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.