De makkelijkste upgrades zijn
200cell cross over katalysator. Ooit gaan de original katalysators stuk en kan je wat nieuws uitzoeken,
997 3.8S uitlaatspruitstukken
Of de X51 versie (verkrijgbaar bij
SuncoastpartsDe zogenaamde spaghetti-uitlaatspruitstukken die ontworpen zijn op nog betere uitlaatflow zijn allemaal duur (Cargraphic, Fabspeed, ... 2000euro)
TopGear in Bridport (UK) biedt wel degelijke kwaliteit aan voor een redelijke prijs. Je zou dan de spruitstukken kunnen voorzien van ene keramische coating zodat ze zo weinig mogelijk warmte afgeven. Daarmee blijven warme uitlaatgassen zo lang mogelijk warm en krimpen ze niet. Wat de druk verlaagt en de flow vertraagt. Alle beetjes helpen.
Luchtfilter upgrades zijn hoogst discutabel:
Is hier ook al een draadje over geweest
viewtopic.php?f=3&t=50313&hilit=luchtfilter+resonatorAnders op rennlist eens grasduinen; staat hier nog een
recent draadje. Experts hebben uit ervaring al aangegeven dat de meeste third-part oplossingen minder ademen dan OEM.
Eventueel een 997.1 luchtfilterhuis is zonder al te veel aanpassingen 1 op 1 compatibel en geeft beste resultaat. Als enige third party oplossing wordt de
EVOMs intake aangewezen. Is dan ook geen geolied filter maar gewoon wasbaar en herbruikbaar.
Een andere goede maar ook dure optie is ook weer de
x51 versie luchtfilterhuis met twee luchtinlaten.
IPD plenum kan (evt. de competition versie icm met GT3 (82mm) gasklephuis)
Als je daar interesse in hebt mag je die van mij eventueel overnemen. PB maar.
Heb het er tijdelijk afgehaald, nog geen tijd gehad om terug te zetten. Rijdt wel lekker, wat gretiger in de toeren, en wat strakker aan het gas.
En met competition plenum by-pass je de Helmholtz resonator en maakt de inlaat wel een lekkerder geluid.
Wordt dan allemaal duurder en het werkt ook niet altijd zie
https://youtu.be/VjcbqvA2b1cVerwacht dus niet al te veel. Nominaal is de winst marginaal. Wat er wel gebeurt dat je in een bepaald toerenbereik de power/koppelcurve optimaliseert. JE kan ook de koppelcurve wat verschuiven naar de hogere toeren. Als je al deze aanpassingen doet zou je sowieso ook een gepersonaliseerde tune moeten uitvoeren met een paar runs op de rollenbank om iteratief te optimaliseren. Denk dat er max 20pk inzit. Maar zou ook evengoed minder dan ervoor kunnen zijn in het toerengebied dat jij lekker vind.
Ik heb altijd al eens een dyno willen doen. Maar heb geen baseline als vergelijking. Als de spullen er weer opzitten ga ik het wel eens laten doen uit curiositeit.
Een van de interessantste oplossingen voor meer power is intern aan de motor op de koppen wat te wijzigen. Een van de ideeen is daar andere nokkenassen te gebruiken. Daar zijn een hoop pks nog te halen. Maar dat moet je een keer bij de hier welbekende 996 expert navragen.