Ik heb sinds begin dit jaar een 997 en vrij snel bij Auto Resto alle modificaties laten uitvoeren.
Maar nu valt mij eigenlijk al sinds het begin op dat zodra ik langzaam rij of stil sta de radiator fans onwijs veel herrie maken. Ik heb van de week wat onderzoek gedaan en het lijkt dat ze regelmatig kapot gaan. Bij mij doen ze het echter beide (dat kun je duidelijk voelen bij de wielen). Radiator ziet er van de voorkant eigenlijk netjes uit. Kan zo (zonder de gehele radiator te zien) geen vuil/blaadjes zien voor de radiator.
Wat is jullie ervaring hiermee? Toch even voorwielen er af en via de achterkant proberen de radiator los te maken en te kijken of hij echt wel okay is? Of is dit normaal?
Een onderdeel van de Resto koelmodificatie is precies dat bij wegvallen van de rijwind de fans sneller aan slaan (in de hoogste stand). Hiervoor is een extra temperatuursensor op de retour van de radiator naar de motor geplaatst. Als deze temperatuur oploopt (typisch het geval bij stoppen of lagere snelheden na een periode met veel rijwind) schakelt deze bij een bepaalde waarde de fans in de hoogste stand in (override van de ECU gestuurde treshold gebaseerd op temperatuur in de motor). Dat kan soms erg snel gebeuren. Betekent dat het goed werkt. Als je een goede code-scanner hebt zou je deze mod moeten kunnen zien, geeft een foutmelding voor de fans.
Inschakelen van koel ventilatoren Op moment dat de rijwind wegvalt loopt automatisch de temperatuur op in de radiateurs, de temperatuur loopt langzaam op tot de fan's aanslaan. Om zeker op tijd te koelen plaatsen we een extra temperatuur sensor in een van de radiateurs om ervoor te zorgen dat de temperatuur niet oploopt, hiermee houden we de temperatuur zo constant mogelijk. Deze schakeling zorgt voor een veel vroegere inschakeling van de fan's achter de radiateurs. Inschakelen van koel ventilatoren
Op moment dat de rijwind wegvalt loopt automatisch de temperatuur op in de radiateurs, de temperatuur loopt langzaam op tot de fan's aanslaan. Om zeker op tijd te koelen plaatsen we een extra temperatuur sensor in een van de radiateurs om ervoor te zorgen dat de temperatuur niet oploopt, hiermee houden we de temperatuur zo constant mogelijk. Deze schakeling zorgt voor een veel vroegere inschakeling van de fan's achter de radiateurs.bron
Uit je post en beschrijving kan ik niet afleiden of er iets mis is. In de hoogste stand maken de ventilatoren wel wat herrie. Maar zou niet abnormaal moeten klinken.
dpRide zat denk ik goed. Net even stukje gereden en ben er nu achter dat het waarschijnlijk de resistor is (ook even met Waalgarage geconfirmeerd). Hij draait of niet of op max snelheid door een kapotte resistor. Wel zuur want blijkt dus dat bij de 997 deze resistor alleen te koop is icm de fan a 280 euro per stuk bij Alpo in Haarlem.
Iemand nog een ander idee? Vrij belachelijk om 550 euro uit te moeten geven voor twee weerstandjes.
Ik denk gewoon dat zijn fans aanslaan in de hoogste stand. Is typische situatie waarbij de uitgaande temperatuur van het koelwater in de radiators oploopt en dus de koelmodificatie door de extra sensor de fans laat aanslaan in de hoogste stand dan blazen ze redelijk hard en dat hoor je ja!
Heb ik met de 996 ook. Snelweg afrit nemen en stoppen bij het stoplicht en ze slaan aan. Ook bij overschakelen van hogere snelheid naar langzaam rijden slaan ze soms aan. De fans geven dan extra koeling en geeft wat meer tijd voor de thermostaat om meer open te gaan waardoor er dan weer meer koelwater door de radiatoren vloeit.
Draaien de fans met airco aan wel zacht? Als de resistor stuk is zou dat niet zo zijn?
Heb ze ook ooit vervangen. Waren gewoon los te koop bij Porsche Centrum Gelderland. Waren niet zo duur dat ik me nog kan herinneren hoeveel ze waren. Zal dus wel meevallen...
Ik heb auto Resto gesproken. Blijkt dat het gedrag normaal is na de modificatie. Alleen zou je ze op volle toeren niet zo onwijs moeten horen. Dus misschien zijn de fans wel aan vervanging toe.
Ik zal PCG ook even bellen wat ze kosten. Ik vond 550 euro voor een tweetal fans wel beetje aan de dure kant eigenlijk.
Wat zou er dan fout zijn met de fans? De lagers? Beetje vreemd dat ze dan alletwee tegelijk stuk zouden zijn. Je zegt dat ze zo doen van in het begin na de mod.
Ik denk gewoon dat ze prima werken. In de hoogste stand maken ze nu eenmaal veel lawaai. Wen er maar aan.
Je zou er nog eens een second opinion over knn vragen. Of een keer met een andere 997 het fan geluid in stand 2 vergelijken. Ik zou verder gewoon zorgen dat je radiators schoon zijn/blijven. En ook checken dat ze de lamellen niet overal verstopt zitten met vuil. Dat beperkt de koelcapaciteit drastisch. Hoe beter die op peil blijft hoe minder snel en lang je fans aangaan.
PCR vraagt 320 euro per fan. Ga ik dus niet doen. Of ik ga er aan wennen of ik moet even uitzoeken of ik ze uit elkaar kan halen en de lagers nakijken.
Alpo of Rosepassion al eens gechecked? Denk dat je dan ergens op 500euro voor twee fans uitkomt.
Ander compromis zou zijn om met airco aan te rijden. Dan draaien fans altijd in stand 1. Is er altijd wat bewegende lucht, ook bij stilstand. Dan schakelen de fans minder snel naar stand 2 heb ik gemerkt.
Emielio schreef:Ik heb auto Resto gesproken. Blijkt dat het gedrag normaal is na de modificatie. Alleen zou je ze op volle toeren niet zo onwijs moeten horen. Dus misschien zijn de fans wel aan vervanging toe.
Misschien een idee om het geluid van de fans te vergelijken met een andere auto die de modificatie ook heeft ondergaan?
Ja dat stelde ik ook al voor. Even samen met een andere auto warm rijden en dan stoppen op een parkeerplaats. Als je in de buurt van Den Haag woont wil ik wel eens met je gaan vergelijken. Zoveel verschil zal er niet zijn tss 996en 997 ventilator geluid.