Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Maten klepstelgereedschap 3,2

07 okt 2018 16:45

Kan iemand me de maten geven van het klepstelgereedschap? Ik heb al voelerband van 0,1 mm en aluminiumstrip en wil zo'n ding zelf maken.
De auto staat 15 km verderop en ik heb weinig zin daar aan te komen met niet-passend gereedschap.
Afbeelding

Re: Maten klepstelgereedschap 3,2

10 okt 2018 18:16

Niemand die dat ding uit zijn/haar bestekla kan grissen en de maten posten?

Re: Maten klepstelgereedschap 3,2

10 okt 2018 19:23

74122

Re: Maten klepstelgereedschap 3,2

10 okt 2018 23:22

Bedankt Dial_888, daar kan ik wat mee :thumleft:
60 bij 20 mm schat ik, wat een gruwelijk klein ding.

Re: Maten klepstelgereedschap 3,2

11 okt 2018 8:08

Iig hij past netjes tussen de tuimelaar en gietstuk nokkenas behuizing, vandaar het hoekje bij de voederplaat.

Die 20mm is teveel...maak er 15mm van


Succes met de afstelling!

Re: Maten klepstelgereedschap 3,2

11 okt 2018 9:58

Ik heb de tool maar gebruik deze eigenlijk nooit meer.

Check op Pelican Parts eens het artikel over "Backside method"
De laatste 3 keren heb ik mijn kleppen op die manier gesteld en dit is veel minder giswerk/op gevoel.
Dit kan je doen met 2 platte normale voelermaatjes.

Re: Maten klepstelgereedschap 3,2

15 okt 2018 22:26

Ik heb gelezen over de backside method. Die kan ik altijd nog proberen.
Maar aanschouw mijn flitstastische laatste uitvinding!!
Iets klopt er nog niet aan maar ik weet niet precies wat :wink:
Afbeelding

Re: Maten klepstelgereedschap 3,2

16 okt 2018 0:07

Omdat het niet makkelijk was een mooi gaatje te maken in de 0,1 mm voelerband schrijf ik even op hoe ik dat deed:
Afbeelding
1. miniscuul gaatje slaan met staalspijker. Dit gaat vrij gemakkelijk, met weinig kracht.
2. spits freesje om het gaatje wat uit te wijden van beide kanten. Het gaatje kreeg ik hiermee niet groter dan zo'n 1,5 mm.
3. 2,5 mm Edelkorund Schleifkörper, hiermee kwam ik door het metaal heen. Daarna rondjes draaien tot de m4-schroef er doorheen ging.
4. de hoekjes van het plaatje afknippen met een schaar en afronden met het slijpding rechtsonder op de foto.

Of ik hiermee mijn kleppen kan stellen weet ik niet, ik merk het pas als ik in/onder/tussen mijn auto lig.
:drive:

Re: Maten klepstelgereedschap 3,2

16 okt 2018 5:46

Moet zo ook wel lukken..... :thumleft:

Als je enerzijds het voelertje ertussen krijgt en anderzijds met enig weerstand tussenuit kunt schuiven; tuimelaar/klepsteel.

Re: Maten klepstelgereedschap 3,2

30 okt 2018 15:27

Ik heb zaterdag van 14:00 tot 01:00 aan de auto gesleuteld, elf uur aan een stuk.
Buiten wel te verstaan, het was ongeveer vijf graden en vochtig :? BRRR.
Wat eerst een onmogelijkheid leek dankzij de buitengewone toegankelijkheid van de ingebouwde boxer is toch gelukt: bij iedere klep kreeg ik mijn voelermaatje er tussen gemoffeld. Bij sommige kreeg ik hem niet er tussen, die heb ik wat ruimer gesteld.
Dit was de eerste keer dat ik het op deze manier deed, oefening baart kunst dus volgende keer zal het beter gaan.
Wel had ik het idee dat ik met het onderste moertje van mijn gereedschapje tegen de veerschotel botste dat nauwkeurig "voelen" moeilijk maakte. Ook zijn mijn voelermaatjes breed (13 mm) en kort (20 mm) , ik denk dat ik ze beter smaller en langer kan maken, bv 10 × 25 mm.
Tevens wil ik volgende keer ook een 0,15 mm voelermaatje bij de hand hebben, dit mag er beslist niet in gaan.
Al met al denk ik dat ik de klepspelingen niet bijster goed gesteld heb, vermoedelijk een paar iets te ruim.

Ook oliefilter en olie verwisseld (Mobil 1 0W40).
Ik had eerst de bout uit de motor gedraaid, hier liep een behoorlijke hoeveelheid olie uit. Stom genoeg dacht ik dat de meeste olie er nu uit was en ik had maar een 5-liter kan onder de olietank gezet. De 5-liter kan stroomde als een dolle over, een olieramp ten gevolge hebbend. Gelukkig had ik een enorm plastic zeil op de plek des onheils liggen, alle olie bleef op het zeil. :bang:

Re: Maten klepstelgereedschap 3,2

30 okt 2018 18:43

Op straat sleuten ook vroeger veel gedaan....nu niet meer.

Vwb speling zou ik me geen zorgen maken....die luchtkoelers hebben allemaal ruime maatvoering..die paar honderdsten erbij maaktt ook niet uit....denk ik dan. Ik (wij) kregen met enig gepruts de voelmaat prima ertussen...nogmaals slepend eruit.

En van die olietank herken ik...wasteil was hier maar net groot genoeg.... :mrgreen: Alleen viel de olieaftapplug met een plons in de teil.....nieuwe T-shirt naar de haaien die ik later prompt als poetsdoek heb gebruikt.... :thumleft:

Re: Maten klepstelgereedschap 3,2

30 okt 2018 22:34

Dial_888 schreef:nieuwe T-shirt naar de haaien
Met je nieuwe T-shirt aan je olie vervangen... :mrgreen:
Komt me bekend voor :lol:

Re: Maten klepstelgereedschap 3,2

31 okt 2018 9:41

NordRack2 schreef:Al met al denk ik dat ik de klepspelingen niet bijster goed gesteld heb, vermoedelijk een paar iets te ruim.


Exact de reden waarom ik de laatste keren de backside methode heb gebruikt. Niet gokken en niet meer twijfelen => 1 voelermaat gaat er in, 1 voelermaat niet.
Respect trouwens dat je dit in de kou op straat gedaan hebt!

Re: Maten klepstelgereedschap 3,2

31 okt 2018 12:20

Url schreef:op straat
Ik stond niet op straat maar op eigen terrein, voor de poort van de loods waar de Porsche gestald staat.
1 voelermaat gaat er in, 1 voelermaat niet
Maar ben je niet bang voor krassen op de nok of op de tuimelaar, als je die voelermaat er tussen duwt? Of draaf ik nu door.

Re: Maten klepstelgereedschap 3,2

31 okt 2018 20:46

Erwin (rebel engineering) heeft er een mooi apparaatje voor 8)
Plaats een reactie