Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
09 nov 2018 16:28
Hallo
Ik heb een 996. Tiptronic.
Als de auto in P of N staat tikt er achter iets. In D of R is er niks te horen. Auto rijdt verder prima
Wat zou dat kunnen zijn ?
09 nov 2018 16:32
Klopgeest...
Daar zijn hier diverse draadjes over te vinden.
09 nov 2018 21:05
Een tikkende tijdbom!
Lastig te beoordelen, geen randinformatie ...
als je het toerental langzaam omhoog brengt stopt het tikken dan direct? Of gaat het tot op zekere hoogte met toerental mee?
is de tik er ook in D als je op de rem stil staat?
heb je al eens proberen te luisteren waar precies het tikken vandaan komt?
je zou eens een filmpje knn maken?
In het ergste geval heb je een kantelende zuiger, maar het kan ook zomaar iets zijn dat los zit en resoneert (de motor bij tiptronic trilt anders in P,N dan in D). Bv een versleten katalysator of een loszittend hitteschild dat mee resoneert met stationair draaien
Hoe lang heb je de auto al?
Km stand?
Onderhoudshistorie?
Motor en baksteun ooit al eens vervangen?
09 nov 2018 22:05
Vandaag weer bij Michel (resto) geweest en goed gepraat en geluisterd. De auto is een maand geleden daar ook geweest voor de modificaties. Hij zegt dat heel veel 996 dat doen. Niks aan te doen. Als je er druk op zet is het weg.
Ook wanneer er van binnenuit gewerkt moet worden. Lampen en airco aan. Dan is het weg. Heel raar.
Resto adviseert gewoon rijden. Is alleen een irritant geluid.
Er over gesproken om het blok uit elkaar te halen. Is geen zekerheid. Kan zomaar zijn dat ze niks vinden. En je bent een hoop geld kwijt. Voorlopig blijf ik gewoon rijden. Mocht er wat gebeuren dan zal het blok alsnog uit mekaar gaan. Michel verwacht dit niet. Toch een een beetje gerustellend. Tenslotte zijn hun de specialisten en werken dagelijks met verschillende auto’s.
09 nov 2018 22:16
Kijk ... mooi ... opgelost.
Ik had onlangs ook nog met wat rare geluidjes. Heb er ook toch iemand naar laten luisteren. Better safe then sorry.
Inderdaad met airco aan of een andere last zoals
Een ventilator die aanslaat aan slaat dan veramdert het toerental en belasting en daarmee ook hoe trillingen zich geleiden doorheen de auto. Eigenfrequenties.
Bij een tiptronic ook nog eens anders door de koppelomvormer die een grotere last uitoefent op de motor stationair in D.
03 dec 2018 0:48
Had dezelfde klacht en zat mij toch niet lekker. Auto reed verder als een zonnetje zonder enige foutcodes. Motor er uit gehaald en uit elkaar gehaald en wat een verrassing; cilinder scoring in cilinder 5 en 6! Kun je prima mee door blijven rijden maar gaat uiteraard van kwaad tot erger.... In mijn geval toch blij dat ik niet ben doorgereden.
03 dec 2018 7:42
Bij mij zat het ook niet lekker. Auto in geruild bij Resto op een andere 996. Wat blijkt. Cilinder 4 en 5 niet goed. Achteraf ben ik blij dat ik niet door heb gereden. Resto gaat het hele blok nu reviseren.
03 dec 2018 9:49
Zozo ... dat zijn er weer een heleboel. Hoe je het draait of keert de Lokasil cilindercoating slijt hoe dan ook een keer. Denk dat er bij de 996jes en misschien 997 ook uiteindelijk geen ontkomen aan is. Dat je er soms lang niks van merkt en ook daarna mee door kunt blijven rijden is weer een ander verhaal. Tiptronics ook vaker last van zegt men. Hogere last door steeds op koppel in lagere toeren te rijden. Sneller slijtage. En altijd op de minder gekoelde cilinders 6 of 5
03 dec 2018 13:42
Kheldar
gelukkig heb ik voor mijn boxster 987 de resto mod dus de waterpomp en thermostaat
04 dec 2018 11:12
Nou ook met de koelmodificatie zal er wel slijtage op zitten. En als ik zo rondkijk veel toch rond de 100.000-130.000km waar het zich begint te manifesteren. Dus vaak als de modificaties wat later zijn gebeurd is er ook al beginnende slijtage. Dus helemaal het wondermiddel
Is het niet. Maar het verlengt wel de levensduur. Dus dat is mooi meegenomen.
Er valt momenteel ook weinig over te zeggen. Zoveel wordt er door de meesten onder ons niet mee gereden. Duurt dan een paar jaar vooraleer een en ander duidelijk wordt.
En dat er bij een hoger oplopende kilometerstand ooit ns een keer (deel)gereviseerd moet worden is gewoon een feit waar we mee moeten leven. Voor die tijd hebben we de auto al misschien niet meer.
04 dec 2018 18:37
Op advies van een monteur bij pc rotterdam
1/2 ltr tsl bij de olie
Als je de auto weinig gebruikt pas weg rijden als de autochoke er af springt
Niet boven de 3000 tm tot de olie een beetje op temp is
Ik heb er zelf geen verstand van, maar doe het voor de zekerheid maar.
04 dec 2018 20:39
Goeie tip. Betere smering bij koude start.
Maar schrapers kunnen ook komen door te hoge temperaturen waardoor de smering lokaal suboptimaal is icm met te grote spelling aan de uiteindes van de cilinders en de zuigers gaan kantelen.
De autochoke snap ik niet. Bedoel je de secundaire luchtinjectiepomp? Zou ik niet doen. Of niet al te lang blijven staan. Gewoon direct rustig wegrijden. Er wordt nl. in het begin meer brandstof ingespoten om de katalysatoren versneld op te warmen. Vandaar extra lucht die na de verbranding bij het te rijke mengsel wordt toegevoerd. We weten allemaal wat een te rijk mengsel doet met de smering. Rustig rijden bevordert sneller opwarmen van de olie.
04 dec 2018 21:47
Verkeerde woordkeuze, bedoel de choke, dus zodra het toerental zakt.
Dat was wat hij mij aangaf, ikzelf heb geen ervaring en kennis van een porsche motor.
Ben grootgebracht met 350 en 454
Daar komt het allemaal wat minder secuur en bovendien niks van sensors etc.
Maar ik zal het hem vragen, een verkeerd mengsel lijkt mij inderdaad niet handig
04 dec 2018 22:07
Nee niet helemaal verkeerde woordkeuze. Ook choke is meer brandstof inspuiten toch? Dus toch juist!
De secundaire luchtpomp blijft nu ook niet zo heel lang draaien. 2 min hooguit dus het maakt denk ik niet zoveel uit. Vroege 996 hebben zelfs helemaal niet zo een secondair luchtsysteem.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.