Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
30 dec 2018 13:14
Mijn heeft nu zo’n 170K gereden en de steunen zijn nog niet vervangen. Is dat iets wat normaal gesproken bij een bepaalde interval qua km’s wordt vervangen als er verder geen klachten zijn ?
30 dec 2018 15:54
Zolang ze geen sporen van scheuren oid hebben mooi laten zitten.
30 dec 2018 23:36
170.000km is al heel wat. Wil niet zeggen zat ze toe zijn aan vervanging. Maar als ze echt nog origineel zijn kan het geen kwaad om er eens naar te kijken. Is toch een slijtage puntje en meestal gaan ze toch wel doorhangen.
Hangen je uitlaattips beiden nog even hoog?
Anders eens controleren of ze al ver doorgezakt zijn.
06 jan 2019 12:31
Volgens mij zitten ze nog goed, of ?
06 jan 2019 12:52
Beetje overdreven maar gaat je motorblok zo tekeer bij het gasgeven dan zijn ze stuk.....
https://youtu.be/2MidPaaUxE0
02 jun 2019 18:28
Na veel research op het www denk ik dat die van mijn 997.1 C2 ook wel een keer vervangen mogen worden. Een klusje voor op mijn lijstje van aankomende winter. Origineel of alternatieven? Tips welkom.
Op deze foto, die ik van het www geplukt heb, is de linker uitgezakt en de rechter is nieuw. Geen flauw idee eerlijk gezegd of die van mij uitgezakt zijn, maar zo ja is het bij mijn 997 links en rechts wel heel mooi gelijk.
03 jun 2019 19:30
Gewoon origineel houden.
05 jun 2019 22:52
Mijn 996 4S Cabrio heeft er nu 150k op zitten. Heb de motorsteunen laten controleren maar zijn alledrie nog prima (heb geleerd dat de voorste steun vaak nog de meeste problemen geeft).
Dus, als de oude het nog steeds ‘doen’ hebben nieuwe geen toegevoegde waarde tenzij je op andere types over wilt stappen (hardere).
05 jun 2019 23:10
Voorste steun, de baksteun, is bij de handbak normaliter Niet zo slijtage gevoelig. Bij de tiptronic is de baksteun het zwakkere punt.
Motorsteunen achter waren hier na 140.000km toch fel doorgezakt.
06 jun 2019 20:02
Wat is het belangrijkste verschil tussen nieuwe en doorgezakte steunen?
Alleen de response tijdens gaswisselingen? Of loopt het ook smeuïger en meer trilingsvrij?
06 jun 2019 20:56
Minder trillingen, geen resonanties en inderdaad mooiere respons op gasgeven. Bij echt kapotte motorsteunen ligt het blok op het chassis te dreunen.
06 jun 2019 21:00
Wegligging in bochten met oneffenheden gaat er ook flink op vooruit aangezien alles achterin wat strakker bevestigd zit.
08 nov 2024 0:45
Beetje oud topic reviven, maar hoe kun je gemakkelijk determineren of de motorsteunen zijn versleten zonder de boel te hoeven te demonteren? Ik vind het aan de uitlaatpijpen lastig te zien eigenlijk.
08 nov 2024 11:49
Als je met vertrouwen loeihard rotondes op en af kan duiken dan is er waarschijnlijk weinig reden tot vervangen. Dat zou mijn graadmeter zijn, naast de uitlaattips die je al noemde.
08 nov 2024 12:24
@mod team: Er zijn recent wat meer topics waarin vervangen motorsteunen bij een 997(.1) een rol speelt. Is dit op enigerlei wijze te combineren, zodat dit voor toekomstig geïnteresseerden makkeljker terug te vinden is? Ik snap wel dat topics zich ontwikkelingen (van koelleidingen naar motorsteunen), maar misschien toch goed om wat te combineren.
Zie bijvoorbeeld
hier en dan verder omlaag lezen.
Ten aanzien van je vraag @Basvdheijden: als jij geen last hebt van de symptomen beschreven in het draadje waar ik hierboven naar verwijs (het gevoel dat je achterkant deint doordat de motor "achter de auto aankomt" bij sterke richtingverandering zoals op snelheid op een rotonde of een klaverblad), dan zou ik me weinig zorgen maken.
Als je ze wilt vervangen kan dat natuurlijk nooit kwaad, maar nodig is het dan misschien niet. Je kunt ook even links onder de kap kijken, daar zie je de bovenkant van de linker motorsteun zo zitten. Als daar een oud onderdeelnummer opstaat, dan weet je in ieder geval dat de motorsteunen nog nooit vervangen zijn. Dan kun je altijd nog een km / leeftijd afweging maken qua vervanging. Spastblast heeft ze bij 100 dkm vervangen lees ik, ik bij (19 jaar en) 130 dkm.
Overigens: je uitlaatsierstukken zeggen niet alles: die kun je ook los van de uitlaat verstellen. Met andere woorden: als die verzakt zijn is het duidelijk (vervangen), als de afstand tot de bumperuitsparing nog mooi lijkt zegt dat dan weer niet alles.
08 nov 2024 13:20
Ja, er is bij mij een after market uitlaat onder gezet met dito pijpen, dus ik kan het daaraan niet beoordelen.
Na de aankoop van mijn C2 dit voorjaar ervaarde ik heel slecht weggedrag, voornamelijk bij oneffenheden in de weg. Je voelde de achterkant dan echt heen en weer zwabberen.
Ik heb toen mijn schokdempers vervangen voor B6 Bilstein i.c.m. de m30 veren. Ook gelijk alle draagarmen vervangen. Het is nu veel beter geworden, maar nog steeds ben ik niet helemaal tevreden. Ik ervaar nog steeds best wel wat zwabberig gedrag op wat hogere snelheden en dan eigenlijk alleen bij oneffenheden in het wegdek, vooral in bochten. Dus ik ben op zoek naar de oorzaak en kan door gebrekkige ervaring niet zeggen of dit normaal is voor de 996 of niet.
08 nov 2024 13:33
Bij mijn 964 had ik hier ook last van en bij mij was het een combinatie van de motorsteunen en de schokdempers - alles wordt ouder en verslijt ook langzaamaan. Wereld van verschil die 2 zaken.
Andere mogelijkheid is ook nog dat je de verkeerde achterbanden hebt: ik heb 1 keer een set (toch wel vrij harde) Conti achterbanden erop gezet zonder N codering en daar had ik meteen spijt van: je voelde de auto echt over de wang van de band rollen bij bochten, heel vervelend gevoel en op hogere snelheid ook onrustig aan de achterkant daardoor. Snel weer gewisseld naar N codering.
Dus ik zou eerst je banden controleren, is dat het niet, dan zou ik de gok nemen voor de motorsteunen.
08 nov 2024 14:07
Stiruam schreef:@mod team: Er zijn recent wat meer topics waarin vervangen motorsteunen bij een 997(.1) een rol speelt. Is dit op enigerlei wijze te combineren, zodat dit voor toekomstig geïnteresseerden makkeljker terug te vinden is? Ik snap wel dat topics zich ontwikkelingen (van koelleidingen naar motorsteunen), maar misschien toch goed om wat te combineren.
Zie bijvoorbeeld
hier en dan verder omlaag lezen.
Tja, als we dít en dát topic gaan samenvoegen wordt het een erg onsamenhangende verhaal. Wat we meestal wel doen is nieuw gestarte topics en al reeds bestaande aan elkaar koppelen als het om hetzelfde onderwerp gaat.
Met de zoekfunctie kan je beide topics vinden, mits je de juiste zoektermen in vult natuurlijk
09 nov 2024 2:08
Achterbanden zijn nieuw. Michelin ps2 dus dat zit zeker goed. Dempers en veren ook nieuw.
Mogelijk is het ook gewoon normaal voor een 996. Wist ik het maar..
09 nov 2024 10:40
Basvdheijden schreef:Je voelde de achterkant dan echt heen en weer zwabberen. Mogelijk is het ook gewoon normaal voor een 996.
Absoluut niet normaal.
.
09 nov 2024 15:06
Ben eens gaan kijken: 997.375.049.05 is het OEM nummer en de fabricatiedatum is 05.01.07.
Dat doet vermoeden dat die er dus ondertussen 17 jaren en 202.000km inzitten.
Zal maar eens een nieuw paar bestellen denk ik
EDIT: Heb wel nieuwe banden rondom
09 nov 2024 19:08
Min tip over de oorzaak met de banden gaat niet over nieuwe banden, maar over de juiste banden, dus met N codering. Die hebben een stijvere wang en dat is mn achter belangrijk.
09 nov 2024 19:16
Vandaag even onder de kap gekeken en kon geen datum vinden maar wel een voor mij verwarrende type aanduiding op de linker motorsteun. Het zijn er vier met de namen van kleuren erachter:
993 375 049 07 schwarz
993 375 049 06 weiss
993 375 049 05 blau
986 375 049 00 brun
Mijn nieuwe achterbanden hebben wel N codering.
10 nov 2024 1:25
Ticcie schreef:Min tip over de oorzaak met de banden gaat niet over nieuwe banden, maar over de juiste banden, dus met N codering. Die hebben een stijvere wang en dat is mn achter belangrijk.
Soms heb ik spijt dat ik dingen post.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.