Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
03 jan 2019 13:34
Hi, hierbij een overzicht van een revisie en modificatie van een 993 G50/20 (US) hangeschakelde bak naar een G50/30 SuperCup bak.
Ruim een jaar geleden, tijdens een grote beurt van de 993, vond ik een heel aantal kleine kogellagertjes op de magneet van de olie aftap-plug van de versnellingsbak. Tot op dat moment heeft de bak (in mijn ~10jarig en ~20.000 km bezit van de 993) nog nooit een 'kik' gegeven. Totaal geen indicaties dat er iets mis zou zijn.
In eerste instantie was de algemene gedachte dat het een naaldlager van een schakelas zou zijn, pas veel later bleek het een "sperrbuechse" te zijn (hieronder op de foto links de kapotte en rechts de nieuwe die nu in de bak is gemonteerd).
Op het moment dat ik zag dat er kogellagers aan de magneet zaten, was het duidelijk dat de bak onder de auto vandaan moest en dat hij open moest om precies te kijken hoe en wat.
Laatst bijgewerkt door
phv op 03 jan 2019 13:54, in totaal 1 keer bewerkt.
03 jan 2019 13:52
Nadat motor en bak eruit waren, en de bak los op een steun gemonteerd was
begon ik met het nodige optimisme de bak zelf uit elkaar te schroeven, om er vrij snel achter te komen, dat dankzij mijn beperkte "technische bak kennis", en de complexiteit/benodigd speciaal gereedschap, dit toch wel een klusje werd voor de echte specialist.
Het is dus origineel een bak met sper
03 jan 2019 14:14
Tijdens de zoektocht naar een geschikte Porsche bakken specialist, kwam ook de drang om te kijken hoe de bak het beste gemodificeerd kon worden. Ik vond altijd al dat de US G50/20 hele lange verzetten had, vooral in de hogere versnellingen, en ook grote "toeren vallen" bij het opschakelen.
De overbrengings-verhoudingen/karakteristieken van een standaard US G50/20 bak, met enorme terugval in toeren op 1-2 en 2-3
Waarbij de Europese/RoW G50/21 al beduidend beter stappen maakt
Maar in mijn beleving nog niet ideaal, met een erg lange 6 en nog steeds bijna 3k toeren terugval op 1-2 en bijna 2K op 2-3
Na een heel aantal varianten vergeleken te hebben, besloot ik om te proberen zo dicht mogelijk op een G50/30 SuperCup uit te komen.
03 jan 2019 14:44
Na veel bezoeken aan Porsche (bak)specialisten en speuren voor een geschikte Porsche bakken specialist, kwam ik uiteindelijk terecht in Wijk en Aalburg bij Tonnie Vos Gearbox Services (
http://www.vosgearbox.com).
De chirurgisch schone werkplaats, vriendelijke en heldere/duidelijke communicatie en de vele zeer specialistische projecten waar hij op dat moment aan bezig was, gaven meteen het juiste gevoel om hem te vragen deze revisie/modificatie voor mij te willen doen.
Tonnie ging akkoord en ik heb de bak bij hem afgeven terwijl we afspraken samen op zoek te gaan naar de benodigde onderdelen.
De bak werd al snel ontmanteld door Tonnie, en ook de kroon/pignon werd ondanks de lage km's niet als helemaal perfect/ideaal voor montage bevonden, dus ook die moest gezocht worden. De tandwielen van alle versnellingen zagen er nog top uit, maar deze waren dus juist degene die ik vervangen wilde hebben.
Het originele sper had ook zijn beste tijd gehad, sommige van de plaatjes waren echt "op"
03 jan 2019 14:54
Een vervangend origineel matching set van kroon en pignon (9:31) werd snel gevonden in Zweden, het betrof een set die was vervangen voor een kortere 8:32 overbrenging, en was er eentje met zeer weinig km's in prima staat
03 jan 2019 15:11
Mooi technisch verhaal, heerlijk
03 jan 2019 15:13
Qua tandwielen was/is het toch een redelijke uitdaging geweest, maar zeer veel is nog origineel te verkrijgen, dat gezegd hebbende, wel tegen een behoorlijke prijs (sommige sets tandwielen waren boven de Euro1000,- per set). Daarentegen zijn er ook weer latere types bakken (bv. 996 GT3) die dezelfde soorten tandwielen/bak gebruiken, waar je weer wat mee kan stoeien.
De uiteindelijke tandwielen/delen die gemonteerd zijn:
-1e versnelling, origineel, de tandwielset die in alle G50/3x (RS/CS) bakken zit met 41:13
-2e versnelling, Albins, 40:20
-3e versnelling, origineel, 35:23
-4e versnelling, origineel, 40:33
-5e versnelling, origineel, 36:36
-6e versnelling, Albins, ratio 0.89 (weet zo niet meer de exacte tanden)
1e en 6e met nieuwe originele reguliere synchro-ringen, 2e tot en met 5e met stalen originele motorsport synchro-ringen
2x verstevigde (en lichtere) schakelvorken
1x nieuwe/andere schakelmof
RS specificatie "shift spindle"
03 jan 2019 16:35
Heel erg content met de technische kennis en hulp van Tonnie Vos, zonder hem was dit niet gelukt, Top service.
De bak ligt nu heerlijk te wachten totdat deze herenigd kan worden met de motor. Zodra een en ander klaar is zal ik nog een update geven...(dit kan nog wel even duren, maar komt zeker) Grt, phv
Als laatste nog een foto van de onderdelen die allemaal vervangen zijn, kan er bijna nog een complete bak mee vullen...
Laatst bijgewerkt door
phv op 03 jan 2019 16:58, in totaal 1 keer bewerkt.
03 jan 2019 16:55
wat een waanzinnig technisch verslag!
benieuwd naar je rijverhalen straks
keep it coming
03 jan 2019 18:09
Zo! Bijna zonde om ze in te bouwen. Dank voor het posten!!
04 jan 2019 9:50
Heel benieuwd naar het resultaat.
Op Rennlist staan ook wel eens dit soort projecten, schijnt je auto heel erg van op te knappen.
Nog een tip van de sluier mbt de kosten?
04 jan 2019 10:42
phv schreef:Voor het sper hebben we gekozen voor een revisie-set van Guard, platen met wat meer frictie en naar verluidt betere levensduur
In mijn zoektocht naar een adtermarket sper voor de 996 is Guard een naam die veelvuldig naar bovenkomt. Fijn te horen dat een bakkenspecialist daar ook zo over denkt. Vind ik een goeie referentie.
Heel leuk om je verhaal hier te lezen. Dank voor het delen. Mooi!
04 jan 2019 11:52
Cazzo Super Veloce schreef:Heel benieuwd naar het resultaat.
Op Rennlist staan ook wel eens dit soort projecten, schijnt je auto heel erg van op te knappen.
Nog een tip van de sluier mbt de kosten?
group buy?
04 jan 2019 13:25
Mooi verhaal, met goede foto's, mooi om te zien. Top!
06 jan 2019 10:06
doctor porsche schreef:Cazzo Super Veloce schreef:Heel benieuwd naar het resultaat.
Op Rennlist staan ook wel eens dit soort projecten, schijnt je auto heel erg van op te knappen.
Nog een tip van de sluier mbt de kosten?
group buy?
Over kosten praten is lastig, voor iedere bak zal dat anders zijn (Porsche delen inkopen is ieder jaar ook weer anders en scheelt per locatie, als je ergens bv wat korting krijgt). In mijn geval en zeker ook omdat we uiteindelijk nog een complete kroon/pignon hebben vervangen, zaten de uiteindelijke kosten over de 10k.
06 jan 2019 10:10
Kheldar schreef:phv schreef:Voor het sper hebben we gekozen voor een revisie-set van Guard, platen met wat meer frictie en naar verluidt betere levensduur
In mijn zoektocht naar een adtermarket sper voor de 996 is Guard een naam die veelvuldig naar bovenkomt. Fijn te horen dat een bakkenspecialist daar ook zo over denkt. Vind ik een goeie referentie.
Heel leuk om je verhaal hier te lezen. Dank voor het delen. Mooi!
Ik heb deze ronde ervoor gekozen om het bestaande diff te hergebruiken, en toen gezocht wat daarvoor een goede/verbeterde tov origineel oplossing kon zijn. Daarbij ben ik uiteindelijk voor Guard gegaan.
Mochten deze platen ook versleten zijn in de toekomst, dan overweeg ik een diff van Guard, of misschien nog meer interesse voor Drexler Automotive (heb daar van zeer ervaren Porsche rensport mensen hele goede dingen over gehoord).
06 jan 2019 12:15
Maar met een set revisie-platen van Guard heb je min of meer hun diff toch ook? Of bedoel je dan ook nog het aanpassen van de sper eigenschappen van het diff.
Naar ik heb begrepen is het een veel sterker en duurzamer fricitemateriaal, dus je sper is in principe onderhoudsvrij buiten de gebruikelijke bakolie wissels, tenzij je er hard-core mee gaat tracken of driften. Ok slijtage zal er op termijn altijd zijn maar het is in ieder geval vele malen duurzamer dan de Porsche set-up.
07 jan 2019 1:34
Kheldar schreef:Maar met een set revisie-platen van Guard heb je min of meer hun diff toch ook? Of bedoel je dan ook nog het aanpassen van de sper eigenschappen van het diff.
Naar ik heb begrepen is het een veel sterker en duurzamer fricitemateriaal, dus je sper is in principe onderhoudsvrij buiten de gebruikelijke bakolie wissels, tenzij je er hard-core mee gaat tracken of driften. Ok slijtage zal er op termijn altijd zijn maar het is in ieder geval vele malen duurzamer dan de Porsche set-up.
Het eigen Guard diff is volgens mij een compleet ander diff wat “billet gefreesd” is, en behoorlijk sterker dan het originele Porsche diff.
Ik denk niet dat je kan stellen dat met de Guard revisie set voor een standaard Porsche diff, je een vergelijkbaar diff hebt als een Guard diff, maar ik denk/verwacht wel dat het duurzamer zal zijn als het origineel.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.