Vroeger was alles beter
, nee zonder gein, het is idd niet meer te snappen zoveel verschillende olieen, en allemaal weer met andere specs. De ene 5w40 is de andere 5w40 niet.
Als ik verder kijk in de lijst en klik op alternatieven komt bij de meeste wel de A3 spec naar boven. Echter maar zelden in 5W30
Het is enorm ingewikkelde materie, maar simpel gezegd is A spec voor een benzine (of lpg) motor. B spec voor een diesel en C voor een auto met driewegcatalysator en roetfilter.
Ik vermoed dat te tijde van de productie van de boxster de C spec er niet of niet uitontwikkeld was? En daarom een A spec wordt aangegeven.
Ter extra info: de C1 en C2 zijn gemaakt voor lager brandstof verbruik (eco, downsize enz). De C3 en C4 veer een hogere slijtagebescherming
C5 is er voor de echte "milieufreak" motoren. Deze heeft een nog lagere viscositeit dan de 1en 2 en zorgt voor minder CO2 uitstoot en verbruik
Om het nog ingewikkelder te maken heeft bv de bardahl 5W40 die ik gebruik de specificatie A3/B4/C3... Die kan dus in alles zou je bijna gaan denken
Laatst bijgewerkt door
Martinos op 13 jan 2019 15:05, in totaal 1 keer bewerkt.