Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
06 mei 2019 10:30
https://www.youtube.com/watch?v=w9qcKl2AtO8Kijkend vanuit het karter kan je de zijde van de cilinders bekijken die niet zichtbaar zijn als je via bougiegat kijkt.
Hier nog een langere uitgebriedere video over bore scoring
https://www.youtube.com/watch?v=TH8oMLMkkrk
06 mei 2019 12:19
Je moet wel geduld hebben met Jake, maar wel duidelijk
Blijf erbij, geen product Porsche waardig
06 mei 2019 12:43
Ja ... en het rijden met dichtgeknepen billen went na een tijd ook wel.
06 mei 2019 14:07
molen934 schreef:Blijf erbij, geen product Porsche waardig
Alle blokken kent problemen...de 2,7 blok lust vroeger wel kopbouten...de 964 blok luste olie, maar kon het dan weer niet vasthouden, de 993 blokken heeft problemen met de varioram en lekkende klepdeksels...en zo kan ik blijven doorgaan. Slijtage hoort nu eenmaal bij gebruik. En dan moeten we ook niet vergeten dat Porsche blokken best veel op hun donder krijgen.
Ik zeg rijden to ze gevoelige IMS Lager, dan maken en weer rijden tot ze gevoelige IMS Lager en zo voorts en zo aan
En ontspan de billetjes, het rijd veel prettiger
06 mei 2019 14:13
Er is natuurlijk een heel verschil tussen olie lekken of kopbouten en een motor die geheel klapt
Volgens mij heb jij een 997 gehad met een andere motor, of vergis ik mij
Gewoon een slecht product, laatst bij een rit met jou in de Eifel nog een Boxster die plofte
06 mei 2019 15:10
Heb eens een filmpje gezien van de boxster van black betty die ook plofte.de hele weg was ineens verdwenen in een grote waas met rook.
Was een 996 blok ingebouwd in de boxster omdat dat een stekere motor zou zijn.....de vorige boxster motor was ook al vroegtijdig toe aan een revisie.
Naderhand had antoine het blok nog losgehaald en hiervan foto's geplaatst hier op het pf ,manmanman was helemaal naar zijn grootje.
Idd geen waardig porsche product
06 mei 2019 15:50
Johann schreef:molen934 schreef:Blijf erbij, geen product Porsche waardig
Alle blokken kent problemen..de 993 blokken heeft problemen met de varioram en lekkende klepdeksels...en zo kan ik blijven doorgaan. Slijtage hoort nu eenmaal bij gebruik.
Ik zeg rijden to ze gevoelige IMS Lager, dan maken en weer rijden tot ze gevoelige IMS Lager en zo voorts en zo aan :drive
Maar Johann, ik heb toch liever een lekkend kleppendeksel, dan een gevoelige IMS Lager. En slijtage. Ik heb zomaar het idee, dat meer dan de helft van de Porsche rijders vrijwel nooit gebruik maakt van het vermogen. We reden vroegah bij de politie met de Porsches waar ze voor gemaakt werden. Altijd vol op snelheid. Die motoren gingen niet kapot. Ja na 150000 km waren ze een beetje "op" , maar dat was het. Ik vind dat de watergekoelde motoren verhoudingsgewijs wel erg veel, maar vooral ook snel kapot gaan. Maar mijn referentie is slechts dit fameuze forum en ga af op de ellende die ik hier lees over de watergekoelde motoren.
06 mei 2019 17:37
Moderne blokken zijn MI zo gecompliceerd dat als er iets stuk loopt het ook meteen goed mis is
Vergeet ook niet dat we steeds meer vermogen uit ongeveer hetzelfde blok willen persen - als alles groter, zwaarder en dikker zou zijn - met minder PK's - dan was het allemaal wat meer bullet proof
- Lees eens op andere fora over andere auto's en de motoren die daar in liggen …. man, man, man -- van losgeslagen kettingen tot olieboten aan toe ---
Maar goed: On Topic
best interessant, dat Bore Scoping
06 mei 2019 17:48
Dat is “appels met peren” vergelijken
Het gaat om een 3.6 luchtkoeler naar een 3.6 waterkoker met iets meer peekaas
Blijf het een drama vinden
06 mei 2019 19:16
Lopen we niet te hard van stapel?
Statistieken wezen uit dat de dualrow blokken tot 4% plofte en de singlerow tot 8%!
Begrijp me niet verkeerd, blijft te veel, maar dat elk blok op gevoelige IMS Lager zou staan is dus bezijden de waarheid
06 mei 2019 19:37
En dan hebben we ook nog het grotere lager bij de M97 blokken.
Die zijn zonder "speciale ingreep" niet meer te vervangen, alleen door het blok te splitsen.
Nog niet gehoord of gelezen dat die ook ploften.
06 mei 2019 19:44
Oja die van jou ging ook stuk
Heeft je ook je vakantiegeld gekost
06 mei 2019 19:51
Klopt, maar dat was geen IMS gevalletje.
Bij mij was er sprake van een gebroken klepsteel die vervolgens door de cilinder geslagen werd.
Was kostbaas en meer dan vakantiegeld....
06 mei 2019 20:36
Het gaat hier over cilinderschade en geen kapotlopende IMS lagers. Denk dat er nog veel meer blokken cilinderschade opgelopen hebben dan dat ze stuk gingen door IMS.
Tel IMS statistiek bij schraper statistiek bij elkaar op en de cijfers zijn toch redelijk desastreus.
Gelukkig is cilinderschade redelijk goed te fixen. De gietijzeren (ductiel staal) bussen blijken redelijk bombenfest te zijn. Als ze maar op de goeie manier gefixeerd worden in het blok.
06 mei 2019 20:37
Moet je geen scheuren in de cilinder hebben zoals bij mij. Dan helpt een bus niet meer.
06 mei 2019 22:10
Niet waar ... tenzij hij op de verkeerde plek is uitgescheurd. Albert Motorsport draait de cilinders weg tot aan de basis en ‘lijmt’ er dan een volledige cilinder in. Geen probleem meer met twee verschillende materialen.
09 mei 2019 17:57
Verhalen over ellende krijgen altijd meer aandacht dan de motoren die gewoon prima functioneren. Zoals ze gelukkig bijna allemaal doen op de normale slijtage na. Hier inmiddels 127dkm op de teller op mijn originele blok (wel met de auto resto modificaties inmiddels). Heb het grote ims-lager en die zag er nog prima uit. Daar alleen het olievetkapje vanaf gehaald voor betere continue smering. Ook de rest van het blok in prima staat en zo rijdt die ook. Ik durf de uistspraak wel aan dat er over een jaar of 5 de meeste 996`s en 997`s gewoon 2 ton op de telller hebben. Misschien de een met een revisie. De ander met een ruilblok. En de meesten het originele blok. Dus waar hebben we het over.
10 mei 2019 0:21
@944S2 schreef:En dan hebben we ook nog het grotere lager bij de M97 blokken.
Die zijn zonder "speciale ingreep" niet meer te vervangen, alleen door het blok te splitsen.
Nog niet gehoord of gelezen dat die ook ploften.
Alleen te vervangen door het blok te splitsen!?? Nee hoor! Kan ook zonder splitsen!
10 mei 2019 13:15
Problemen met de Varioram, echt nog nooit van gehoord
Wel van die kleppendeksels, net laten vervangen
Maar is natuurlijk peanuts vergeleken bij die ellende met die waterkoelers.
Voor mij nooit iets anders dan een Mezger
En die percentages die hier genoemd worden, geloof ik nix van.
Kijk de advertenties van dit soort auto's er maar op na.
10 mei 2019 14:36
ClassicGarage schreef:@944S2 schreef:En dan hebben we ook nog het grotere lager bij de M97 blokken.
Die zijn zonder "speciale ingreep" niet meer te vervangen, alleen door het blok te splitsen.
Nog niet gehoord of gelezen dat die ook ploften.
Alleen te vervangen door het blok te splitsen!?? Nee hoor! Kan ook zonder splitsen!
Klopt, dat bedoel ik ook met "speciale ingreep". Met zo'n speciale tool de boel wat uitboren, en dan kan het lager eruit.
10 mei 2019 14:55
Heb je dat al een keer gedaan? Het verhaal van de motor die op YouTube zo een opboorbehandeling gekregen heeft is niet bemoedigend. Die heeft het nl. niet lang vol gehouden doordat er debris van het boren in de het blok is gekomen.
10 mei 2019 15:08
Ik hoef even niet als je het niet erg vindt.
10 mei 2019 17:32
Percentages komen uit de VS, waar ook een rechtzaak over is geweest, dus redelijk valide te noemen.
Op dit forum kan je toch echt wel spreken van een "bias", elke "gevoelige IMS Lager" wordt hier gemeld, maar de diehards met probleemloos meer dan 200.000 km op de teller worden niet genoemd
Rijstijl, onderhoud en een beetje geluk en alles blijft gewoon heel
10 mei 2019 23:55
Ik vind het hier net reuze meevallen qua gevoelige IMS Lager. De bias is hier net andersom. Er wordt steeds geroepen dat het allemaal wel meevalt. Dat komt omdat het hier op het forum niet statistisch relevant is. Met zeg maar 5000km/jr komt de doorsnee eigenaar hier tijdens zijn bezit nooit echt een probleem tegen. Bore scoring en IMS is slijtage die komen sowieso wel aan bod als de auto’s kilometers krijgen. En mijn AOS mod heeft vorig jaar mijn motor in ieder geval van een massive hydrolock gered. Dat zou de tweede keer zijn dat de motor stuk loopt in ongeveer 200.000km (bij 125.000km een erste revisie: cilinderschade) Neem nog een keer mee dat een IMS lager toch maar preventief vervangen is tussendoor. Dat is op bijna 70.000km in 4jr best wel wat. Langs de andere kant neem 2000-3000 euro aan onderhoud per jaar en je komt er wel doorheen.
11 mei 2019 9:44
Eigen ervaring is een slecht bijgehouden statistiek en dus geen wetenschap.
De percentages in de VS wel, maar dat ging uitsluitend over het IMS.
Bore scoring is pure slijtage, waarbij ik denk te mogen aannemen dat dit voor een (groot) deel aan de rijstijl ligt, met koude motor gaan trappen en regelmatig en moglijk overmatig de grenzen opzoekend van het vermogen.
Het is natuurlijk wel een sportauto, maar geen raceauto, en misschien ook wel maar zie F1 dan gaat de motor ook maar max 7 races mee
Overigens krijg ik wel het idee dat alle gevoelige IMS Lager hier gemeld worden en Resto aandelen heeft in dit forum
Ik zal in ieder geval het hier melden als de mijne ook ploft
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.