Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

200 cell cat op 997 ?

02 jun 2019 15:24

Vrienden, rij nu (voor zover ik weet) met de standaard cat onder mijn 997 icm met de Gundo Hack. Best lekker eigenlijk 8) . Ben echter benieuwd of mensen ook de combi met de 200 cell cat geprobeerd hebben. Of wordt dat too much?

Re: 200 cell cat op 997 ?

02 jun 2019 21:28

Ik heb dat op mijn 997TT van cargraphic en dat werkt prima. Ondanks de standaard overvloed aan vermogen lijkt het zelf merkbaar. Het geluid is iig een stuk beter.

Re: 200 cell cat op 997 ?

03 jun 2019 11:24

Werkt prima ... rij met 200cell cross-over kats op de 996. Is dagelijkse auto. Het is tikje luider, maar kan het moeilijk quantificeren. Wat roffeltjes soms bij plots gasloslaten. Qua performance trekt hij wat gretiger door.

Heb de mijne bij TopGear in de UK besteld. Goed spul, mooi laswerk, perfect passend.

Ook hun X-pipe met 200cell kats uitgeprobeerd maar dat was me te luid en niet passend bij de auto. Reed wel lekker en een racy raspende sound. Voor een puur vrijetijds auto zeker voor mij een optie. Dus het is maar wat je er mee wil.

Het zou kunnen dat met de hack icm met 200cell kats er wat dreun is bij sommige toerentallen en mate van gasgeven. Ik had de Carnewal mod (is niet hetzelfde als de hack) en dat dreunde toch redelijk meer met de 200cell cross-over kats en nog veel meer met de 200cell x-pipe.

Ben deels daardoor en dat de einddempers bijna rot waren van de Carnewal mod overgestapt naar een Cargraphic einddemper. De Cargraphic denpt veel beter de vervelende frequenties (ook vergeleken met oem) en laat de echte boxer roffel veel duidelijker en luider naar voren komen. Helemaal happy hier, supergeluid en tikje extra performance.

Re: 200 cell cat op 997 ?

03 jun 2019 12:07

Een vraag hierover; 200cell cross-over kats is dat APK approved?

Re: 200 cell cat op 997 ?

03 jun 2019 12:22

APK geen enkel probleem bij mij

Re: 200 cell cat op 997 ?

03 jun 2019 12:46

Bij onze turbo ook niet, alleen als hij koud is heeft hij moeite om hem goed te krijgen.

Re: 200 cell cat op 997 ?

03 jun 2019 17:11

@Brian: welk jaar is je 997? 997.1 of 997.2? 997.1 is qua uitlaatopbouw vrijwel identiek als de 996. Dus dan is het goed vergelijken.

@ruudjanssen & hans: de turbo is een ander verhaal. Vind het niet echt een referentie voor de 997 van topicstarter. Jullie hebben waarschijnlijk ook/enkel de einddemper vervangen? Aangezien de turbo standaard toch wat tam klinkt zal het verschil door de andere einddemper voor/na veel groter zijn. Ook qua performance een extra boost.

@Ruud81: Cross-over is op de 996 en 997.1 zoals OEM, bank 1 kruist naar rechtsachter, bank 2 kruist naar links achter.
Afbeelding
X-pipe is dat de uitlaat na de kats samenkomt in een open x-verbinding.
Afbeelding

APK kijkt wat uitlaat betreft betreft enkel naar fysieke toestand, de uitlaatgasmeting en of er bepaalde foutcodes zijn toch?
200 cell geeft verder geen Motorcheck lampje. De 100 cell variant wel. Daar moet je ook de ECU voor laten herprogrammeren.
Er worden anders ook wel eens een elleboogje op de aansluiting van de lambdasonde gezet zodat de sensor van wat verder weg meet (of dat wel APK approved is weet ik niet). APK is hier in NL niet zo heel strict. Als je vergelijkt met andere landen waar je bijna niets mag veranderen aan de auto.

Re: 200 cell cat op 997 ?

03 jun 2019 17:48

Een 996-997 TT heeft idd alleen een einddemper en 2 cats. De rest van het geluid wordt gedempt door de 2 turbo's en de 2 cats.

Re: 200 cell cat op 997 ?

03 jun 2019 20:46

@ Kheldar.... had jij nog problemen met het overzetten/loskrijgen van de lamda’s? Ik zag bij Topgear dat je die ook nieuw kunt meebestellen..... vaak breken die dingen toch?

Greetz

Re: 200 cell cat op 997 ?

03 jun 2019 21:08

Langs één kant waren ze met geen mogelijkheid los te krijgen. Alles is er geprobeerd. Heb toen gelijk 4 nieuwe gekocht bij Alpo.

Moest het zijn dat je iemand er nog nodig heeft (en ze voor 996 en 997 dezelfde zijn) stuur je maar een PB, dan heb ik er nog een goed setje liggen en een andere setje waar de schroefdraad niet meer goed is. Hebben 150.000km op de teller staan.

Re: 200 cell cat op 997 ?

04 jun 2019 20:04

ah, ok. Bedankt voor de info! :thumleft:

Re: 200 cell cat op 997 ?

08 jun 2019 15:08

Kheldar schreef:@Brian: welk jaar is je 997? 997.1 of 997.2? 997.1 is qua uitlaatopbouw vrijwel identiek als de 996. Dus dan is het goed vergelijken.


Een 2006.. dus Mk1 :)

Re: 200 cell cat op 997 ?

11 jun 2019 9:26

Houd er wel rekening mee dat 200 cell cat op een 997 s invloed heeft op het Koppel onderin en zeker icm BMC luchtfilter en IDP etc. Bovenin van 4000 tot 7000+ een feest !

Re: 200 cell cat op 997 ?

11 jun 2019 13:08

Ja het verandert wat aan de koppelkarakteristiek. Rij nu de 200cell incl IPD. Misschien dat koppel heel onderin wat minder is. Maar ik vind dat vanaf 2500 toeren het meer en gretiger is. Bovenin inderdaad een feest! Ook twee specialisten die er mee gereden hebben vinden het koppel bovengemiddeld na een testrit vergeleken met stock.

Ik vind het in ieder geval niet hinderlijk of merk het onderin niet. Misschien idd dat bij de 3.8 het wat meer uitgesproken is?

Re: 200 cell cat op 997 ?

12 jun 2019 5:49

Ik vond het iig hinderlijk op een 997.1 2s (3.8 ) met net 40k op de klok, zeker in het toerengebied tot 1200 (rusting in garage , rustig wegrijden etc.). Advies was een tune en wil ik niet dus eraf. Nu weer 100% orgineel.

Re: 200 cell cat op 997 ?

12 jun 2019 10:07

Was de IPD icm grotere gasklep? Dat vond ik nl. de storende factor in het geheel.

Oei het toerengebied tot 1200 is standaard sowieso bagger. Zal de 3.8 met grotere volumeslag waarschijnlijk net niet goed liggen.

Waarom dan geen tune? Wel geld uitgeven aan hardware tunes, maar om al die verschillende puzzelstukjes goed bij elkaar te passen over lage en midden toerenbereik niet even rollenbank op voor de kleine softwaretune. Elke motor is anders dus krijg je de ECU zo goed mogelijk afgesteld voor jouw blok.

Geen kritiek hoor, ik probeer gewoon de redenering erachter te begrijpen. Ik ga sowieso die tune wel ooit ns laten doen. Eventueel met piggy back ECU om het helemaal goed te doen. In veel gevallen kan de timing een flink stuk verschoven worden.
Plaats een reactie