Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
25 jun 2019 21:56
Vanavond met de 993 rustig ritje gemaakt op binnenwegen, dus niet harder dan 80 km/, na 15 km ging lampje check engine branden. Oliedruk en temperatuur prima, wel buitentemperatuur 31 graden. Auto reed verder prima, maar ben toch maar weer naar huis gekoerst. Lampje bleef continu branden.Weet iemand de verklaring?
25 jun 2019 22:57
Tja ... al eens proberen uit te lezen?
25 jun 2019 23:10
Nee, dat kan ik niet, geen techneut. Verder was ik pas om 22 uur thuis, dus kan pas op zijn vroegst morgen langs specialist. Vroeg me alleen af of het veilig is om nog een redelijke afstand te rijden.
26 jun 2019 9:00
Heb je de auto stilgezet en opnieuw gestart, nadat het lampje ging branden
26 jun 2019 9:53
Butzi2 schreef:Vroeg me alleen af of het veilig is om nog een redelijke afstand te rijden.
Dat hangt ervanaf welke foutcode het is.
Voor uitlezen hoef je verder geen techneut te zijn. Voor een klein bedrag heb je al een handige generische Bluetooth of WiFi dongle icm een app op de telefoon of tablet.
Er is hier dan op het forum altijd wel iemand die ahv de codes advies kan geven.
26 jun 2019 10:39
993 maakt gebruik van ODBD1 (vroege versie) en later ODB2, hiervoor zijn geen dongles in de handel zover ik weet die goed werken met een 993.
Onderstaande werkt zeker:
https://home.kpn.nl/mirjam_paul/diagnos ... dt999.html
26 jun 2019 11:48
Bekend verschijnsel
Motor loopt goed,maar dat verdomde lampje. Als je nu een langere rit maakt op de snelweg gaat het lampje waarschijnlijk wel weer uit. Uitlezen kan natuurlijk nooit kwaad.
26 jun 2019 13:14
Meestal krijg je een check engine lampje als je Lamda een onverwachte waarde geven. Het is voornamelijk een emissie probleem en niet een probleem met het blok.
26 jun 2019 13:19
@ Arenarood en Johann : dat klinkt relatief gunstig. Misschien heeft het met de extreme warmte van gisteren te maken.
Ik ga in ieder geval vanmiddag even bij specialist langs om uit te laten lezen, zelf doen zie ik niet zitten
26 jun 2019 22:30
Weet je al wat het is geweest?
27 jun 2019 0:23
Nee, auto afgeleverd bij specialist, kon blijkbaar niet meteen worden verholpen.
Overigens brandde het lampje vandaag weer de hele rit, dus geen kortstondig probleem.
Ik houd jullie op de hoogte.
27 jun 2019 21:09
Het bleek om (ik citeer) " een storing van een sensor in de uitlaat" te gaan. Dus inderdaad een emissie probleem, zoals Johann al veronderstelde.
27 jun 2019 22:19
Goer dat het opgelost is
27 jun 2019 22:55
De verklaring van de check engine melding is er in ieder geval, of het ook is opgelost mag ik hopen, maar heb de auto nog niet opgehaald en weet ook niet of er iets is vervangen/gerepareerd.
28 jun 2019 9:37
O2 sensor heet stoken!
....korte ritten zijn niet goed voor o2 sensoren, uurtje Duitse snelweg op hoge toeren en schoon is Kees (-:
28 jun 2019 13:44
Lambdasonde geeft verkeerde waarde door,dat gebeurd vaker helaas.
Als je de melding terug krijgt na vervanging dan kun je vrij makkelijk het systeem resetten door een paar minuten een accupool los te halen.
Hierna zal het check engine lampje uit zijn.
Nadeel van uitlezen is dat het systeem wel aangeeft dat de fout in de katalysator zit maar heel specifiek lamdasonde wordt niet aangegeven,maar is dus 99% in de gevallen de oorzaak.
29 jun 2019 21:27
Vandaag de P weer opgehaald. Probleem zou veroorzaakt zijn door een uitlaatgas sensor , die alleen bij US/ Canada uitvoeringen aanwezig schijnt te zijn. Dus niet de lambda sonde. Overigens is er niets vervangen of gerepareerd, het kan misschien met de warmte te maken hebben gehad. Vandaag in ieder geval geen melding meer, ondanks de hitte. Sowieso was het dus geen serieus probleem, zoals al in de meeste reacties werd gesuggereerd.
Dank voor alle reacties, hulde voor het PF
30 jun 2019 11:25
Ben ik wel nieuwsgierig geworden aangezien setup 993 ongeacht us of row met O2 sensoren werkt en verder geen sensoren uitlaatgas meten.....
30 jun 2019 14:25
Tja Kappi, dat was het verhaal dat ik te horen kreeg, ik ben zelf niet zo technisch onderlegd en heb het als zoete koek geslikt.
Dus volgens jou is er geen verschil tussen de Europese en US/Canadese uitvoeringen wat betreft emissie?
30 jun 2019 15:07
Butzi2 schreef:Tja Kappi, dat was het verhaal dat ik te horen kreeg, ik ben zelf niet zo technisch onderlegd en heb het als zoete koek geslikt.
Dus volgens jou is er geen verschil tussen de Europese en US/Canadese uitvoeringen wat betreft emissie?
Niet als gaat om de sensoren.
Qua DME (Motronic) zijn er verschillen in software (mappings), voor us rijders een leuke optie om te upgraden.
Het is opgelost, dat is mooi.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.