Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
25 nov 2019 16:42
Hoi,
Ik heb een probleem met mijn 911 met 1986 3.2 DME motor met 231 pk.
Onlangs viel mij op dat bij belasting van de motor (lees, stoplicht sprintje) de motor begon te haperen, en ik minder vermogen had. Het leek en klonk alsof de motor maar op drie cilinders loopt op dat moment. Hij blijft er wel stationair op lopen. Ik denk dus dat de stationair klep voldoende open getrokken wordt.
Als ik vervolgens een tijdje rustig rijd, springt hij weer terug op 6 pitten en loopt hij weer snaar strak. Dit gebeurde tot voor kort incidenteel. Nu lijkt het echter permanent te worden. Zo ga ik er dus niet meer mee rijden.
De benzinepomp en filter zijn in het voorjaar vervangen. Doordat ik de pomp niet helemaal vertrouw, heb ik reeds een nieuwe Bosch pomp gekocht. Echter doordat het nu ook stationair plaatsvindt, heb ik niet het idee dat het de pomp is. Deze hoor ik namelijk gewoon zachtjes brommen. Ik ga er dus vanuit dat de druk ook wel voldoende zou zijn.
Tijdens mijn zoektocht vind ik veel gedoe met DME relais' en BDP sensoren. De auto start echter goed. Waar kan ik het beste starten met zoeken?
Is er iemand die een Porsche DME test plan manual te leen heeft? Op internet vind ik dat deze namelijk vroeger wel te koop waren. Ik zoek eigenlijk een stappenplan. Wat kan ik bijvoorbeeld allemaal meten qua sensoren en bedrading richting ECU?
Hoor graag of iemand een stappenplan / manual voorhanden heeft, of op basis van ervaring eenzelfde euvel heeft meegemaakt!
Groeten, Boele
25 nov 2019 17:46
De verdelerkap en rotor zijn in orde?
25 nov 2019 18:05
Dat denk ik ook, het is ook de tijd van vocht en mist, zelf ook vaker gehad.
Soms doet zo'n spray anti vocht wonderen. Dat werkte bij mij dan wel.
25 nov 2019 18:40
Injectoren vervuld?
25 nov 2019 22:22
Iets vergelijkbaars met de 964 gehad een paar jaar terug. Rond de 3500 TPM inhouden. Bij mij waren het de bougie kabels links onder.
Wat NordRack2 al aangeeft, verdeler, rotor en bougiekabels controleren. Spuit er anders even wat waternevel met een plantenspuit
op.
Zoals je zelf al aangeeft slaat de motor goed aan, dus ik verwacht geen DME of BDP sensor probleem want dan slaat de motor meestal helemaal niet aan
26 nov 2019 9:04
Misschien even terug naar John van de Bunt...
Overigens zou je de bedrading op het blok ook eens kunnen bekijken.
Wellicht dat je inderdaad een motor hebt die op drie pitten loopt door een brandstofrail bedradingsprobleem.
Komt vaker voor bij dat soort motoren...
26 nov 2019 12:41
Dank voor de reacties!
Ik heb inmiddels wat informatie gevonden en wil het volgende alvast gaan meten:
- accu spanning met lopende motor op bobine en DME
- bobine primaire en secundaire weerstand doormeten
- massa's controleren
- brandstofdruk, zonder lopende motor en met lopende motor
- injectorpuls -> per injector kijken of ik een puls zie met lopende motor
- cilinderkop temperatuursensor -> bepaalde weerstand meten
- speed sensor -> weerstand meten (als dat kan?)
- Rotor + verdeelkap bekijken, evt vervangen
- bougiekabels natspuiten om te checken op vonkjes
- remmenreiniger rond inlaat spuiten om vacuumlekjes te identificeren.
- Kan ik nog iets meten aan de luchtmassameter?
30 dec 2019 13:24
In de kerstvakantie mooi tijd weten te maken om naar de Porsche te kijken:
De rotor en verdeelkap zagen er niet 100% fris uit, dus maar vervangen. Inmiddels 70km gereden, geen enkele plof mis geslagen en lijkt meer koppel te hebben. Ik hoop dat ik hiermee het euvel heb opgelost!
30 dec 2019 17:13
Zo zie je maar weer... makkelijk te fixen...
Wel jammer dat er geen nieuw spul op die motor zat...
12 jan 2020 11:17
Ik had hetzelfde euvel met de 996 4S. Nieuwe benzinedop heeft probleem opgelost, door slechte sluiting zoog valse lucht ....
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.