Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
19 jan 2020 12:29
Gisteren na ca. 3 maanden stilstaan aan de druppellader in een onverwarmde garage een stukje gaan rijden. Starten ging supersnel, maar echt blauw roken als een gek. Motor liep na aanslaan heel kort onregelmatig, maar pakte vrij snel na 10 seconden goed op. Hele straat blauw en pas na een paar minuten rijden geen rook meer. Uiteindelijk motor rustig warm gereden en niets meer aan de hand. Oliedruk en hoeveelheid keurig in orde. Ik heb de auto nu 12 jaar en nog nooit ook maar iets van blauwe rook gemerkt. Moet wel zeggen dat ik de auto nog niet eerder zo lang niet heb gebruikt. Ik ga dit de komende tijd natuurlijk even in de gaten houden, maar er zal ongetwijfeld iemand zijn die hier meer van weet.
19 jan 2020 12:56
Ze zeggen hier bijna allemaal dat dat normaal is en dat het komt door de stand van de cilinders in een boxer motor
Ik zelf herken het ook niet ook niet baar wat langer stil staan
Denk wel als ik zo je verhaal lees dat het geen probleem is
Zo wel alleen ritten maken waar de auto goed warm word
En korte ritten of alleen kort laten draaien vermijden
Als de auto niet echt warm word blijft er hier en daar vocht en kan ook op de duur voor meer rook zorgen bij starten na een lange periode
19 jan 2020 13:26
Wat Rob al aangeeft is dit vrij normaal bij een boxermotor na een langere periode van stilstand.
Als je de auto iedere dag of in ieder geval frequenter gebruikt en dan niet rookt (blauwe rook) met de koude start is er niks aan de hand.
19 jan 2020 13:29
Ter vergelijk de mijne na lange stilstand, soms komt er bij het starten een blauwe walm maar ook vaak niet. Zal met de stand vd zuigers in cilinders te maken hebben.....
Ik maak me verder niet druk om....
https://youtu.be/SWXIFbhFeXY
19 jan 2020 13:48
Een goede pijp moet roken dat weten jullie toch
Niets aan de hand, zowel de gt3 als de 993 doen dit na lange stilstand, maar niet zoals TS meld dat de hele straat blauw ziet
19 jan 2020 14:23
als je veel blauwe rook hebt duid dat meestal op versleten klepsteel keringen.
19 jan 2020 14:54
molen934 schreef:Een goede pijp moet roken dat weten jullie toch
Niets aan de hand, zowel de gt3 als de 993 doen dit na lange stilstand, maar niet zoals TS meld dat de hele straat blauw ziet
Liefst heb ik dat hij helemaal niet rookt, maar kennelijk inherent aan de motor opbouw.
Mijn Honda die 12000 owm/min met gemak haalt helemaal geen blauwe rook na het starten en dat na 15 jaar. Hebben die vtec jappen goed toch voor elkaar.
19 jan 2020 14:58
Mijn Honda CB 750 na 45 jaar ook niet, maar dat is het bekende spreekwoord Wil, iets met appels en ....................
19 jan 2020 16:52
Haal na lang stilstaan het DME relais eruit.
Start de motor 3x ongeveer 5 a 10 sec.
Dan Relais er weer in stoppen en starten.
Heb je tenminste oliedruk...
19 jan 2020 20:14
Kan me nog goed de eerste keer herinneren dat mij dit overkwam. De hele straat blauw! Achterburen naar buiten om te kijken waar de brand was.... M’n maag kromp samen en ik dacht werkelijk dat de motor ter plekke overleed. In paniek toen gebeld naar iemand met verstand van zaken. Het lachende antwoord: “ welkom in de wereld van de lufties!”
Hoort er dus allemaal bij.
19 jan 2020 20:30
Herkenbaar, lang stilstaan en type motor, dan krijg je dit.
Met de tip van Thefrits zou het wat minder kunnen zijn....
20 jan 2020 9:12
Meen ooit ergens gelezen te hebben dat er een kleine kans is dat de zuigers net in die positie te staan komen dat ditbeffectief wel mogelijk is.
Zou dan op die manier wat olie kunnen teruglopen die op het moment van starten verbrand wordt en die hevige rook te zien geeft.
Heb het op 5 jaar tijd met de 964 eenmaal meegemaakt, je schrikt je echt rot...
20 jan 2020 10:36
Thefrits schreef:Haal na lang stilstaan het DME relais eruit.
Start de motor 3x ongeveer 5 a 10 sec.
Dan Relais er weer in stoppen en starten.
Heb je tenminste oliedruk...
Doe ik ook als de auto langere tijd heeft stil gestaan. Als ik startte en de motor sloeg gelijk aan (doet ie altijd), hoorde ik soms een vreemde tik. Motor uit, opnieuw starten. Prima, geen bijgeluiden. Zal inderdaad met de oliedruk te maken hebben. Roken doet ie al helemaal niet.
20 jan 2020 14:42
Toch wel prettig te lezen dat ik inderdaad niet de enige ben en dat dit dus vaker voorkomt. Ik zal de komende dagen eens kijken wat er gebeurt na starten en jullie laten weten. Tip om relais er uit te halen kan ik ook eens proberen als het "probleem" zich blijft voordoen. Het was roken als een stoomlocomotief, echt heftig.
Dank voor jullie reacties so far!
20 jan 2020 15:08
Je zou ook (indien je het eruit halen van het relais teveel gedoe vindt) je auto pas na een minuut of twee nadat je hem van het alarm hebt afgehaald kunnen starten.
Hij is dan automatisch in een "blokkeringsstand" gegaan waardoor je startmotor wel draait maar niet aanslaat. (bij mijn 993 gaat dit en bij mijn ex-964 ook)
Daarna even op je transponder klikken en "gewoon" starten.
21 jan 2020 13:52
Dial_888 schreef:molen934 schreef:Een goede pijp moet roken dat weten jullie toch
Niets aan de hand, zowel de gt3 als de 993 doen dit na lange stilstand, maar niet zoals TS meld dat de hele straat blauw ziet
Liefst heb ik dat hij helemaal niet rookt, maar kennelijk inherent aan de motor opbouw.
Mijn Honda die 12000 owm/min met gemak haalt helemaal geen blauwe rook na het starten en dat na 15 jaar. Hebben die vtec jappen goed toch voor elkaar.
Dan moet je een 15 jaar oude Goldwing pakken die bij voorkeur net ff een beetje scheef heeft gestaan voor een langere tijd
Het blijft inherent aan een boxer motor maar de mate van roken kan natuurlijk wel een dingetje zijn. Gewoon olie pijl goed in de gaten houden, dat blijft leidend!
21 jan 2020 14:49
Dan is mijn 964 uniek. Nog nooit blauwe rook gezien na 3+ maanden stilstand. Voor druk opbouw laat ook ik inderdaad de motor ff draaien met de dme relais verwijderd. Mogelijk dat olie in cylinders daarmee wordt verminderd en dus minder blauwe rook.
21 jan 2020 17:10
Als je even draait zonder DME-relais dan wordt aanwezige olie de uitlaat in geduwd. Die uitlaat wordt vanzelf een keer knetterheet en de olie zal verdampen op den duur, eventueel met achterlating van kooltroep. Ik heb geen idee eigenlijk.
Heeft iemand zin om zijn uitlaat even open te zagen?
21 jan 2020 19:26
Heb hetzelfde gehad,na maanden stilstand roken als een gek.hele hal van minstens 3000m2 volkomen blauw.
Oorzaak was versleten klepgeleiders en klepstelen.
Rare was dat als die zo rookte hij ook een tijdje bleef roken,Maar als je gelijk nadat je geconstateerd hebt dat hij rookt en hem uitzet even een kopje koffie gaat drinken en hem dan weer start dat hij dan totaal niet meer rookt.
En ja een beetje roken mag gerust na maanden stilstand en een paar seconden maar niet dat je een hele straat in nevelen gaat hullen.
Dus koprevisie en het is voltooid verleden tijd.
En hij verbruikte geen olie,al denk ik dat als je hem continu laat roken dat dat wel het geval zal zijn.
22 jan 2020 19:50
erwin964c4 schreef:Heb hetzelfde gehad,na maanden stilstand roken als een gek.hele hal van minstens 3000m2 volkomen blauw.
Oorzaak was versleten klepgeleiders en klepstelen.
Rare was dat als die zo rookte hij ook een tijdje bleef roken,Maar als je gelijk nadat je geconstateerd hebt dat hij rookt en hem uitzet even een kopje koffie gaat drinken en hem dan weer start dat hij dan totaal niet meer rookt.
En ja een beetje roken mag gerust na maanden stilstand en een paar seconden maar niet dat je een hele straat in nevelen gaat hullen.
Dus koprevisie en het is voltooid verleden tijd.
En hij verbruikte geen olie,al denk ik dat als je hem continu laat roken dat dat wel het geval zal zijn.
Hmmm... mij specialist gaf aan dat dit dus wèl mag ( straat in nevelen...). Zoals in dit topic al omschreven: iets met stand cylinders . Het verhaal van versleten klepgeleiders is mij niet bekend en/of mede gedeeld.
Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen en echt het antwoord weet?
22 jan 2020 19:55
Ik zou 't Erwin even vragen van Rebel, om maar iemand te noemen....
https://www.rebelengineering.nl
22 jan 2020 23:10
Johann schreef:als je veel blauwe rook hebt duid dat meestal op versleten klepsteel keringen.
Ik zei het ook al...
23 jan 2020 9:48
EvDijk schreef:Uiteindelijk motor rustig warm gereden en niets meer aan de hand. Moet wel zeggen dat ik de auto nog niet eerder zo lang niet heb gebruikt. Ik ga dit de komende tijd natuurlijk even in de gaten houden, maar er zal ongetwijfeld iemand zijn die hier meer van weet.
Persoonlijk zou ik me niet zo druk maken. Gewoon rijden. Olieverbruik in de gaten houden. Maar ja het is "mijn" mening hoe ik het zelf zou doen. Heb zelf een keer een rookgordijn gelegd,was door verzamelde olie op de bodemplaat. Mijn zoon kwam al met de brandblusser aan
Rij nu al jaren zonder,kan de auto ook beter zijn territorium afbakenen
23 jan 2020 10:35
Een 993 die lekt, dan zou ik me toch zorgen gaan maken
Moet zeggen dat mijn 993 soms wel een klein pluimpje geeft als hij stil heeft gestaan, soms ook helemaal niets. Niets om je zorgen over te maken.
Maar de hele straat blauw
23 jan 2020 13:19
Cazzo Super Veloce schreef:Een 993 die lekt, dan zou ik me toch zorgen gaan maken
was klepdeksel pakking!
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.