Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
29 maart 2020 17:30
Hallo allemaal,
Ik heb sinds een tijdje een raar probleem met mijn Boxster 986 uit 1999. Het is namelijk zo dat tijdens het rijden en voornamelijk bij het doorschakelen, de auto niet in toeren terugzakt. Vooral bij snelheden boven de 50 km/u is dit heel goed merkbaar. Wanneer de Air Conditioning aanstaat is het problem zelfs nog erger. Daarnaast is het zelfs zo dat wanneer je de koppeling intrapt of de auto in zijn vrij zet, de toeren blijven hangen en vervolgens zelfs oplopen!
Mijn lokale monteur heeft de auto uitgelezen en vond geen foutmeldingen. Hij dacht aan een vervuild gasklephuis. Mij lijkt dit erg sterk omdat vanuit stilstand en op lagere snelheden de motor gewoon goed loopt.
Nu ben ik zelf op onderzoek uit gegaan en heb ik ontdekt dat het probleem samenhangt met de Traction Control (TC). Wanneer ik de TC namelijk zelf uitschakel, door middel van de knop, is het probleem direct weg en lopen de toeren weer netjes terug en loopt alles zoals het hoort.
De enige aanpassingen die ik recent heb gedaan zijn: een nieuwe accu en een set nieuwe wielen gemonteerd. Ik ben van 17 inch wielen naar 18 inch wielen gegaan.
Bijgaand een video van het probleem tijdens het rijden.
Kan iemand mij helpen met het achterhalen en oplossen van dit probleem?
Alvast bedankt
Paolo
29 maart 2020 18:00
Er zijn blijkbaar
wel meer mensen met hetzelfde probleem.Een echte oplossing staat nog niet in dit topic ben ik bang.
29 maart 2020 19:03
Bedankt voor je reactie.
Ik ben bang dat het te maken heeft met het wisselen van wielen van 17inch naar 18 inch.
Voor de TC vindt er toch een meting plaats denk ik.
Misschien dat iemand dat kan bevestigen?
Paolo
29 maart 2020 19:17
Giann007 schreef:Ik ben bang dat het te maken heeft met het wisselen van wielen van 17inch naar 18 inch.
Paolo
Huh, heeft dat invloed op het toerental bij het doorschakelen? De koppeling is toch ingedrukt tijdens het schakelen?
29 maart 2020 19:46
Misschien mijn gehele tekst lezen
Paolo
29 maart 2020 21:28
Giann007 schreef:Misschien mijn gehele tekst lezen
Voor de TC vindt er toch een meeting plaats denk ik.
Misschien dat iemand dat kan bevestigen?
Ik las hem maar vroeg me af wat voor meeting dan, met wie en waar en wat dat met de inch maat van je velgen te maken had.
Begrijp inmiddels wat je bedoelde, heb het in het topic aangepast, maar een beetje vriendelijker reageren mag best
30 maart 2020 0:00
Giann007 schreef:Misschien mijn gehele tekst lezen
Paolo
Ja, klopt, ben niet van de snuggersten … maar ik werk eraan
30 maart 2020 0:05
Anderzijds doet TC inderdaad een meting, maar wat wordt gemeten?
Wordt het toerental van de individuele wielen gemeten een aan de hand van eventuele verschillen gasrespons of remkracht gestuurd naar de wielen om stabiliteit te bekomen?
Of wordt het toerental van de wielen ook vergeleken met het toerental van de motor in de ingeschakelde versnelling om sturing te geven?
In het eerste geval heeft de diameter van de velgen/banden combinatie geen invloed, want je hebt 4 gelijke wielen.
In het tweede geval is het een instelling (velgmaat) die ik bij mijn 997.1 kan ingeven in de boordcomputer (ik kan kiezen tussen zomer en winterbanden en 18 of 19 duims velgen).
30 maart 2020 16:58
Geen idee wat hier loos is.
Je schrijft wel dat de accu is vervangen. Misschien is er daardoor een storing ontstaan in een module of sensoren?
Koppel de massa nog eens los voor een tijd om alles nog eens te resetten? Kijken of dat iets helpt.
Een andere logische stap zou zijn om de wielen die er eerst onder zaten weer terug te monteren. En dan weer kijken of dat iets helpt.
Heb je de rolomtrekken oude wielen nieuwe wielen al eens vergeleken. En dan vooral ook hoeveel ze voor en achter van elkaar afwijken. Ook eens vergelijken met de door Porsche opgegeven bandenmaten voor de Boxster ter referentie.
30 maart 2020 19:58
Kheldar was me net voor, maar ik denk ook dat het wellicht aan je wielen kunnen liggen. Het is belangrijk dat je binnen een bepaalde marge blijft wanneer je nieuwe velgen en banden plaatsen.
Voor zover ik weet word de snelheid gemeten via de bak en TC werkt via de ABS sensoren. Als de twee waarden elkaar te veel ontlopen (en dat lijk me mogelijk boven 50kph) dan zou het kunnen zijn dat de TC probeer in te grijpen en de wagen weer onder controle te krijgen.
30 maart 2020 21:03
Dat laatste zou heel goed kunnen en doet mij denken aan de Vet Cool Man waarbij ik stapvoets van bovenuit de kombaan naar de lager gelegen fotograaf reed; elke keer ging gingen alle waarschuwingslampen aan. Waarom? Links voor draait zich rot, de rechts achter staat bijna stil met resultaat: allemaal alarmen.
Succes met het oplossen en laat aub even weten wat het uiteindelijk was.
05 apr 2020 22:26
En? Wielen al gewisseld en eens lekker gaan sturen?
11 mei 2020 18:04
Beste mensen bedankt voor jullie reacties.
De wielen nog niet verwisseld.
Ik ga dat binnenkort doen maar nu even lastig.
Ik rij nu met uitgeschakelde TC en is even prima zo.
Ik hou jullie op de hoogte
Paolo
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.