Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Benzine voor getunede 981

06 apr 2020 21:45

Hey allemaal

n 981 die getuned is met een cobb uit de vs. Ik rij momenteel op een 93 octane stage 2 map. Ik heb de keuze uit 91 octane map 93 ocstane map en 100 actane map. Normaal tank ik de aral 102 in duitsland omdat ik Bij de grens woon maar nu is dat nstuurlijk niet mogelijk. Nu had ik eens gemaild naar cobb zelf en zij zeggen dat ik op de 93 octance map mag bliiven rijden zolang er 10 procent ethanol in zit maar begrijp ik dit nu verkeerd? Zit er enkel in de 95 10 precent ethanol? 102 heeft zelfs geen ethanol en 98 van sheel 5 procent. Dus als ik het goed begrijp hoe hoger het getal hoe minder ethanol? Dus zou ik 95 moeten tanken?????

Re: Benzine

06 apr 2020 21:57

E5 is 5% ethanol, E10 - je raadt het al - 10%. In NL heb ik nog geen E5 95 gezien, in andere landen bestaat dit wel.

Re: Benzine

06 apr 2020 22:02

Maar is ethanol dan zo belangrijk kn benzine? Ik decht atijd dat het slechter was. Want als ik he t goed begrijp zou ik hem moeten downtunen naar de 91 ocatne map omdat er geen ethanol ik fe 98 en 102 zit???

Re: Benzine

06 apr 2020 22:04

Maarten schreef:E5 is 5% ethanol, E10 - je raadt het al - 10%.



Maximaal 5% en maximaal 10% ;)

Re: Benzine voor getunede 981

07 apr 2020 17:05

Dus voor E10 van 5 tot 10%? Anders hadden ze het wel E5 gelabeld?

Re: Benzine voor getunede 981

07 apr 2020 17:25

Dan klopt wat Olaf zegt nog steeds en dat is ook de formele communicatie.

Re: Benzine voor getunede 981

07 apr 2020 18:06

Kheldar schreef:Dus voor E10 van 5 tot 10%?


Nee, 0 tot 10%

En voor E5 ook, maar dan tot 5%

Maar goed, voordat we de namen E5 en E10 voorgeschoteld kregen zat er vaak al een % of 2 in :popcorn:

Re: Benzine

07 apr 2020 18:12

Maarten schreef:In NL heb ik nog geen E5 95 gezien, in andere landen bestaat dit wel.


De TinQ aan de Bunschoterstraat (N 199 t.h.v. Hoogland) verkoopt dit wel en vindt gretig aftrek :D

Gooi het niet in de 964, daarvoor moet ik naar de BP in Hoevelaken of Baarn, maar de DD (MB E Klasse) vindt
het erg lekker :thumleft:

Re: Benzine voor getunede 981

07 apr 2020 21:11

Ok nou ik heb het nog nooit in NL gezien. In Frankrijk of Oostenrijk of Zwitserland (ben ik recent geweest, weet niet meer welke van de 3) was ik bij een pomp waar ze 95 in E5 en E10 hadden.

Re: Benzine voor getunede 981

08 apr 2020 5:50

Mijn gekietelde S6 daily rijdt echt slecht op 95 E10. Gelukkig is de benzine op dit moment niet zo duur, masr ik tank dus altijd minimaal 98. Hoor ook verhalen van motorschade door E10. Weet niet wat daarvan waar is.

Re: Benzine voor getunede 981

08 apr 2020 8:47

Ik tank altijd Euro 98 - nu E5 ... heb er 1 keer Competition 102 ingegooid en na ‘n een aantal kilometers liep de Quattro beroerd en ging het motor storing lampje aan :|

Hoor en lees ook verhalen over motorschade of andere problemen .... geen idee wat er van klopt. Ik heb wel het idee (grote zekerheid) dat het verbruik toegenomen is sinds men het E5 is gaan noemen ....

Re: Benzine voor getunede 981

08 apr 2020 10:28

De BP E5 zou tot nu toe ethanolvrij zijn (op wat sporen na dan). Ik tank dus alleen bij BP.
Voor de crossers loont het op dit moment (tot het weer kan) om richting Duitsland te rijden voor de Aral 102. Dat doe ik om te voorkomen dat ethanol de tanks en brandstofslang opvreet. Het droogt uit, en scheurt gewoon. Bovendien komt er in de carburateurs met de moderne brandstoffen een soort sludge-aanslag, die je bijna niet schoon krijgt. Dat zal in injectiesystemen niet anders zijn.... :wink:

Re: Benzine voor getunede 981

08 apr 2020 11:24

steef schreef:De BP E5 zou tot nu toe ethanolvrij zijn ...:


Nee, alleen de Ultimate 98 is absoluut ethanol vrij.

E5 kan theoretisch ethanol vrij zijn, maar het heet niet voor niets E5 :idea:

Re: Benzine voor getunede 981

08 apr 2020 11:52

Olaf schreef:
steef schreef:De BP E5 zou tot nu toe ethanolvrij zijn ...:


Nee, alleen de Ultimate 98 is absoluut ethanol vrij.

E5 kan theoretisch ethanol vrij zijn, maar het heet niet voor niets E5 :idea:



Gegarandeerd zonder toevoeging ethanol

Er is geen aanduiding voor E0 helaas… Controleer altijd aan de pomp wat er staat over de brandstof. De volgende producten bevatten geen toegevoegde ethanol.
Dit is bevestigd door de desbetreffende brandstofmaatschappij, per directe communicatie of via opgave site.

Berkman Super Plus 98
BP Ultimate 98 E5
Esso Synergy Supreme +
Shell V-Power
Tamoil Superplus 98 (E5),
TanQyou Euro 102
Texaco Euro XL 98

https://vanderworp.org/nl/ron98/

Re: Benzine voor getunede 981

08 apr 2020 11:57

Ja, op het einde weet je niet meer wie je moet geloven :lol:

Nog 'n lijstje :arrow:

TanQyou Euro 102 E5
Berkman Super Plus 98
BP Ultimate 98 E5
Esso Esso Synergy Supreme + E5
Shell V-power E5
Tamoil Superplus 98 (E5) E5
Tango Super Plus 98 E5
Argos Euro 98 E5
Argos Super Plus 98 E5
Texaco Euro XL 98 E5
TinQ Superplus 98 E5

Re: Benzine voor getunede 981

09 apr 2020 7:28

Kan je de tnq 102 vergelijken met de aral 102?
Hoe minder ethanol hoe beter maar dan snap ik niet wrm ze mij in de vs zeiden je mort de e10 nemen. Zal de mail eens even hier posten

Re: Benzine voor getunede 981

09 apr 2020 7:36

Ik had dus gevraagd wa t ik nu moet Tanken als ik op de map stage 2 93 octane rij of de map stage 2 100 octane. Want ik wil liever geen ethanol in men bakje:-)). Maar ik begrijp het nog steeds niet of ben ik verkeerd? Ii sou dus erhanol modig hebben? Dit is het antwoord uit de vs.


I think you're confusing the octane numbers so let's keep that straight here so you don't put the incorrect fuel in your car. When we say 91 octane or 93 octane, this refers to the United States where we rate fuel octane by an AKI measurement. In Europe, they rate fuel octane by a RON measurement, hence 95 or 98 RON labeled in our maps. If you do the conversion:
- 91 AKI = 95 RON
- 93 AKI = 98 RON
- 100 AKI = 102 RON
So, whenever you see 91 or 93 mentioned in our maps, this is specifically referring to 95 RON or 98 RON respectively.

I hope I cleared up any possible misunderstanding about the fuel numbers there. So with that said, you DO NOT want to use 95 RON with the 93 AKI octane map. You should only use 98 RON or higher with the 93 AKI octane map or you will experience engine knock. This is why I wanted to clear the air about that and I will be writing AKI or RON at the end of the octane rating from here on out to avoid confusion.

As for the E10, the reason why having 10% ethanol is important is because ethanol runs cooler than gasoline/petrol does. Since it can withstand heat better, it actually increases the fuel's resistance to engine knock. It's why tunes can push harder without a problem on fuels with higher contents of ethanol. This does not mean to go ahead and put in E85 or E100 fuel in your tank as ethanol also has a different stoichiometric ratio so while up to 10% is fine, the car would run very poorly if a high amount was put in. If you run a lower octane fuel with a higher octane map, the ECU is usually smart enough to pull back timing reactively and proactively, but it gives little buffer in the event of a large knock event as it had already been timing previous to that. It's why it's always better to use the correct fuel for the appropriate map. If E10 is not available in your 98 RON fuel, it's recommended you use the 95 RON map with the 95 RON E10 fuel. However, the 102 RON fuel will be fine to use with our 100 AKI octane map as the higher 100 AKI octane race fuel here in the USA also does not have ethanol in it.

Ethanol being bad is a misconception based on old style thinking and incorrect information being spread typically. It is true that ethanol has worse MPG fuel mileage because ethanol needs to burn richer. However, there are things that people say that ethanol eats away at fuel lines. Pretty much, any vehicle that has been made in the 1980s and newer have better fuel lines than the rubber fuel lines that were used in older vehicles. Since the 981 is so much more advanced than a Porsche (or any vehicle) made before the 1980s, I'd say you can be pretty confident your fuel lines can handle a mild 10% of ethanol.

Re: Benzine voor getunede 981

09 apr 2020 8:10

Lijkt me toch een vrij duidelijk verhaal. Alleen zul je hier geen RON98 E10 gaan vinden. Dus de vraag is dan is E5 een issue? Ik denk het niet. Hij schrijft ook dat “Up to E10 is no problem”. Anders kun je altijd nog ethanol toevoegen maar daar zou ik niet aan beginnen. Het gaat nota bene om een 981 dus hoe agressief kan die tune überhaupt zijn? Gewoon RON98 E5. In de US zijn ze al langer hogere ethanol percentages gewend. Met alle vooraanstaande Duitse tuners hier om de hoek zette ik zelf ook niet een US tune op m’n Porsche. Maar misschien zat het er al op?

Re: Benzine voor getunede 981

09 apr 2020 12:38

Cobb is eigenlijk een van de beste porsche tuners in de wereld. Ik heb dan ook hun wccesporr gekocht zodst ik alles zelf van hieruit kon foen.
Maar ik heb eigenlijk altijd op de aral 102 gereden op de stage 2 93 ovtane en eigenlijk nooit geen problemen gemerkt. Nu fus gen fe 98 e5 tanken. Want kan er int slechtdte geval gebeuren? Gen dst ik merk dst hii pingelt of??

Re: Benzine voor getunede 981

09 apr 2020 16:17

Ik zeg nergens dat Cobb niet goed is. Ik ken ze ook en zie ze veel voorbijkomen op rennlist. Maar is wel met name op de U.S. markt gericht en die rijden daar nou eenmaal op andere prut dan hier. Dus mijn punt is met Ruf, Cargraphic, FVD, etc etc hier in Duitsland hoef ik niet in de U.S. te shoppen. Die bieden trouwens ook tuning die je op afstand kunt up en downloaden. Gezien je post hier mbt dit topic roept het toch op z’n minst enkele vragen op. De typos ook overigens. :wink:

Re: Benzine voor getunede 981

09 apr 2020 17:22

Zeker! Daar heb je een punt! Ik heb namelijk ook een gt4 waar ik een turbo heb laten op bouwen en cobb heeft daar mijn software voor geschreven. Nu kon ik met mijn accesporrt mijn 2 wagens van software voorzien en heb ik e ht een mooie deap kunnen doen. Wat denk jii da ik nu het este doen? Gwn op map 93 ocarne rijden op 98?

Re: Benzine voor getunede 981

09 apr 2020 18:02

Aha, je bent een goede klant van Cobb. Snap de overweging best hoor. Enne een GT4 met een turbo erop ... mag je wel wat meer over posten hier hoor, of heb ik daar overheen gelezen. Ik zou idd voor die 93 (RON98) map gaan op basis van E5. Check het nog even bij Cobb. Als zij aangeven dat E5 qua ethanol voldoende is lijkt mij dat prima. En voldoende beschikbaar.

Re: Benzine voor getunede 981

09 apr 2020 19:07

Besankt voor je hulp!

Ja ik ga binnekort als het wat rustiger is in het bedrijf een topic maken.
Hij is bijna klaar. Heb bij verus engineering canards laten maken die e ht in de windtunnel getest zijn. Diffuser is dan ook gemaakt en getest. De computergestuurde luchtvering is helemaal
klaar. Heb extra grote 420 mm 8 pots carbon ceramische remmen laten steken. Volledige uitlaat van aktapovic mrt catless headers samen met de turbokot. Extra koeler, hij draaid nu op 707 pk op 102 benzine. Maar alles volgt nog als hii af is.

Gr

Re: Benzine voor getunede 981

09 apr 2020 19:16

Dat zijn bizarre getallen ... erg benieuwd naar en succes met het project.

Re: Benzine voor getunede 981

09 apr 2020 19:28

Ja idd! Ben zelf heel benieuwd!!! Drm trek ik naar de vs. Daar zijn ze toch altijd iets meer into tuning van porsche tov europa

Bedankt!!
Plaats een reactie