Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Complete uitval / accu defect ?

19 apr 2020 19:48

Vandaag, gelukkig niet ver van huis, voor het eerst in 21 jaar probleem met de 3.2...

Met ca. 50 km/h mis ik bijna een afslag, stuur dus scherp naar links, meteen daarna begint de auto slecht te lopen en te stotteren. Kon m nog net netjes in de berm neerzetten.

Bij een poging om weer te starten draaide de startmotor niet of heel kort traag, waarna je alleen het relais van de starmotor nog hoorde tikken. Typisch wat je hebt bij een lege accu. Na ca. 10 minuten kon ik m alsnog toch goed starten en reed hij prima. Na ca. 5 km liep hij ineens weer minder lekker, de toerenteller zwaaide alle kanten op, motor viel uiteindelijk, weer dood.
Ook nu weer goed aan de kant kunnen zetten. Wederom zelfde met startmotor en startrelais , typisch weer verschijnselen van een accu die leeg is. Op enig moment ging het alarm af (dat doet hij normaal ook als de accuspanning wegvalt). Weer na 10-15 minuten toch kunnen starten en goed naar huis gereden.

Met logisch redeneren kan ik alleen maar concluderen dat de accu kuren vertoont, inwendig defect waardoor hij het af en toe wel en af en toe niet voldoende spanning / vermogen levert ?

Dynamo is m.i. het probleem niet; de accu is niet leeg anders had ik hem tussendoor die 2x niet probleemloos kunnen starten.

Iemand dit wel eens bij de hand gehad ?
Accu is een Varta van ca. 3 jaar oud...

Re: Complete uitval / accu defect ?

19 apr 2020 20:20

Zou het niet het dme relais kunnen zijn

https://philipraby.co.uk/porsche-dme-relays-explained

Re: Complete uitval / accu defect ?

19 apr 2020 20:25

Ik zou beginnen met de accu pool klemmen eens na te lopen of ze nog goed vast zitten, en de bevestiging
van de massakabel aan de carrosserie.

Re: Complete uitval / accu defect ?

19 apr 2020 20:33

rob964.c4 schreef:Zou het niet het dme relais kunnen zijn

https://philipraby.co.uk/porsche-dme-relays-explained


Bij defect DME relais start hij niet maar draait de startmotor wel gewoon, en dat deed hij dus niet.

Re: Complete uitval / accu defect ?

19 apr 2020 20:34

WillemB schreef:Ik zou beginnen met de accu pool klemmen eens na te lopen of ze nog goed vast zitten, en de bevestiging
van de massakabel aan de carrosserie.


Zou kunnen / ik zal die eens goed nakijken thanks

Re: Complete uitval / accu defect ?

20 apr 2020 0:43

Kabels zitten goed vast.
Andere mogelijke oorzaak is wellicht dat hij niet goed bijlaadt tijdens het rijden, boordsystemen trekken dan de accu leeg waardoor hij uitindelijk stil valt. Na 10-15 minuten herstelt de accu weer iets waardoor ik toch weer kan starten en 10 min verder kon komen.
Accuspanning was vanavond net 11.75 volt met contact uit, dat is flink leeg na toch 3 uur touren.
Morgen de laadstroom maar eens meten.

Re: Complete uitval / accu defect ?

20 apr 2020 8:49

11.75V na een rit klinkt mij gewoon als een defecte accu.

Re: Complete uitval / accu defect ?

20 apr 2020 12:54

Lindemans, je bent volgens mij technisch behoorlijk onderlegd.... dus dit moet maar een kleine uitdaging voor je zijn :wink:
Alhoewel ik mijn eigen technische kennis lager inschat dan de jouwe, hierbij toch mijn bescheiden input: ik vermoed idd een kapotte accu. Heeft het alle tekenen van (incl. zwaaiende toerenteller).

Re: Complete uitval / accu defect ?

20 apr 2020 13:47

aan de onderzijde van het voertuig zit een massakabel tussen versnellingsbak en carrosserie, kijk eens of die verbinding nog goed is. hij kan namelijk bij een slechte verbinding inderdaad jouw klachten veroorzaken.

Re: Complete uitval / accu defect ?

20 apr 2020 17:57

Morgen de laadstroom maar eens meten.


:thumleft:

Ben benieuwd, ik verdenk dit moment toch meer de dynamo dan de accu. 11.75V accu spanning na een rit van 3 uur is echt te laag :idea:

Re: Complete uitval / accu defect ?

20 apr 2020 18:09

Massakabels lijken goed.

Dynamo laadt de accu niet bij, net wat zitten meten.
Na het starten en beetje op toeren hoort de accuspanning richting 14V te gaan, hij blijft echter onder 12 Volt zelfs, met motor uit of draaiend op toeren / maakt niet uit.

Plaatje wel helder denk ik:
Dynamo of spanningsregelaar defect. Daardoor is de accu tijdens het rijden gisteren zo ver ontladen dat de auto uiteindelijk stil viel. Na 10-15 minuten contact uit was de accu weer wat hersteld zodat ik weer kon starten en 5-10 minuten kon rijden. Dat gebeurde vervolgens nog een keer en na weer 10-15 minuten startte hij weer en kwam ik netjes thuis.

Accu is te ver ontladen geweest en einde verhaal denk ik - ook na een nacht op de lader komt hij niet meer goed op spanning.
En de dynamo moet eruit voor nader onderzoek.

Weer een leuk klusje - blij dat dit 10 km van huis gebeurt - vorig jaar reed ik met dat ding nog door Bulgarije en Turkije...

Re: Complete uitval / accu defect ?

20 apr 2020 18:55

Ik heb een nieuwe dynamo aangeschaft....

viewtopic.php?f=3&t=49840&p=1281478&hilit=dynamo#p1281478

Re: Complete uitval / accu defect ?

20 apr 2020 18:57

Zou het claimen bij Pon, 31 jaar en dan al een defecte dynamo :mrgreen: :res:
Misschien een setje koolborstels :salut:

Re: Complete uitval / accu defect ?

20 apr 2020 20:06

lindemans schreef:de dynamo moet eruit
Waarom? Ik verving bij mij de spanningregelaar en daarmee was het probleem opgelost.

edit: Ik heb even de foto's nagekeken; de dynamo moet inderdaad los maar hoeft niet te worden uitgebouwd en de kabels kunnen blijven zitten.
Afbeelding

Re: Complete uitval / accu defect ?

20 apr 2020 22:52

NordRack2 schreef:
lindemans schreef:de dynamo moet eruit
Waarom? Ik verving bij mij de spanningregelaar en daarmee was het probleem opgelost.

edit: Ik heb even de foto's nagekeken; de dynamo moet inderdaad los maar hoeft niet te worden uitgebouwd en de kabels kunnen blijven zitten.l
Afbeelding


Klopt inderdaad thanks !

Toch vertrouw ik het nog niet helemaal, ik realiseer me net dat niet alleen t laadstroomlampje - maar ook t oliedruk lampje uit blijven, die staan los van elkaar. Behalve voor wat betreft aarding... Zou wel heel toevallig zijn als die oliedrukschakelaar het tegelijkertijd spontaan heeft begeven. Lampjes zelf zijn wel ok en krijgen allebei 12 volt, ze zouden allebei moeten branden omdat de andere kant van de lampjes (via dynamo resp. via oliedrukschakelaar) aan aarde horen te zitten. Dat zitten ze dus allebei niet... Bak via een aparte kabel aan chassis verbinden veranderde evenwel nog niets.

Re: Complete uitval / accu defect ?

20 apr 2020 23:40

Ik had een tijd geleden een probleem in mijn bus: de startmotor bleef ingeschakeld waardoor ik na enkele kilometers stilviel. Ik zag de temperatuurmeter teruglopen en tegelijkertijd viel ik min of meer stil.
De startmotor had de accu zo leeg gezogen dat zelfs de temperatuurmeter niet meer werkte.
Dus er gebeuren rare dingen als de accu leeg raakt kan ik je vertellen :?
Heb je niet een volle accu staan die je kan inbouwen om mee te testen? Uit een andere auto misschien?
De Porsche zou het "normaal" moeten doen, alle lampjes moeten normaal werken en de boordspanning moet tegen 14 volt zijn. Als de spanning lager is is denk ik de spanningregelaar kapot. Als je de oude regelaar los hebt kun je natuurlijk ook de koolborstels bekijken.
molen934 schreef:Misschien een setje koolborstels :salut:

Re: Complete uitval / accu defect ?

21 apr 2020 0:01

Thanks voor de tips...
Morgen eerst de ground connections nog eens nalopen. Dan de dynamo naar voren trekken en dan kan ik wat verder gaan meten...

Re: Complete uitval / accu defect ?

21 apr 2020 11:43

de alternator heeft een werkend "acculampje" nodig alvorens te kunnen laden, wordt hierdoor bekrachtigd
dus eerst het lampje/ stroomvoorziening lampje in de teller nakijken, zeker omdat dat vd oliedruk ook niet meer werkt...

Re: Complete uitval / accu defect ?

21 apr 2020 23:48

de_koen schreef:de alternator heeft een werkend "acculampje" nodig alvorens te kunnen laden, wordt hierdoor bekrachtigd
dus eerst het lampje/ stroomvoorziening lampje in de teller nakijken, zeker omdat dat vd oliedruk ook niet meer werkt...


Klopt Koen - dat haalde ik ook uit de schema's van m'n werkplaats-manual.
De dynamo heeft een kleine startstroom door een hulpspoel nodig om stroom te gaan leveren; die startstroom loopt via het lampje in het dashboard. Dus als dat lampje stuk gaat doet je dynamo het niet...

Ik had gisteren al deze klok uit het instrument panel gehaald, lampje is OK en krijgt 12 Volt; aan de andere kant hangt het lampje aan de dynamo, via de hulpspoel naar massa waardoor hij normaal brandt bij contact aan / motor uit. Bij mij dus niet.

Vanmiddag dynamo los gehaald, blauwe draadje van de hulpspoel ter plekke even aan massa gelegd - lampje aan. Fout zit dus 100% in de dynamo. De koperen ringen op de rotor waar de koolborstels tegenaan duwen zijn flink ingesleten. Het zal de originele dynamo nog zijn uit '89 met ca. 260.000 km erop. Mag wel een keer. Ik ga niet eens kijken of ik delen kan hergebruiken, allemaal nieuw d'r in.

Gek genoeg blijft ook het lampje van de oliedrukschakelaar uit - zal wel toeval zijn dat die drukschakelaar nu ook defect is - staat geheel los van de dynamo. Lampje is goed en krijgt ook 12 V, moet de drukschakelaar zijn, misschien was dat al langer zo maar me niet opgevallen. Ellende is dat je daar bijna niet bij komt. Tips welkom !
Ik ga het blok er niet voor laten zakken, als ik het luchtfilterhuis de de luchtmassa-meter loshaal zou ik er bij moeten kunnen lijkt me...

Re: Complete uitval / accu defect ?

22 apr 2020 0:24

lindemans schreef:aan de andere kant hangt het lampje aan de dynamo, via de hulpspoel naar massa.
De spanningregelaar zit daar ook nog tussen.

Re: Complete uitval / accu defect ?

22 apr 2020 2:00

NordRack2 schreef:
lindemans schreef:aan de andere kant hangt het lampje aan de dynamo, via de hulpspoel naar massa.
De spanningregelaar zit daar ook nog tussen.


Yup !

Re: Complete uitval / accu defect ?

22 apr 2020 16:01

Ik heb mijn Dynamo ooit laten reviseren bij http://www.vdbosbv.nl/. Zeer vakkundig en zitten voor jou op fiets afstand.

Re: Complete uitval / accu defect ?

23 apr 2020 1:05

Heinz schreef:Ik heb mijn Dynamo ooit laten reviseren bij http://www.vdbosbv.nl/. Zeer vakkundig en zitten voor jou op fiets afstand.


Ja klopt - mooie shop in Haarlem, lekker no-nonsense.
Vanmorgen de dynamo achtergelaten voor onderzoek, paar uur later al een belletje: ze vonden m nog in prima staat qua lagers en sleepringen. Spanningsregelaar was defect, nieuwe gemonteerd met als onderdeel daarvan nieuwe koolborstels, voor EUR 30.25 klaar - soms zit het mee :-)
Binnenkort ook even bij hen de accu laten checken of die geen schade heeft opgelopen van te diepe ontlading.

Nu weer even inbouwen. Volgens de manual heel simpel: reverse of removal :-)

Vervolgens eens kijken of ik bij de oliedrukschakelaar kan komen...

Thanks all voor het meedenken !

Re: Complete uitval / accu defect ?

23 apr 2020 13:13

sensor vervangen valt wel mee, die vooraan zijn wel gemakkelijker :lol:
draadje kan ook gewoon van de sensor af , of gebroken zijn

Re: Complete uitval / accu defect ?

27 apr 2020 21:35

de_koen schreef:sensor vervangen valt wel mee, die vooraan zijn wel gemakkelijker :lol:
draadje kan ook gewoon van de sensor af , of gebroken zijn


Inderdaad klemmetje niet goed op de sensor, ik kon er goed bij nadat ik het luchtfilterhuis en luchtmassameter had losgehaald, ook alles even lekker schoon kunnen maken.

Alles weer OK zoals t hoort :-)
Plaats een reactie