29 jun 2020 17:16
29 jun 2020 20:18
29 jun 2020 21:26
29 jun 2020 22:39
30 jun 2020 8:51
30 jun 2020 14:10
30 jun 2020 19:03
horn schreef:Rij een keer langs Nijmegen en laat je auto voor die grote trip eens nakijken door Auto Resto. Zelfbenoemde 996 goeroe. Weet je alles.
Nine-6-four schreef:Persoonlijk zou ik me niet druk maken om de mayonaise bij de vuldop. Is simpelweg 1 van de koudste plaatsen.
Vwb het niveau van de koelvloeistof. Heeft de blauwe dop een witte rand? Ruikt de auto ook naar koelvloeistof na een rit als je er naast staat? Of zie je sporen van lekkage aan het resevoir in de motorruimte?
AOS is eigenlijk een slijtagedeel. Er zit een membraan in dat niet het eeuwige leven heeft. Een nieuwe AOS plaatsen is niet zo spannend of je kiest voor oplossingen zoals Resto die aanbiedt.
Verder het advies om de auto regelmatig te gebruiken waarvoor ie gemaakt is: heerlijk en serieus sturen. Een renpaard wordt ook niet vrolijk als ie altijd in de stal mag staan
Kheldar schreef:Zoals reeds aangegeven. Mayonnaise in de olievuldop kan je soms geen peil op trekken. Heeft meestal echt te maken met de omstandigheden waar de auto staat overnacht. Als het koelwaterniveau na een tijd wel
Stabiel blijft is er niks aan de hand. Controleer wel even of je koelwaterreservoirdop nog goed is en je de laatste versie hebt. Soms wil hij wel eens via de dop water uitspugen. Een wat grote koelwaterlek buiten de motor zou je normaliter goed moeten kunnen ruiken. Zoete geur.
AOS altijd goed om die te vervangen. De onderdruk test is betrouwbaar. Dus dat zou ik zeker even in de gaten houden en. Iet te lang mee doorrijden als er de indicaties zijn.
Je zou eventueel langs Resto kunnen gaan. Er is een alternatieve modificatie die de motor deels beschermd als de AOS het begeeft. Er zijn hierdoor geen externe slangen en omleidingen meer voor nodig. Heb het zelf kunnen testen want mijn AOS ging toen ook echt stuk. Is een alternatief voor degenen die geen slangen willen hebben. Maar de AOS kan dus nog wel stuk en moet vervangen worden. Dat is bij de oorspronkelijke AOS modificatie niet meer het geval. Twee opties dus.
Ook geen verkeerd idee om de LMM een keer te vervangen als dat al heel
Lang niet meer gebeurt is. Je zou hem met sluiten in contact knn uitlezen. Alles rond 1.0V plusminus 0.03V is okee, 0.05V is al slijtage. Schoonmaken is enkel uitstel van executie.
Kheldar schreef:Panische angst? Dat koelwaterverhaal. Gewoon goed monitoren. Wat er gebeurt.
Over de AOS zou ik wel actie ondernemen. Kan geen kwaad de AOS preventief te vervangen. Zeker gezien je verhaal van hard doortrekken en daarna stilvallen icm start en rookwolken.
Die AOS is sowieso een zwak punt. Sommigen zijn al minimaal nieuw uit de doos en sommigen blijven het heel lang goed doen. Dat membraan is gewoon lastig heel precies te krijgen.
Verder is het weliswaar een mooi kunststukje van doordacht engineering om het zo op te losse maar toch ook een beetje een flawed design waar zelfs in goed conditie een hoop viezigheid de inlaat wordt in gestuurd.
Ik ben daarom van mening dat de minimale modificatie zorgt voor de veiligheid als het ooit mis gaat met de AOS zelf. Alles blijft verder mooi origineel.
Jouw filmpje toont niet echt de symptomen van een kapotte AOS vind ik. Daarvoor moet er een zeer sterk vacuüm zijn. Dat hoor je ook door zeer sterk sissen en veel harder zuigen. De dop wordt er als het ware op vast gezogen en vergt best wat kracht om die er weer af te halen. De motor gaat daarbij ook veel onregelmatiger lopen omdat er meer valse lucht via de AOS de inlaat in komt. Hoor ik bij jouw ook niet echt. Een lichte wisseling in stationaire loop bij dop af of erop heb je altijd wel.
Jouw rookpluimen kunnen wel verklaard worden dat bij die paar keren hard doortrekken er toch hoge vacuüm wisselingen bij het opschakelen (ver in toeren doortrekken en gas los bij schakelen) op de AOS komen en er daardoor wat olie(dampen) de uitlaat ingezogen worden en daar voor allerlei rookfenomenen (direct of bij volgende start) opleveren.
Dus misschien wel een indicatie dat de AOS wat minder wordt. Alhoewel het ook gewoon een eigenschap is van het design dat er bij hoogtoeren doorknallen de functie van de AOS niet optimaal is door de snelle vacuüm wisselingen. En er dus olie voorbij kan en rookwolken geven. Maar zo stilvallen zou best een mini hydrolock geweest kunnen zijn.
jojostarman schreef:- Oliespettertjes op de achterbumper. Of zou het water met roet zijn? De specialist waar hij was binnen geweest en die hem volledig had goed bevonden, zei dat ik hem moest binnensteken voor diagnose. Ik besliste het verder op te volgen gezien het geringe gebruik.
Dit Had ik ook. Meerdere naar laten kijken En bleek door de Waal garage te zijn opgelost door bij de bougies een rubber/ring te laten vervangen.
14 jul 2020 8:26
14 jul 2020 9:35
16 jul 2020 19:08