Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
02 aug 2020 12:53
Hallo,
Hier de eerste forum vraag van René met een 996 mk1 3.4l
Mijn Oliedruk meter gaat naar de volle uitslag als ik het contact aanzet, als ik de motor start blijft de meter vol staan.
Ik heb de stekkers los gehaald van de oliedruksensor en dat maakt geen verschil ook niet voor het lampje van de olie druk.
Alles werkt verder normaal en het lampje gaat ook uit als ik de motor start.
Ik verneem graag van jullie
02 aug 2020 13:46
En als je een stukje gereden hebt? Hoe staat de oliedruk dan bij stationair
Bij koude motor is de oliedruk hoger.
Als de olie op bedrijfstemperatuur is zou de druk ongeveer gelijk moeten zijn aan motortoerental/1000 + 1.
Stationair daarmee ongeveer 2 bar
02 aug 2020 20:01
Zoals Olaf zegt ... koude motor ... olie dikker ... hogere druk ... ja zelfs tot aan Max van de meter. Eenmaal goed opgewarmde motor zal de druk stationair ergens tussen 1-2 bar aangeven (dit afh van type olie, omgeveingstemperatuur en de voorafgaande belasting). Zeg maar ergens rond de 1.2- 1.5 ofzo nu op een warme zomerdag. In de winter eerder 1.5-2.0 dat is mijn ervaring bij een 996 en met een w40 of w50 olie.
Ik geloof dat iemand (ik geloof Erwin?) in een draadje ooit schreef (aantal toeren+700)/1000 als indicatie. Maar komt ongeveer op hetzelfde neer als wat hierboven aangegeven wordt.
Hoe warmer de olie, hoe dunner de olie,hoe lager de druk. Dunner (of warmer) wil niet per definitie zeggen slecht. Er is ergens een optimum tussen goede smering en wrijvingsverliezen door te hoge viscositeit.
Bij de 996 en eerste generatie 997 luistert het wat nauwer. De koeling (beschikbare radiateur oppervlak) is eigenlijk meer dan optimaal zolang er genoeg rijwind is. Als die wegvalt (wat vaak ook gepaard gaat met lagere toerentallen en dus lager debiet van de waterpomp wil het boeltje wel eens te snel te warm worden als alle randvoorwaarden tegenzitten. Zaak is de radiateurs regelmatig goed schoon te maken en op tijd te vervangen als je ziet dat ze er niet meer zo goed uit zien. Dan ben je al een eind op weg.
02 aug 2020 20:47
Heren,
Dank voor uw reactie maar de meter slaat vol uit en kan niet verder en dit heeft niets te maken met de olie temp omdat de meter al uitslaat bij stilstaande motor en alleen het contact aan.
Als ik de draadjes van de zender afhaal is er geen verandering ook het lampje gaat dan niet branden.
Meter geeft gewoon geen reactie, volgens mijn gevoel heb ik ergens een massa probleem.
03 aug 2020 6:57
Wellicht is de oliedruksensor stuk. Lijkt me logisch omdat je al meteen bij het op contact zetten direct de volle waarde krijgt.
03 aug 2020 8:13
Hallo Nard, dan vind ik het vreemd dat de meter vol blijft staan als ik de aansluiting los maak.
Het zou kunnen dat de zender precies andersom werkt, ik ga een test doen door het draadje direct aan massa te leggen.
03 aug 2020 9:23
Goed plan. Want die sensor werkt met een inwendige weerstand en bij defect heb je mogelijk een directe waarde met maximale uitslag van de meter op het dashboard tot gevolg. Als dat het niet is, dan inderdaad ergens wellicht een massaprobleem. Succes; keep us posted!
renespar01 schreef:Hallo Nard, dan vind ik het vreemd dat de meter vol blijft staan als ik de aansluiting los maak.
Het zou kunnen dat de zender precies andersom werkt, ik ga een test doen door het draadje direct aan massa te leggen.
04 aug 2020 20:47
Hallo, ik heb het draadje van de zender rechtstreeks op massa gehouden en ja hoor de meter gaat naar 0!!!.
Ik denk inderdaad de zender vervangen.
05 aug 2020 12:44
Top. Zou mooi zijn als het daarmee goed opgelost is. Laat het nog even weten als de nieuwe druksensor gemonteerd is. Kan iedereen zijn voordeel ermee doen. Succes!
renespar01 schreef:Hallo, ik heb het draadje van de zender rechtstreeks op massa gehouden en ja hoor de meter gaat naar 0!!!.
Ik denk inderdaad de zender vervangen.
05 aug 2020 20:07
Het zou kunnen dat de nieuwe druk sensor maar tot 4.5 bar uitslaat. Blijkbaar is er een productie batch niet helemaal precies goed geijkt. Viel me op toen mijn sensor was gewisseld en werd mij bevestigd door de specialist toen ik bezorgd was. Ze worden daar tegenwoordig herijkt voor installatie. Misschien dat het schoonheidsfoutje nu al wel weer is opgelost.
06 aug 2020 17:51
Zender vervangen en weer een oliedruk meter.
Hij werkt weer prima, druk ongeveer toerental plus ,5 natuurlijk niet bij 4000 toeren en meer.
06 aug 2020 21:21
Helemaal top. Fijn dat ik kon helpen en mijn diagnose op afstand correct bleek te zijn... Geniet ervan!
renespar01 schreef:Zender vervangen en weer een oliedruk meter.
Hij werkt weer prima, druk ongeveer toerental plus ,5 natuurlijk niet bij 4000 toeren en meer.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.