Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
26 aug 2020 18:46
Weten jullie in hoeverre de Cayman S (981) 3.4 DFI mechanisch gelijk aan de 3.4 DFI die geleverd is in de 911? Ik heb online gelezen dat er een elektronische begrenzing zit op de gasklep (drive by wire) en er verder niet veel verschil is.
De reden dat ik het wil uitzoeken is omdat ik de ECU mapping van de 911 zou willen gebruiken in de 3.4 van een Cayman S en die vervolgens verder te programmeren naar +- 370pk. Maar voor ik dit “zomaar” doe probeer ik van alles uit te zoeken in hoeverre die motoren gelijk zijn en honderden onderdelen pagina’s doorlezen en vergelijken zie ik niet zo zitten.
Vandaar mijn vraag of jullie hulp rondom deze “zoektocht”
26 aug 2020 19:38
Vaak is het blok in de basis niet veel anders. De verschillen zitten hem dan in het inlaattraject, evt. nokkenassen, en uitlaat. Waardoor ze er met een iets andere tune meer vermogen uit krijgen. Enkel de gasklep afknijpen lijkt me toch iets te simpel. En uiteraard te makkelijk te ‘hacken’. Maar er zal zeker wel wat ruimte inzitten om de ene 3.4 dichter bij de andere 3.4 te brengen.
Ik kan verder geen vergelijking maken voor wat betreft het A91 dfi blok dat in de beide auto’s zit. Maar heb wel wat ervaring met fine tunen van mijn 3.6 blok. Het komt uiteindelijk neer op koppeloptimisatie. Heb uitlaattraject aangepast en een piggy-back ECU laten plaatsen. Best tevreden over het eindresultaat. Maar verwacht geen wonderen.
Ik wacht nu op het moment om er een 3.8-3.9 van te maken
28 aug 2020 0:34
Thanks voor je uitgebreide bericht! Ik zit nu al op 355 omdat de GTS mapping is gebruikt voor mijn S. Maar 370pk (en vooral de bijkomende NM) zouden toch wel erg gaaf zijn. Hopelijk heeft iemand anders nóg meer info erover voor mij.
28 aug 2020 8:23
Wie heeft dat gedaan voor je?
Ik wordt bij Beek weg gestuurd met mijn spyder met de mededeling dat er niets te winnen is....
28 aug 2020 8:46
Als Ghisbert dat zegt zou ik daar maar van uit gaan. Die weet echt wel wat kan en wat niet.
28 aug 2020 8:46
goed gedaan door BEEK ze zijn daar vooral eerlijk. Ik ben dan ook benieuwd of Paul eerst een dyno heeft gemaakt en daarna de software heeft overgezet. Want immers meten is weten en op gevoel zegt niets.
28 aug 2020 9:32
Ik vind het aardig optimistisch qua cijfers. Geen idee wat de S kan draaien aan toeren maar je zult royaal over de 7000rpm moeten voor 370pk uit 3.4 liter atmo. Je zult daarbij behorende ook moeten zorgen voor een goede vullingsgraad en over het algemeen kom je daar niet door alleen software aanpassingen.
28 aug 2020 13:17
Met 355 heb je al 15pk meer dan een standaard GTS.
Maar ik ga het draadje wel volgen, want 370pk met een Boxster gts lijkt me ook wel leuk
28 aug 2020 13:51
Kijk even op de websites van gerenommeerde tuners als FVD en Cargraphic. Die weten er max 25PK uit te halen met een ECU flash, dat is ruim minder dan 10% ... de moeite niet waard. Alle andere tuners die zeggen dat ze er wel meer uit kunnen halen zou ik met een flinke korrel zout nemen. En voor en na vermogens uitdraaien laten maken idd.
28 aug 2020 20:23
De ECU van de Porsche is gelimiteerd in tunen. Er valt wel ietsje meer uit te halen op een andere manier (ook niet heel veel meer hoor, het blijft atmosferisch) maar dat gaat niet met een flash en wat hardware op inlaat/uitlaat. Je moet dan de signalen van de ECU zelf manipuleren ipv met mappings (zeg maar dat je een delta-map toepast op de ECU map) daarmee kan Inspuiting en ontsteking kan dan nog een stuk scherper ingesteld worden. Maar nogmaals de nominale pk winst blijf marginaal (en enkel hoog in de toeren), koppeloptimalisatie in lage toerenbereik is veel significanter. Maar goed hoe dat bij de modernere dfi motor is moet zich maar uitwijzen.
03 sep 2020 1:13
Er is een vermogensmeting voor & na gedaan. De reden dat de “sprong” van 325 naar 355 mogelijk was is omdat de S motor een begrensde GTS motor is en die al 340 levert. Dan is 15pk daarbij op een grote atmosferische motor niet heel gek, dat is nog niet eens 5% van het reguliere GTS vermogen. Je merkt het enorm en de cijfers laten het mij zien. Gedaan bij EQ Performance.
Maar goed we gaan nu een beetje van het onderwerp/de vraag af. Ik ben vooral benieuwd of jullie weten wat en hoeveel de verschillen zijn tussen mijn 981 3.4 en de 991 3.4.
03 sep 2020 10:27
Die 15 pk ga je in het dagelijks verkeer vrees ik haast niets van merken. Als het met een zeer eenvoudige ingreep kan, en je wordt blij van de rollenbankuitdraai, dan zeker doen. Gewoon ook omdat het kan. Maar als het teveel geld kost, dan inderdaad de moeite niet. Beter dan een turbo kopen.... Verschillen tussen 350+ pk en 500+ pk ga je natuurlijk wel echt merken.
03 sep 2020 18:57
Haha jaa een Turbo is zeker tof! Alleen als je bedoeld om een turbo op deze motor de bouwen dan denk ik dat de huidige pakkingen ed het niet zo leuk vinden haha.
Van de huidige tuning merk ik veel doordat ook de opbouw enorm is verbeterd en ik twijfel of het dan richting die 370 wederom nog beter wordt. Wel is t natuurlijk geinig om dus 370 erin te hebben. Of ik t echt enorm ga merken, Jaa daar ben ik t wel met je eens
04 sep 2020 9:34
Cazzo Super Veloce schreef:Als Ghisbert dat zegt zou ik daar maar van uit gaan. Die weet echt wel wat kan en wat niet.
Het was Ghisbert niet, maar Klaas. Ik kreeg ook de indruk dat ie niet zo zat te wachten op mijn klandizie.
04 sep 2020 12:01
Klaas is een beetje bot soms. Misschien eerlijk wat betreft tunen van de 3.4 DFI. Om teleurstellende ervaringen te voorkomen. Maar had dezelfde indruk toen ik daar kwam voor uitlijnen. Kortaf maar vooral ongeïnteresseerd. Herinner me dat bij de organisator van de rollenbankdag ook dezelfde ervaring had. Misschien een persoonlijke eigenschap van hem waar je doorheen moet kijken. In ieder geval moet je er mee overweg kunnen. Ik soms wel en soms niet.
08 sep 2020 1:32
Je hoort wel vaker bij succesvolle (tuning) bedrijven dat die gasten dan bot worden, uit de hoogte gaan gedragen en weinig interesse tonen. Ik zeg niet direct dat dit bij hun het geval is, maar het klinkt wel als een bekend liedje. Ik ben in ieder geval heel blij met de tune van mijn 3.4 DFI, merk het echt wel
08 sep 2020 12:45
Denk dat je die laatste pk's om naar 911 3.4 level te raken wel eens niet mogelijk zijn.
Louter door fysiek onoverbrugbare verschillen. De motor ligt namelijk 180° gedraaid in de Cayman vergeleken met de 911. Dus inlaat- en uitlaattraject zijn per definitie niet vergelijkbaar.
De enige stap bij de inlaat die je dan kan maken is groter throttle body met een bijpassend plenum
Op de uitlaat groter diameter spruitstuk en een 200cell katatlysator en een demper met goeie flow.
En dan de tune daar custom op af te stellen om er het maximale uit te halen. Wat betekend iteratief een aantal keren op de rollenbank tot het goed is en geen standaard tune van de tunerplank. En dan maar hopen dat de alle hardwarematige veranderingen ook bij elkaar passen.
Maar nogmaals aan het feit dat de motor er anders in ligt kan je verder niet veel doen.
08 sep 2020 15:14
wat een werk.. Gewoon een 911 kopen lijkt me stuk beter..
08 sep 2020 15:27
Ik denk dat Klaas dat ook dacht ...
08 sep 2020 16:45
Nou, ik geloof dat Paul gewoon wilde weten wat de mogelijkheden zijn, omdat idd de motor min of meer gelijk is voor de twee.
Ik zie dat EQ Performance geen echte rol dyno doet. Dus het moet sowieso een redelijk safe tune zijn gebaseerd op een kort stukje rijden. Dyno op de weg kan wel, maar daarvoor moet je veel kilometers voor rijden om goed te fine-tunen. Kost veel tijd. Dat lijkt me dat er niet is gebeurt.
De 355pk die men beweert er uit te halen lijkt me een logische stap. Maar de 370pk halen dat denk ik niet dat dat gaat lukken.
Is de 355pk gemeten? Of is dat wat ze jou verteld hebben?
08 sep 2020 16:59
paulk schreef:Er is een vermogensmeting voor & na gedaan.
Ben wel benieuwd, vooral naar de voor-meting ook.
08 sep 2020 18:58
Als ik op Facebook kijk hebben ze geen dyno. Dus ze doen een test-rit/road-dyno. Op zich niks mis mee. Zeker om voor en na te vergelijken. Maar vraag mij af waar ze dat dan doen. Ik heb zelf wel eens een road dyno gemaakt. In zijn 3e of 4e versnelling enkel mogelijk ‘s avonds laat. Vrije ruimte nodig.
08 sep 2020 20:57
Ik vind het geen sterk verhaal. Ik begrijp ook wel hoe het op het internet werkt maar als ze op het Skoda forum (ook op bimmer trouwens) afraden erheen te gaan dan zou ik met m’n Porsche toch helemaal voorzichtig zijn. Nogmaals, mooi dat het voor TS kennelijk goed en naar tevredenheid heeft uitgepakt ... maar that’s it.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.