Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
18 feb 2021 12:23
Hoi Porsche bestuurders.
Ik ben ik het bezit een 997-MK2-PDK en daarvan zijn spontaan de achterwielen vastgeslagen waarna een lichte spin volgde. Gelukkig reed ik net op de afrit van een snelweg waardoor er geen ongeluk uit is voortgekomen.
Na een eerste onderzoek bleek er een schurend geluid uit het differentieel te komen bij het draaien van de achterwielen. Daarop is de olie van het differentieel afgetapt en daar kwam maar 0,3L van de 3.0L uit, echter wel met enorm veel ijzelslijpsel en ijzerdelen. Na aanvullend onderzoek van de PDK specialist bleek dat er olie was aangekoekt aan de binnenkant van de schakelbak. Alle tandwielen en lagers waren blauw aangeslagen van de hitte en het lager van het Pilon wiel richting het kroonwiel van het differentieel was door dezelfde oververhitting helemaal kapot gelopen waardoor de achterwielen vast sloegen. Op de behuizing na moeten dan ook alle inwendige componenten van de PDK vervangen worden.
Nu had de auto net een onderhoudsbeurt gehad en daar was geen lekkage geconstateerd op zowel de as afdichtingen alsmede aftapplug of overige mogelijke lekkages. Dit werd ook bevestigd door beide bedrijven die de inspecties hebben uitgevoerd na het voorval. De grote vraag is dan ook waar de overige olie (2,7L) is gebleven? Er zal een klein volume aangekoekt zijn door de grote oververhitting die heeft plaatsgevonden, maar geen 2,7L.
Porsche schrijft voor dat de 3L differentieel olie eens per 12 jaar vervangen dient te worden met een inspectie op mogelijk lekkages aan de as afdichtingen en aftapplug tijdens alle onderhoudsbeurten. Tussentijds dient wel de PDK en motorolie ververst te worden volgens het onderhoudsschema. Deze beide zijn dan ook tijdens het laatste onderhoud ververst.
Het is voor mij een groot raadsel waarom de achterwielen vastsloegen omdat de auto voor het onderhoud probleemloos 106000km had gereden waarvan ik zelf de laatste 3000km als huidige eigenaar. Na het onderhoud heeft het nog eens 3000km geduurd voordat de schade dermate groot was dat de achterwielen vastsloegen.
Omdat dit niet logisch is zit de schrik er bij mij flink in en heb angst of dit nogmaals kan gebeuren?
Ik wil dan ook aan een ieder met klem vragen die hier zelf of iemand kent die met een soort gelijken PDK probleem te maken heeft, of heeft gehad.
18 feb 2021 12:26
Wat een bizar voorval. Kan me voorstellen dat vertrouwen even weg is. Ik ken zelf geen voorbeelden maar je zou ook nog even op Rennlist kunnen kijken (zoeken). De community is daar wat groter.
18 feb 2021 12:47
Je zou toch zeggen dat heeft toch wel wat geluid gemaakt voor hij vast liep
Zou denk ik eerder aan een gebruikte diff. kijken, dit ivm de schade en de kosten
Enne welkom op ons forum natuurlijk
Ps
Net ff gekeken, staan een paar te koop voor net ff 1000 euries
18 feb 2021 13:10
Heftig. Maar heb je al uitgesloten dat het elektronisch was, een foutieve / mislukte ingreep van PSM? Het wegdek was bijzonder verraderlijk de afgelopen twee weken. Zou in dat geval af te lezen moeten zijn.
18 feb 2021 13:56
MarkS schreef:Wat een bizar voorval. Kan me voorstellen dat vertrouwen even weg is. Ik ken zelf geen voorbeelden maar je zou ook nog even op Rennlist kunnen kijken (zoeken). De community is daar wat groter.
Bedankt en heb direct een account aan gemaakt bij Rennlist en dit item gepost
18 feb 2021 13:58
Hebben ze ook gemeten hoeveel olie er uit de bak kwam? Er zijnmaar 2 mogelijk heden als hij niet lekt. Ze hebben hem willen verversen en niet opnieuw gevuld of de olie zat in de bak. Oplossen kan het niet.
18 feb 2021 14:03
Binko schreef:Heftig. Maar heb je al uitgesloten dat het elektronisch was, een foutieve / mislukte ingreep van PSM? Het wegdek was bijzonder verraderlijk de afgelopen twee weken. Zou in dat geval af te lezen moeten zijn.
De bak is open en de schade is enorm (12,5K). Het Pilon tandwiel is door olie te kort vastgelopen.
Maare waar is die olie gebleven.... heeft 106000km gereden zonder problemen...
18 feb 2021 14:09
anton964 schreef:Hebben ze ook gemeten hoeveel olie er uit de bak kwam? Er zijnmaar 2 mogelijk heden als hij niet lekt. Ze hebben hem willen verversen en niet opnieuw gevuld of de olie zat in de bak. Oplossen kan het niet.
Tijdens het onderhoud is de PDK en motorolie ververst volgens offerte en factuur.... de garage zegt niet aan de bak/diff olie te zijn geweest.
Er is door een lokale garage gemeten dat er 0,3L uit is gekomen terwijl er 3L in hoort te zitten... ik stond erbij toen dat onderzoek uitgevoerd werd omdat ik wilde weten hoe het kon gebeuren.
Reed vlak daarvoor met hoge snelheid op de snelweg en het had dus heel anders kunnen aflopen......
18 feb 2021 14:12
molen934 schreef:Je zou toch zeggen dat heeft toch wel wat geluid gemaakt voor hij vast liep
Zou denk ik eerder aan een gebruikte diff. kijken, dit ivm de schade en de kosten
Enne welkom op ons forum natuurlijk
Ps
Net ff gekeken, staan een paar te koop voor net ff 1000 euries
Bedankt!, maare de schade is overal diff en bak.. voornamelijk veroorzaakt door de hoge temperaturen van te weinig olie.
18 feb 2021 14:12
Wat er niet in zit kan er niet uit komen.
Mijn eerste gedacht (en ik ben altijd vrij pessimistisch) is dat -als je de olie draint- er ongeveer 0.3l zal blijven in zitten, en dat jij daarmee 3k kms gereden hebt en je daardoor de aangekoekte (verbrande) olie hebt.
Domweg de bak vergeten vullen.
18 feb 2021 14:14
Inderdaad, dat was ook mijn gedachte... Vergeten te vullen na het aftappen van de oude olie
18 feb 2021 14:17
Wou het niet zeggen maar dacht er ook aan, this mensenwerk
18 feb 2021 14:28
Ik heb niet zo heel veel kennis van de PDK bakken, maar wel van handgeschakelde 911 bakken en ik weet dat de Diff en Bak een geheel is.
als ik zo naar de plaatje van een PDK kijk...
zit er überhaupt geen traditioneel Dif
Voor zover ik kan zien is het een geheel en zit er dus geen verschil tussen PDK olie verversen en Dif olie verversen.
Ik zal zo nog even dieper graven, maar ik dacht ik deel dit alvast.
18 feb 2021 14:31
outletvalve schreef:Inderdaad, dat was ook mijn gedachte... Vergeten te vullen na het aftappen van de oude olie
Ja daar gaan min gedachtes dan ook heen, maar de betreffende Porsche specialist wil geen verantwoording nemen en houd vol dat er geen fouten zijn gemaakt.
Alles is uitgevoerd volgens de offerte en het factuur.... PDK en motor olie staan daar wel op vermeld, maar de bak/diff olie niet en dus is er daarom niet aan gewerkt... volgend het bedrijf...
18 feb 2021 14:35
Johann schreef:Ik heb niet zo heel veel kennis van de PDK bakken, maar wel van handgeschakelde 911 bakken en ik weet dat de Diff en Bak een geheel is.
als ik zo naar de plaatje van een PDK kijk...
zit er überhaupt geen traditioneel Dif
Voor zover ik kan zien is het een geheel en zit er dus geen verschil tussen PDK olie verversen en Dif olie verversen.
Ik zal zo nog even dieper graven, maar ik dacht ik deel dit alvast.
Op de afbeelding is het pilon tandwiel wel te zien, maar het kroon tandwiel niet... deze is er groot en blokt alles daarachter dan af... je ziet wel de aandrijfas..... in het verlangde daarvan zit het kroon tandwiel...
De bak en diff olie zit in het zelfde compartiment.. totaal moet dit 3L zijn.... er is maar 0,3L uitgekomen... dat is zo vreemd..
18 feb 2021 14:46
Misschien ga ik te snel. maar heb je een rechtsbijstandverzekering? Die wellicht toch al eens contacteren voor advies? De olie moet ergens gebleven zijn. Zoals ik het begrijp heeft er niemand anders dan de dealer aan de auto gewerkt, was er geen lekkage, maar is de olie die erin hoort er niet meer. Vrees ook voor een fout bij het aftappen en niet hervuld. Maar bewijs dat maar eens. Waag er eens een belletje aan mits je rechtsbijstand hebt. Kan zeker geen kwaad en nee heb je al, ja kan je krijgen.
18 feb 2021 14:50
Kan er door interne lekkage gear olie naar het automaat deel lekken? Dat zie je niet.
Waarom adviseerd porsche niet om beide te wisselen, die extra 3L gear olie zijn de kosten toch niet?
Wel veel pech zo met je 997. Succes met de afhandeling.
18 feb 2021 15:23
Nard schreef:Misschien ga ik te snel. maar heb je een rechtsbijstandverzekering? Die wellicht toch al eens contacteren voor advies? De olie moet ergens gebleven zijn. Zoals ik het begrijp heeft er niemand anders dan de dealer aan de auto gewerkt, was er geen lekkage, maar is de olie die erin hoort er niet meer. Vrees ook voor een fout bij het aftappen en niet hervuld. Maar bewijs dat maar eens. Waag er eens een belletje aan mits je rechtsbijstand hebt. Kan zeker geen kwaad en nee heb je al, ja kan je krijgen.
Geen rechtsbijstand, maar ben wel met advocaten bezig om met behulp van beide bedrijven die de onderzoeken uitgevoerd hebben tot een case te komen. Echter geeft die Porsche specialist aan dat misschien na het onderhoud bij zijn bedrijf olie is afgetapt... echter moet er een hele onderplaat onder vandaan om bij de aftapplug te komen. Ook moet je hiervoor een brug hebben omdat de auto te laag ligt om er zo bij te kunnen. Ook was er geen rede om van een auto die net 100% goed bevonden was olie af te tappen.
Er waren geen lekkages geconstateerd door drie bedrijven en toch is de olie weg...
de PDK ligt nu open bij een PDK specialist in Ede en er is geen schade gevonden dat olie inwendig is doorgeslagen naar de PDK olie compartiment.
18 feb 2021 15:25
ATanis schreef:Kan er door interne lekkage gear olie naar het automaat deel lekken? Dat zie je niet.
Waarom adviseerd porsche niet om beide te wisselen, die extra 3L gear olie zijn de kosten toch niet?
Wel veel pech zo met je 997. Succes met de afhandeling.
Klopt.... ik had die 3L bak/diff olie heeeeel graag betaald... nu een schade van 12,5K
18 feb 2021 15:37
Gaat juridisch een moeilijk verhaal worden, ben ik bang voor je. Je kunt nooit bewijzen dat de specialist de olie er NIET ingedaan heeft.
Kijk uit voor oplopende advocaatkosten zou ik zeggen...
18 feb 2021 15:50
Wat ontzettend balen voor je
, inderdaad lijkt me moeilijk "hard" maken dat bewijs dat ze vergeten hebben om bij te vullen.
18 feb 2021 16:21
Cazzo Super Veloce schreef:Gaat juridisch een moeilijk verhaal worden, ben ik bang voor je. Je kunt nooit bewijzen dat de specialist de olie er NIET ingedaan heeft.
Kijk uit voor oplopende advocaatkosten zou ik zeggen...
Dat begrijp ik, maar dat wil niet zeggen dat zaken niet te herleiden zijn tot een opvolging van zaken op basis van logisch beredeneren.
Het kan toch niet zijn dat wanneer mensen hun dure en speciale bezit toevertrouwen aan een garage dat er geen aansprakelijkheid is inzake het gene zich daar afspeelt.
Het kan toch niet waar zijn dat wanneer items niet geoffreerd zijn of gefactureerd zijn deze niet plaats hebben gevonden.
Is er iemand die een dergelijke zaak aangespannen heeft?
18 feb 2021 16:32
Iets met gelijk hebben en gelijk krijgen...
18 feb 2021 16:37
Begrijp dat dit frustrerend is. De bak ligt nu al open, en schoongemaakt, waardoor eventueel bewijsmateriaal ook verdwenen is. Vuldop die niet losgeweest is bijvoorbeeld, en aftapplug wel.
Misschien kun je de monteur zelf nog spreken, of die nog wat weet.
18 feb 2021 16:37
ANWB zegt dit:
Als een garage een fout maakt waardoor er schade ontstaat aan uw auto kunt u de garage hierop aanspreken. U zult wel moeten bewijzen dat de oorzaak van de schade aan de garage te wijten is. Een expert kan u hierbij helpen. Een expertiserapport kan als bewijs worden gebruikt in een eventuele rechtszaak.
Wel moet u altijd de garage eerst zelf de gelegenheid geven om de schade te herstellen. Als de garage aangeeft dat zij niets voor u gaan doen zijn er een aantal stappen die u moet nemen voordat u uw schade kunt verhalen laten repareren.
Als de schade al door een andere garage is hersteld en u heeft niet de juiste stappen genomen kunt u uw schade niet verhalen.
Link:
https://www.anwb.nl/juridisch-advies/ko ... -onderhoud
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.