Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

olie niveau meter (3.0 1982)

02 sep 2005 23:59

hallo weet iemant waar de meter moet staan als je de auto s,ochtens start en als de motor warm is

03 sep 2005 8:26

Dat hangt ervan af hoeveel olie je in de tank hebt. 8)

Als je op de peilstok op MAX zit, zou de meter bovenin moeten staan. (we praten dan over stationair op een vlakke ondergrond met bedrijfswarme motor)

03 sep 2005 8:30

Zover ik weet wordt bij een koude motor niks aangegeven door het metertje; eenmaal op bedrijfstemperatuur zou het metertje tussen 3/4 en vol moeten staan. Maar goed, zo werkte het bij mijn 3.2's en huidige 964. :wink:

03 sep 2005 8:39

Metertje is puur indicatie :idea:

Zoals Anne al aangeeft kan je alleen olie peilen als de motor op bedrijfstemperatuur is, stationair draait en op een vlakke ondergrond staat :shock:

Volgens mij is er met de zoekfunctie ook het een en ander te vinden over 'peilen' :wink:

03 sep 2005 11:13

Ivo964C2 schreef:Zover ik weet wordt bij een koude motor niks aangegeven door het metertje; eenmaal op bedrijfstemperatuur zou het metertje tussen 3/4 en vol moeten staan. Maar goed, zo werkte het bij mijn 3.2's en huidige 964. :wink:

Is inderdaad bij mij ook zo.

05 sep 2005 16:33

Bij een warme motor op vol is niet aan te raden, wel ¾ :!:

En oja, meten met de peilstok is altijd het beste en natuurlijk (goed) warm en vlak.

05 sep 2005 17:08

Inderdaad, beter net iets te weinig (wel boven het minimum uiteraard) dan net iets te veel.

05 sep 2005 18:27

WdePundert schreef:..... beter net iets te weinig (wel boven het minimum uiteraard) dan net iets te veel.

:scratch: ..... Beter net niet teveel dan net te weinig. :wink:
Zonder gekheid: er is voldoende ruimte tussen min en max peil om daar tussen te blijven, ¾ onder de bekende condities is een mooi richtpunt.

06 sep 2005 16:48

Oké, we bedoelen hetzelfde, jij zegt het wat beter. :lol:

06 sep 2005 17:54

ok bedankt voor jullie antwoorden de meter doet ongeveer wat jullie zeggen maar het belangrijkste is, het oliepeil die is de enige die niet afwijkt bedankt

06 sep 2005 19:19

mike targa schreef: het oliepeil die is de enige die niet afwijkt


:roll: :?:

09 sep 2005 18:57

Die van mij staat altijd propvol (warm, vlakke ondergrond) als 'ie net van de P-dealer af komt voor een beurt. Er vanuit gaande dat zij wel weten hoeveel olie erin moet (jaja, ruige veronderstelling misschien) mag 'ie dus ook best hoger staan dan 3/4.

09 sep 2005 19:02

Fred schreef:Die van mij staat altijd propvol (warm, vlakke ondergrond) als 'ie net van de P-dealer af komt voor een beurt. Er vanuit gaande dat zij wel weten hoeveel olie erin moet (jaja, ruige veronderstelling misschien) mag 'ie dus ook best hoger staan dan 3/4.

de mijne ook, nog steeds sinds aflevering en 3500 km verder

10 sep 2005 7:50

Idem hier. Voordeel is dat je snel ziet wanneer je olie 'kwijt' raakt, En daarnaast, hoe meer olie, hoe beter de koeling.

10 sep 2005 9:07

Anne kijk uit hoor niet teveel :!:
(lijkt zeeuws meisje wel)

hoe meer olie, hoe beter


Bij teveel staat je systeem flink onder druk :!:

14 sep 2005 22:28

bij mij slingert het metertje alle kanten op als de motor koud is,maar eenmaal op temperatuur dan staat hij braaf(bijna) boven. :D
Plaats een reactie