Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
11 nov 2021 9:10
Dag Porsche liefhebbers,
Deze week de 3.0 SC ‘82 op de brug gezet en bleek er een olielek te zijn. De foto's zijn niet ideaal, maar iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn?
https://ibb.co/RhddqXPhttps://ibb.co/4sKHb1mhttps://ibb.co/jJSqQ8qhttps://ibb.co/HpBJ6f6https://ibb.co/gd6pcQbAlvast bedankt,
Mvg
11 nov 2021 10:39
Versleten keerring van de olieretourpijpjes? Kun je vervangen zonder de kop te demonteren, met 2 in elkaar schuivende pijpjes.
https://www.pelicanparts.com/techarticl ... _Tubes.htmKijk ook je klepdeksel na, had bij de mijne ook een kleine lekkage welke op de kachelpot drupte, bleek achteraf dat de klepdeksel niet op het goede moment was vastgezet. Na correct vastzetten was lekkage weg.
11 nov 2021 11:40
Deze lekkage lijkt wat hoger te zitten dan de retourpijpjes. Aansluiting met de kop?
11 nov 2021 11:50
Olie-retour pijp is wel wat nat maar daar komt de olie niet in zo'n hoeveelheid op die plaats terecht die echt nat van de olie is (olie stroomt niet naar boven zeg maar...).
Of je nokkenas-huis lekt (stroomt langs je cilinderkop naar beneden...) of een tuimelaar-asje is iets los gekomen en begint te lekken.
Klepdeksels eraf en dan kan je beide tuimelaar-asjes boven de betreffende cilinder controleren of ze nog vast zitten.
Draai ook even bougie eruit om te zien of daar motorolie aan zit... Als dat zo is dan komt er blijkbaar olie in je verbrandingskamer via (gebroken/erg versleten....) zuigerveren... Maar dan wordt het wel een wat kostbaarder verhaal...
Succes,
Dick.
11 nov 2021 13:10
Bedankt voor de tips en opsommen mogelijke oorzaken reeds, we gaan op onderzoek uit!
11 nov 2021 14:47
Mooie gave kachelpot, keurige m 6 boutjes in de kop gedraaid
En idd die pijpjes zijn niet kostbaar en makkelijk te monteren, maar rechts boven zit ook de olie koeler
Maar als die lekt gaat dat meest hard met veel olie (bij mij tenminste).
11 nov 2021 15:21
Anne 2.7 schreef:Deze lekkage lijkt wat hoger te zitten dan de retourpijpjes. Aansluiting met de kop?
Lijkt mij ook. Trouwens die pijpjes zijn al een keer vervangen door deelbare uitvoeringen, zie je aan de circlipjes halverwege.
Gebroken tapeind…..
11 nov 2021 17:27
Niemand die iets zegt over hoe zwart de motorolie is wat eruit komt lopen???
Lijkt mij een gevalletje zeer sterk achterstallig onderhoud.
11 nov 2021 18:14
Over onderhoud kun je absoluut niets zeggen adhv deze foto's.
11 nov 2021 20:53
erwin964c4 schreef:Niemand die iets zegt over hoe zwart de motorolie is wat eruit komt lopen???
Lijkt mij een gevalletje zeer sterk achterstallig onderhoud.
Jij gelooft dat olie na 1000 kilometer nog mooi bruin is?
11 nov 2021 21:08
Geloof jij dat olie na 5000 km of zeg maar 2 jaar zo zwart is?
Het lijkt wel teer man.
11 nov 2021 22:20
Owja en het olielek spoor je op door het goed schoon te maken en dan de auto starten en kijken waar het weg komt.
Kun je het dan nog niet zien waar het vandaan komt dan strooi je er talkpoeder op.
Als je het dan nog niet kan zien raad ik je een enkeltje specsavers aan ,want het lek is zo groot dat zelfs een blinde met 1 oog die nog zou kunnen vinden.
11 nov 2021 23:14
Haal anders de kleppendeksels eraf en check of je geen gebroken tapeind hebt…
12 nov 2021 0:37
Mijn ervaring: gebroken kopbouten waardoor er links en rechts verschillende olielek plekken ontstaan, afhankelijk van temperatuur en belasting. Check: klepdeksels eraf en kijken of je stukken bout vind en/of de gaten waarin bout hoort te zitten leeg zijn (door de vorige eigenaar ‘opgelost’).
Alle SC’s hebben het kopbout probleem.
12 nov 2021 12:05
Ik hou jullie op de hoogte. Kan ik de motor nog laten draaien zonder schade?
Ter info, de olie is een 200-tal km geleden vervangen samen met alle andere vloeistoffen
12 nov 2021 12:57
Draaien, die paar keren maakt toch niets meer uit....lek is lek.
En dat olie zo zwart uitziet komt door verbranding, thv de uitlaatflens is gewoon erg heet en slaat dus zwart uit.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.