Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

veel te hoge olietemp. in mijn 911 C3.0

04 sep 2005 22:54

Heb een probleem dat mijn motor heel erg warm wordt, heb al een paar mensen om advies gevraagd, maar ik kom er niet uit.

De status:

- Mijn auto loopt altijd warm tot dik boven de 120 graden, streepje tussen de 120 en de 170 graden, hier hoef ik niet eens hard te rijden, bij toerritten gebeurt dit zelfs bij stationair draaien en wachten op je beurt en op rustige stukjes op de dijken.

- Oliekoeler/thermostaat werkt, "trompet" in voorspatbord wordt warm

- Zou misschien de sensor stuk zijn en dus een verkeerde" (te hoge) temp. aangeven?

- Mijn oliedruk meter werkt ook niet erg jofel, komt nooit boven de 4 in hoge versnellingen bungelt ie een beetje rond de twee en drie. Misschien hier ook een lek?

- Ik heb het oliepeil altijd rond een kwart, heb nl. ook te kampen met iets olielekkage indien ik teveel oliepeil heb. (misschien last van lekkende oliesensor? Schijnt een bekend euvel te zijn.) Kan zijn dat een litertje meer olie helpt, maar verwacht daar geen wonderen van.

Ik ben van plan om deze winter het hele blok eruit te halen om oa de warmte wisselaars te vervangen. Kan dan ook bij alle pakkingen en rubbers, zal dan veel uit noodzaak of voorzorg vervangen, zoals oliesensor etc. Maar tot die tijd zou ik toch graag al iets aan die hoge temperatuur willen doen, deze baart me namelijk enige zorgen.

Iemand een idee waar ik moet beginnen te zoeken ? HEb nog de oude 5 bladige fan, men zegt dat de elfbladige beter koelt, maar om die nu meteen te vervangen, begreep van Anne dat hij met zijn 5 bladige de temp.altijd keurig rond de negentig heeft, dus omwisselen zou niet meteen nodig moeten zijn.

Jullie tips zijn welkom!

04 sep 2005 23:39

zit er veel aangekoekte troep op de motor?
je kunt de werkelijke temp eens meten met een infrarood thermometer, kijken of dat ongeveer overeen komt met je dashbordmeter.
altijd zo warm gelopen of iets van de laatste tijd? mengsel?

druk lijkt redelijk normaal als je 4 bar haalt > 4000 toeren.

zomaar wat gedachten van een technisch-niet-zo-onderlegd-forumlid.

04 sep 2005 23:51

eerst de temp. en druk sensors vervangen

druk moet rond de 1 bar bij stationair zijn (warme motor) en bij toeren:
rpm/1000 + 1
(dus 2000 = 3 bar, 3000 = 4 bar etc. tot ca 5 bar max)

als 'ie dan nog te warm wordt, vervang de trombone dan gewoon voor een 3.2 koeler

een 11 bladige ven koelt NIET beter dan een 5 bladige
ze verplaatsen allebei even veel lucht, alleen een 11 bladige maakt minder herrie...

05 sep 2005 0:14

Jeroen914 schreef:druk moet rond de 1 bar bij stationair zijn (warme motor) en bij toeren:
rpm/1000 + 1
(dus 2000 = 3 bar, 3000 = 4 bar etc. tot ca 5 bar max)

exact zoals het bij mij is, alleen stationair zeg maar 1,5 bar

05 sep 2005 8:19

Jeroen,

Altijd moeilijk dit op afstand te verklaren.
Hij geeft dus een te hoge temperatuur aan, maar als je de motorkap open
doet en alles bekijkt is hij dan echt te heet :?:
Je weet wel wat ik bedoel een beetje rook en je ruikt het dan wel als hij te heet word.
Ook start hij warm meest slecht bij een te hoge temperatuur.
Het klinkt niet leuk maar weet als een 911 veel km gereden heeft, dus meer slijtage e.d. de temperatuur hoog op kan lopen.
Hoeveel km heetft de 911 gereden, trouwens wel exl zo'n Carrera 30.
Een NPC lid uit Brabant had ook een groene en zat toen bij mij in dezelfde klasse met de slalom hij had 200 pk en ik had een SC met 204 pk.
Zeer leuke strijd hadden wij en heb een paar leuke bekers aan overgehouden :wink:

05 sep 2005 23:42

Hoge temperatuur met als gevolg dunne olie en dus (te) lage druk klinkt alsof olie niet gekoelt wordt.
Zou de themostaat eens na (laten) kijken

05 sep 2005 23:49

Zou dan moeten gaan om de thermostaat in het blok bij de primaire oliekoeler; de trombone wordt wel warm heb ik begrepen.

06 sep 2005 0:53

Iedereen bedankt voor de antwoorden en tips!

Om een paar vragen te beantwoorden:

1. Inderdaad al een probleem zolang ik de auto heb, anderhalf jaar. Weet echter pas sinds kort dat zo'n hoge temp. niet echt normaal is.
2. recentelijk olie en filter vervangen
3. Trombone wordt wel degelijk warm, dacht ook even nadat ik Anne had gesproken dat het daaraan lag
4. Auto start wel direct, ook met hoge olie temp.

Zal deze winter eens groot onderhoud uitvoeren en dan oa. de sensoren vervangen, misschien helpt het.

Kan het misschien zijn dat mijn vijfbladige fan niet snel genoeg draait? (m.aw. op dezelfde snelheid als een elfbladige?)

Zal ook eens proberen de olie te temperaturen zoals wolf voorstelt.

06 sep 2005 22:15

Jeroen,sorry dat ik niet eerder heb gereargeerd :oops: :oops:

Heb een probleem dat mijn motor heel erg warm wordt, heb al een paar mensen om advies gevraagd, maar ik kom er niet uit. Daar jij dezelfde auto ehbt en met zowel de vijfbladige fan als de elfbladige hebt gereden, vraag je ik graag even om advies:

De status:

- Mijn auto loopt altijd warm tot dik boven de 120 graden, streepje tussen de 120 en de 170 graden, hier hoef ik niet eens hard te rijden, bij toerritten gebeurt dit zelfs bij stationair draaien en wachten op je beurt en op rustige stukjes op de dijken.

- Oliekoeler/thermostaat werkt, "trompet" in voorspatbord wordt warm

:arrow: Bij "normaal" gebruik blijft de temp.naald horizontaal,bij 200+ gaat de meter ook snel naar het rode gebied.Als ik daarna weer 150 rij zakt de temp. weer naar normaal

- - Zou misschien de sensor stuk zijn en dus een verkeerde" (te hoge) temp. aangeven?
:arrow: Dit is goed mogelijk,heb die van mij ook vervangen omdat'ie niet meer de juiste temp. aangaf

- Mijn oliedruk meter werkt ook niet erg jofel, komt nooit boven de 4 in hoge versnellingen bungelt ie een beetje rond de twee en drie. Misschien hier ook een lek?

:arrow: Wat is je oliedruk als de motor koud is?? die van mij is altijd 4bar stationair en als ik ga rijden kom ik wel tot 6 bar bij 3k toeren.Als de motor warm is heb ik stationair 1.5 bar en bij 4k 4bar


- Ik heb het oliepeil altijd rond een kwart, heb nl. ook te kampen met iets olielekkage indien ik teveel oliepeil heb. (misschien last van lekkende oliesensor? Schijnt een bekend euvel te zijn.) Kan zijn dat een litertje meer olie helpt, maar verwacht daar geen wonderen van.
:arrow: olie peil altijd ongeveer 3/4.

Ik ben van plan om deze winter het hele blok eruit te halen om oa de warmte wisselaars te vervangen. Kan dan ook bij alle pakkingen en rubbers, zal dan veel uit noodzaak of voorzorg vervangen, zoals oliesensor etc. Maar tot die tijd een paar vraagjes aan jou:

1. Had jij dit probleem ook bij de 5 blad?
2. Hoeveel scheelt de elf blad? M.a.w. aan te raden?
3. Verandert het geluid van de motor met een elf blad? (Ben nl. wel erg gecharmeerd van de hese brul van mijn blokje)


:arrow: In 1999 het 5blad vervangen door 11blad en kan het zeker aanraden :!: er is meer luchtverplaatsing en er is minder resonantie in de auto. Geloof me maar,het "gebrul" blijft wel :lol: :wink:
Zorg er wel voor dat je de juiste diameter van het 11blad hebt,er zijn volgens mij 3 varianten,specialisten??
Heb je de juiste bogies,olie en oliefilter gebruikt :?:

Hopelijk heb ik je hier mee geholpen :salut: ,anders moet je maar een keer bellen. :idea: :wink:

11 sep 2005 13:35

Hé André,

Thanks voor je uitgebreide antwoord. Ik heb de hele week ook helaas geen tijd gehad om eerder te reageren. Jou C3.0 geeft inderdaad wel hele andere waarden aan qua druk en temp dan de mijne. Deze zomer gaat het blok er toch uit ivm vervangen van warmtewisselaars voor RVS, dan meteen maar eens de druk sensor etc. vervangen. Ik denk dat de olie niet daadwerkelijk 150 graden wordt. Heb er nu 10W40 inzitten, recentelijk vervangen, samen met het filter. Gisteren gaf de meter wederom zoals altijd constant 150 graden aan, maar blok was niet extreem warm en de olie ruikt niet verbrand, wat volgens mij met 10W40 boven de 140-145 graden gebeurt. Had helaas geen temp. meter bij de hand. Verder start de motor warm ook zonder problemen. Leverde de wissel van vijf- naar elfbladige fan een lagere temp. op?

Ik bel je binnenkort even.

Jeroen

11 sep 2005 14:53

Jeroen C3.0 schreef:Leverde de wissel van vijf- naar elfbladige fan een lagere temp. op?


Jeroen914 schreef:een 11 bladige ven koelt NIET beter dan een 5 bladige
ze verplaatsen allebei even veel lucht, alleen een 11 bladige maakt minder herrie...


:roll:

11 sep 2005 15:15

Oeps... sorry je hebt gelijk Jeroen, je hebt al eerder op die vraag geantwoord. Toch lijkt het erop dat André een andere ervaring heeft:

In 1999 het 5blad vervangen door 11blad en kan het zeker aanraden er is meer luchtverplaatsing en er is minder resonantie in de auto. Geloof me maar,het "gebrul" blijft wel


Hij heeft mij ooit bij een meeting verteld dat ook het aanzuigen door het rooster met de kap dicht daadwerkelijk beter te voelen was, door je hand erop te leggen.

Jij schrijft dat er een gelijke luchtverplaatsing is.

Dus twee verschillende antwoorden?
Plaats een reactie