Jeroen,sorry dat ik niet eerder heb gereargeerd
Heb een probleem dat mijn motor heel erg warm wordt, heb al een paar mensen om advies gevraagd, maar ik kom er niet uit. Daar jij dezelfde auto ehbt en met zowel de vijfbladige fan als de elfbladige hebt gereden, vraag je ik graag even om advies:
De status:
- Mijn auto loopt altijd warm tot dik boven de 120 graden, streepje tussen de 120 en de 170 graden, hier hoef ik niet eens hard te rijden, bij toerritten gebeurt dit zelfs bij stationair draaien en wachten op je beurt en op rustige stukjes op de dijken.
- Oliekoeler/thermostaat werkt, "trompet" in voorspatbord wordt warm
Bij "normaal" gebruik blijft de temp.naald horizontaal,bij 200+ gaat de meter ook snel naar het rode gebied.Als ik daarna weer 150 rij zakt de temp. weer naar normaal
- - Zou misschien de sensor stuk zijn en dus een verkeerde" (te hoge) temp. aangeven?
Dit is goed mogelijk,heb die van mij ook vervangen omdat'ie niet meer de juiste temp. aangaf
- Mijn oliedruk meter werkt ook niet erg jofel, komt nooit boven de 4 in hoge versnellingen bungelt ie een beetje rond de twee en drie. Misschien hier ook een lek?
Wat is je oliedruk als de motor koud is?? die van mij is altijd 4bar stationair en als ik ga rijden kom ik wel tot 6 bar bij 3k toeren.Als de motor warm is heb ik stationair 1.5 bar en bij 4k 4bar
-
Ik heb het oliepeil altijd rond een kwart, heb nl. ook te kampen met iets olielekkage indien ik teveel oliepeil heb. (misschien last van lekkende oliesensor? Schijnt een bekend euvel te zijn.) Kan zijn dat een litertje meer olie helpt, maar verwacht daar geen wonderen van.
olie peil altijd ongeveer 3/4.
Ik ben van plan om deze winter het hele blok eruit te halen om oa de warmte wisselaars te vervangen. Kan dan ook bij alle pakkingen en rubbers, zal dan veel uit noodzaak of voorzorg vervangen, zoals oliesensor etc. Maar tot die tijd een paar vraagjes aan jou:
1. Had jij dit probleem ook bij de 5 blad?
2. Hoeveel scheelt de elf blad? M.a.w. aan te raden?
3. Verandert het geluid van de motor met een elf blad? (Ben nl. wel erg gecharmeerd van de hese brul van mijn blokje)
In 1999 het 5blad vervangen door 11blad en kan het zeker aanraden
er is meer luchtverplaatsing en er is minder resonantie in de auto. Geloof me maar,het "gebrul" blijft wel
Zorg er wel voor dat je de juiste diameter van het 11blad hebt,er zijn volgens mij 3 varianten,
specialisten??
Heb je de juiste bogies,olie en oliefilter gebruikt
Hopelijk heb ik je hier mee geholpen
,anders moet je maar een keer bellen.