Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Motor revisie 997 i.r.t. bore scoring: wanneer verwacht?

07 jan 2022 11:47

Zoals ik in het voorstel topic heb aangegeven, start mijn zoektocht naar een geschikte 997 C2 of C2S. Ik heb me behoorlijk ingelezen op de mogelijke technische issues en zit met een vraag t.a.v. bore scoring.

Bijna alle adressen die ik gebeld heb om te informeren naar een AKK incl. cilinderwandinspectie (gerenommeerde Porsche specialisten) geven aan dat je bij 9 vd 10 bekeken 997 C2S'en en in iets mindere mate C2's, wel enige mate van slijtage zal zien. Ook begrijp ik dat beginnende slijtage van de cilinderwand doorgaans niet stabiel blijft maar zal verslechteren. De vraag hoe lang dit acceptabel blijft, laat zich moeilijk voorspellen en lijkt gerekt te kunnen worden met o.m. fatsoenlijk warm rijden en frequente oliewissels. De ernst in de gaten houden doe je door het olieverbruik goed bij te houden, is mijn beeld.

Vraag1:
Kan je hieruit concluderen dat (grofweg) 9 vd 10 997's (C2, C2S) vroegtijdig een motor revisie moet ondergaan als gevolg van bore scoring? Zo ja, valt er iets zinnigs te zeggen over de gemiddelde km stand waarbij dit nodig zal zijn?

Ik vraag dit vanwege mijn 997 zoektocht. Van oudsher was mijn beeld dat de km-stand minder zegt dan de onderhoudshistorie. En hoewel dat in de basis natuurlijk nog wel klopt, ben ik benieuwd of ik een goed onderhouden 997 met 100k km op technisch vlak met andere ogen moet bekijken dan een goed onderhouden 997 met 150k km, als dat bijvoorbeeld zou betekenen dat die laatste gemiddeld eerder aan een kostbare revisie toe is dan die laatste.

PS
Voor het gemak laat ik het IMS lager even buiten de discussie. Mijn beeld daarvan is dat bij een niet-vervangen IMS lager een lagere km-stand altijd de voorkeur geniet, omdat er dan minder lang ijzer slijpsel door de motor heeft kunnen rondgaan, dan bij een hogere km stand. Ook al zou je het lager direct na aanschaf vervangen, dan kun je alsnog de prijs betalen van die historie.

Re: Motor revisie 997 i.r.t. bore scoring: wanneer verwacht?

07 jan 2022 12:06

Bore scoring hangt voor een groot deel af van het rijgedrag van de vorige eigenaar (-en). Kun je dus nix zinnigs over zeggen.
ik zou lekker doorsparen voor een 911 met Mezger motor.

Re: Motor revisie 997 i.r.t. bore scoring: wanneer verwacht?

07 jan 2022 12:33

Cazzo Super Veloce schreef:ik zou lekker doorsparen voor een 911 met Mezger motor.
Of hetgene je meer uitgeeft aan een versie met Mezger motor spenderen aan een beurt bij Auto Resto?

Re: Motor revisie 997 i.r.t. bore scoring: wanneer verwacht?

07 jan 2022 12:37

Onzin dat iedere 997 slijtage ad cilinderwanden zal laten zien. Bij mijn 997 waren de cilinderwanden nog puntgaaf , bij 100.000km

Resto, tsja je hoort alleen de schadegevallen.....

Hiervoor 986, 997 en 991 gereden, sowieso rustig warm rijden!

Suc6 met de zoektocht!

Re: Motor revisie 997 i.r.t. bore scoring: wanneer verwacht?

07 jan 2022 12:41

Spastblast schreef:omdat er dan minder lang ijzer slijpsel door de motor heeft kunnen rondgaan
IMS lagers zijn "gesloten" lagers en worden niet omspoeld door de motorolie. Ik zou dus daar geen rekening mee houden.
Wat je wel moet weten is dat er voor de 997 drie versies van het IMS lager in omloop zijn: de hele vroege (2005) kleine single row lagers. Van medio 2005 tot medio 2006 kleine double row lagers (kunnen beide vervangen worden zonder het blok te splitsen) en vanaf eind 2006 tot eind 2008 grote single row lagers (zijn veel degelijker maar om te vervangen moet het blok gesplitst worden). En zoals Duc11 zegt hoor je alleen de schade gevallen.

Re: Motor revisie 997 i.r.t. bore scoring: wanneer verwacht?

07 jan 2022 13:42

Van die verschillende versies van het IMS lager was ik op de hoogte. Hierbij wat ik daarover verzameld heb:

1997 - 2000: Dual row kleine diameter, vervangbaar, 1% failures
2000 - 2005: Single row kleine diameter (6204), vervangbaar, 8% failures. Te herkennen aan 13mm moer.
2006 - 2008: Single row grote diameter (6305). Te herkennen aan 22mm moer. Niet te vervangen zonder blok te openen, maar weinig failures.
2009 - 2011: Geen IMS, dus geen probleem ermee.

LET OP bij overgangsjaren. 2005 997 is dus een moeilijk geval. Kan een 6204 of een 6305 in zitten. Niet te zeggen zonder versnellingsbak van de motor af te halen.
LET OP: in geval van een AT motor (zie serienummer onderzijde op cilinderbank 1 (driver side)) kan het zijn dat de motor na 2005 gebouwd is en toch de 6305 bearing heeft.

IMS maak ik me minder druk over. Die zou ik gewoon direct vervangen indien mogelijk. Of de seal verwijderen in geval van een 6305.

Re: Motor revisie 997 i.r.t. bore scoring: wanneer verwacht?

07 jan 2022 13:45

duc11 schreef:Onzin dat iedere 997 slijtage ad cilinderwanden zal laten zien. Bij mijn 997 waren de cilinderwanden nog puntgaaf , bij 100.000km

Resto, tsja je hoort alleen de schadegevallen.....

Hiervoor 986, 997 en 991 gereden, sowieso rustig warm rijden!

Suc6 met de zoektocht!


Bedankt. Niemand zegt dat iedere 997 slijtage aan de cilinderwanden laat zien, maar als ik verschillende specialisten bel om te informeren naar een AKK en ze zeggen los van elkaar dat je bij bijna alle 997 C2's en C2S'en enige slijtage aan de cilinderwand zult zien, dan lijkt me dat wel reëel. Zij zien bij de aankoopkeuringen toch niet alleen schadegevallen maar juist een doorsnede?

Re: Motor revisie 997 i.r.t. bore scoring: wanneer verwacht?

07 jan 2022 13:51

@Spastblast ik zat 2 jaar geleden in een vergelijkbare zoektocht, maar dan minus de eis dat er (kleine) kinderen mee moeten kunnen. Ik heb toen ook veel gelezen en gezien (op YT) over de beruchte motoren van de 996/997.1/986/987.1) en me ook laten informeren door Lothar van Tilburg van Rennsport Breda. Hieronder zijn kijk op de zaak (ik heb geen toestemming gevraagd om dit hier te plaatsen, dus hopelijk mag het. Zo niet, dan zal ik het (laten) verwijderen):

Ik voer elk jaar ongeveer 35 aankoopkeuringen uit, ervaring in ruime mate aanwezig.
Met een scoop test voer ik ook vaak uit, wel tegen extra kosten ivm de/monteren hitteschilden/bobines en bougies.

Ervaringen om problemen op te lossen! 100% oplossen bestaat gewoon niet, wel zodanig aanpassen dat het veel betrouwbaarder word. Indien je dit niet zoekt moet je kijken idd vanaf de dfi motoren.
Een beschadigde cil-wand is einde verhaal en komt uit op een revisie. Het tussenas lager (set) is 1 van de vele oplossingen, maar ik monteer alleen de set met directe oliedruk aanvoer met glijlager. Kostbaarder maar vele malen beter en betrouwbaarder.
De meeste leveranciers geven geen onbeperkte garantie op elk tussenaslager wat er nu te koop is, want in de kleine letters staat vaak te lezen dat ook deze bv elke 40000 km of 4 a 5 jaar gecontroleerd of vernieuwd moet worden, zo blijf je bezig.

Het koelsysteem kan met een andere waterpomp/thermostaat en multyriem eenvoudig verbeterd worden.

Wil je niet met samengeknepen billen (sorry) rijden kijk dan verder naar een Porsche met dfi motor icm pdk bak.

Op locatie keur ik niet meer, geen goede ervaringen mee. Een verkoper die graag zijn auto wilt verkopen moet er ook zelf moeite in steken.

Mvg,

Lothar


Dat was voor mij een reden om naar een 987.2 of 981 te kijken. Uiteindelijk is het een 981 geworden en nog geen dag spijt. Nadeel is natuurlijk dat er maar 1 passagier mee kan, maar wellicht kun jij je budget wat oprekken voor een 997.2 als je je echt zorgen maakt en niet met samengeknepen billen rond wil rijden.

Overigens zijn er wereldwijd (tien)duizenden tevreden 997.1 rijders die zonder problemen rondrijden, want bij 90% gaat er niks kapot waardoor revisie noodzakelijk is.

Re: Motor revisie 997 i.r.t. bore scoring: wanneer verwacht?

07 jan 2022 14:21

Leuke loterij; kans 1 op 10 dat je 20K af mag tikken.
Er van uitgaande dat het 10% is dat kapot gaat...
Zou voor een 996Turbo gaan.

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 5ce0aa8b07

Re: Motor revisie 997 i.r.t. bore scoring: wanneer verwacht?

07 jan 2022 14:36

Dat zou, mits handgeschakeld, inderdaad een alternatief zijn in min of meer dezelfde prijsrange. Heb je echter geen atmosferische toerenmaker, en een 996 i.p.v. 997. Keuzes, keuzes...

Ik denk overigens dat die 20k die je noemt realistisch is als je hele motor in de soep loopt. Vroegtijdig de cilinderbussen vervangen door exemplaren met Nikasil coating zou m.i. een stuk goedkoper kunnen, maar ik kom daar nog geen Nederlandse referentiebedragen van tegen. Als je dat dan x jaar van te voren weet, dan kun je dat nog wel apart zetten. Maar onverwachts *boem* "Wilt u even 20k betalen?"... dat zou ik sowieso niet trekken.
Laatst bijgewerkt door Spastblast op 07 jan 2022 14:53, in totaal 2 keer bewerkt.

Re: Motor revisie 997 i.r.t. bore scoring: wanneer verwacht?

07 jan 2022 14:40

Polydeukes schreef:@Spastblast ik zat 2 jaar geleden in een vergelijkbare zoektocht, maar dan minus de eis dat er (kleine) kinderen mee moeten kunnen. Ik heb toen ook veel gelezen en gezien (op YT) over de beruchte motoren van de 996/997.1/986/987.1) en me ook laten informeren door Lothar van Tilburg van Rennsport Breda. Hieronder zijn kijk op de zaak (ik heb geen toestemming gevraagd om dit hier te plaatsen, dus hopelijk mag het. Zo niet, dan zal ik het (laten) verwijderen):

Bedankt voor het delen van je ervaring. Zonder kinder-aspect was ik ook voor de Cayman (S) gegaan. Maar een weekendje weg met z'n vieren of een keer een puzzelrit/dagtour met het gezin vind ik belangrijk. Laatst voor het eerst een solo-puzzelrit gedaan met het gezin in de lease auto. Dat was al erg gezellig.

Heeft Rennsport ook iets gezegd over hoe vaak zij het aantreffen, versus de (vooralsnog) probleemloze exemplaren die zij in de keuring zien?

Re: Motor revisie 997 i.r.t. bore scoring: wanneer verwacht?

07 jan 2022 14:44

Cazzo Super Veloce schreef:Leuke loterij; kans 1 op 10 dat je 20K af mag tikken.


Ja, of een kans van 9/10 dat je probleemloos en met een grote glimlach in je P rijdt :wink:
Omdenken :mrgreen:

Re: Motor revisie 997 i.r.t. bore scoring: wanneer verwacht?

07 jan 2022 14:52

Dus jij gelooft die 10%? :popcorn:

Re: Motor revisie 997 i.r.t. bore scoring: wanneer verwacht?

07 jan 2022 15:13

Nee hoor, dat zal wel een pak minder zijn, 3 à 4% misschien.
Mijn ervaring: 2x 996 4S (3, als je die van schoonzus erbij telt waar ze al 5 jaar mee rondkachelt), 2x 986 en één 987 :thumleft:

Re: Motor revisie 997 i.r.t. bore scoring: wanneer verwacht?

07 jan 2022 15:17

Ja, of een kans van 9/10 dat je probleemloos en met een grote glimlach in je P rijdt :wink:

Precies!

Hoe maak je van een emotionele keuze een rationele overweging? Dat is waar dit om gaat. Ik heb zelf ook voor de keuze gestaan tussen een 987.1 en 987.2. Maar als je de prijsverschillen ziet tussen die twee generaties, dan zit je maar iets hoger dan de kosten van een revisie. En een gereviseerde 987.1 gaat echt langer mee dan een ongereviseerde 987.2 met dezelfde km-stand. Bij de 997.1 en 997.2 is dat exact hetzelfde.

Zelfs de schaarste in aanmerking genomen, zijn de 997.2 en 987.2 feitenlijk behoorlijk overgewaardeerd en echt waar: dat is maar ten dele rationeel, grotendeels emotie. En dan wordt de keuze een stuk eenvoudiger. Ik heb dus niet bespaard op mijn 987.1, maar wel ruimte gehouden om een eventuele revisie in de toekomst te slikken.

En er zijn nog meer opties: kies bijvoorbeeld een door een bekende specialist gereviseerde 997. Of een 997 met scoring, die dus een stuk lager geprijsd zal zijn en laat hem meteen aanpakken. Eenmaal aangepakt, heeft zo'n motor vrijwel het eeuwige leven.

Ik vind de vergelijking met een Mezger persoonlijk niet echt logisch. IMS en scoring zullen je niet verrassen, maar je kunt niet beweren dat het onderhoud van een GT3 of Turbo vergelijkbaar is met een M97.

Re: Motor revisie 997 i.r.t. bore scoring: wanneer verwacht?

07 jan 2022 15:54

Dat laatste klopt, een Turbo is natuurlijk duurder in onderhoud dan een atmosferisch blok, maar ik zou als (semi-)techneut gewoon niet kunnen leven met een inferieur product als een M96 of M97. Is gewoon Porsche-onwaardig.
Dan maar meer onderhoud.
De beste keuze is natuurlijk een goede luftie. Eentje zonder roest. Dan heb je jarenlang weinig onkosten en afschrijving.
Zal wellicht boven budget zijn, maar op langere termijn wel goedkoper.

Re: Motor revisie 997 i.r.t. bore scoring: wanneer verwacht?

07 jan 2022 17:52

Tja, Porsche heeft wel geleerd van het 'debacle' met de M96/M97 motoren. De DFI-motoren die daarop volgden zijn volgens mij aardig bullet proof. Je leest er althans weinig over en dat is meestal een goed teken.

Re: Motor revisie 997 i.r.t. bore scoring: wanneer verwacht?

07 jan 2022 18:08

Ga maar eens bij autoresto langs.. zelfde verhaal voor de 997mk2 en 991. Maar voor al deze verhalen geldt, je hoort alleen maar de slechte ervaringen. Zoals mijn specialist zegt, je wil niet weten wat een 993 of 964 revisie kost die ook gewoon nodig zijn, maar daar mag je niet over praten..:) ieder model heeft wat en op het internet hoor je voornamelijk de ellende. Gewoon goed voorbereiden, aankoopkeuring doen, en daarna altijd warm rijden en goed letten op voorbodes zoals veel rook bij starten en een zwart rechter uitlaat pijp. Dan ben je er op tijd bij en kun je met de specialist de acties uitvoeren die nodig zijn.

Re: Motor revisie 997 i.r.t. bore scoring: wanneer verwacht?

07 jan 2022 18:13

Bullet proof op gebied van de "bekende" gebreken van de M96 en M97 motoren dus IMS failure en bore scoring. Verder hebben ze wel last van het meest bekende DFI nadeel namelijk het aankoeken van de inlaatkleppen met vermogensverlies (wegens obstructie in de inlaatkanalen) tot gevolg. Als dat te ver gezet is moet de kop er ook af om gereinigd te worden. Elk merk en elk model heeft wel wat waarover gezeurd kan worden.

Re: Motor revisie 997 i.r.t. bore scoring: wanneer verwacht?

07 jan 2022 18:59

mark996 schreef:Ga maar eens bij autoresto langs.. zelfde verhaal voor de 997mk2 en 991. Maar voor al deze verhalen geldt, je hoort alleen maar de slechte ervaringen. Zoals mijn specialist zegt, je wil niet weten wat een 993 of 964 revisie kost die ook gewoon nodig zijn, maar daar mag je niet over praten..:) ieder model heeft wat en op het internet hoor je voornamelijk de ellende. Gewoon goed voorbereiden, aankoopkeuring doen, en daarna altijd warm rijden en goed letten op voorbodes zoals veel rook bij starten en een zwart rechter uitlaat pijp. Dan ben je er op tijd bij en kun je met de specialist de acties uitvoeren die nodig zijn.

Het voordeel van lufties is; die pl-offen niet. Ze gaan wel wat olie verbruiken als ze ouder worden en wat lekken, maar dan hoef je nog niet te reviseren.
Bij een verbruik van 1:1000 ben je iets van 5 liter olie per jaar kwijt zijn als je 5k rijdt.
Bij een pl-offer ben je hoe dan ook aan de beurt.

Re: Motor revisie 997 i.r.t. bore scoring: wanneer verwacht?

07 jan 2022 20:57

Geheel mee eens.... :mrgreen:

Re: Motor revisie 997 i.r.t. bore scoring: wanneer verwacht?

07 jan 2022 21:11

Bedankt voor jullie overwegingen en inzichten. Het topic gaat wel wat breder dan de vraag of je bij een zekere km stand bij elke 997 C2(S) een revisie kan verwachten als gevolg van het ogenschijnlijk wijd verspreide risico op bore scoring, maar dat is niet erg.

Mijn (zeer persoonlijke) conclusie zou zijn dat ik dan de volgende opties heb:
Optie A) Zoek een 997 C2 of C2S. Doe een aankoopkeuring en check daarbij op o.m. ijzer in het oliefilter (IMS) en doe een cilinderwandinspectie (bore scoring). Verwacht enige slijtage. Laat de auto staan als het veel is. Doe direct de bekende modificaties, waaronder IMS vervanging (indien mogelijk en nog niet gedaan) EN zet zsm 10k (?) apart voor het geval je t.z.t. andere cilinderbussen erin moet laten zetten, wat zich aankondigt door overmatig oliegebruik maar moet worden aangepakt voordat een hydraulische slag plaatsvindt en de hele boel aan gruzelementen ligt. Op korte termijn rijden in een auto naar smaak, maar met de nodige risico's.

Optie B) Spaar +/- 10k extra en koop een 996 Turbo. Duurt door het doorsparen langer voordat je kan rijden. Minder mijn smaak (geen 997, wat mijn voorkeur heeft) maar ook vet. Weinig verrassingen te verwachten.

Optie C) Spaar +/- 30k extra voor een 993 of 964, aangezien ik in de G- en F-modellen met mijn hoofd tegen het dak zit. Duurt nog erg lang voordat ik dat bereikt zou hebben. Zeer zeker mijn smaak. Redelijk betrouwbaar, maar uiteraard niet feilloos.

Optie D) Zie optie A, maar dan met een 996 C2. Hou 10k tot 15k over en je hebt al een mooie buffer voor evt. ellende. Snel te realiseren, maar minder mijn smaak.

Soms helpt het even om je gedachten op een rijtje te zetten. Food for thought. Optie A lijkt nog steeds niet gek, zo lang die AKK voldoende inzicht geeft. Optie B zou ik evt. nog overwegen, maar kent een heel ander karakter met turbo-motor en vierwielaandrijving....

Re: Motor revisie 997 i.r.t. bore scoring: wanneer verwacht?

07 jan 2022 22:58

Hier een 997.1 S met 158800 km, rijdt als de brandweer en nog geen enkel teken van al de bovenvermelde rampscenario's. Gemiddeld 15.000 km per jaar in alle weersomstandigheden. Wat een ellendige rotkar toch !!

Re: Motor revisie 997 i.r.t. bore scoring: wanneer verwacht?

07 jan 2022 23:13

Of optie A) kom achter de bore scoring en ding vervolgens zoveel extra af dat je de helft van de revisie er uit hebt. Paar duizend erbij en klaar. Dus zoek niet naar de beste maar juist naar de slechtste waar je wat meemaken (financieel). Kwestie van “omdenken”.

Re: Motor revisie 997 i.r.t. bore scoring: wanneer verwacht?

08 jan 2022 12:48

Dat is inderdaad ook een goede. Ik denk echter dat de verkoper ‘m dan liever aan iemand verkoopt die minder goed zijn huiswerk doet. Maar wellicht ben ik te pessimistisch. Valt in ieder geval te proberen, als je dat treft.
Plaats een reactie