Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
17 jan 2022 0:55
Ik weet het, met 98 octaan peur je er een aantal pk's extra uit en kun je de auto langer wegzetten vanwege E5 i.p.v. E10.
Maar wat is de impact verder?
Kan 95 octaan moeiteloos gebruikt worden op de 385 pk niet S-versie??
17 jan 2022 8:14
Waarom zou je 95 willen tanken? Mag toch hopen dat die paar cent per liter niet de reden zal zijn, als je een nieuwe 992 koopt
17 jan 2022 8:51
Wat staat in het instructieboekje……
17 jan 2022 9:31
Of onder de tankdop
Maar ik gok dat de Carrera's wel allemaal 95 vraagt, het was in ieder geval wel zo bij de 997 en 991. De GT producten moeten wel allemaal 98 hebben.
17 jan 2022 9:54
E10 werkte bij mijn getunede S6 heel slecht…
17 jan 2022 11:47
Dial_888 schreef:Wat staat in het instructieboekje……
Dat kan ik over 9 maanden lezen
17 jan 2022 11:50
Targa Floriaan schreef:Waarom zou je 95 willen tanken? Mag toch hopen dat die paar cent per liter niet de reden zal zijn, als je een nieuwe 992 koopt
Ik zeg niet dat ik 95 wil tanken.
Ik wil graag weten wat wel en niet kan, wat de voorkeur niet of wel heeft en waarom.
Daarna maak ik pas de keuze.
17 jan 2022 11:52
Zelfs mijn instap-981 heeft aan de binnenkant van de tankklep "Preferred: Euro98 E5" staan.
Als het echt niet anders kan (omdat je op benzinedampen rijdt, en de dichtstbijzijnde pomp heeft geen Euro98), dan kun je best een beetje Euro95 E10 tanken.
Maar ik zou niet weten waarom je standaard voor het inferieure goedje zou kiezen als je de keuze wel hebt. Je hebt het over een paar euro verschil op een volle tank. Daar lig je toch hopelijk niet wakker van, want anders ga je een zware tijd tegemoet in je nieuwe P
17 jan 2022 12:19
991 schrijft 98 voor als standaard, 95 kan maar de motor past zich dan aan qua vermogen. Zal bij de 992 niet anders zijn schat ik in.
17 jan 2022 13:46
Mag toch hopen dat een avontuurlijke roadtrip naar een uithoek aan de randen van, of buiten Europa waar de benzine-kwaliteit iets bedenkelijker kan zijn, ook tot de mogelijkheden behoort met je 992 in EU-spec?
Laatst bijgewerkt door
Binko op 17 jan 2022 13:58, in totaal 1 keer bewerkt.
17 jan 2022 13:51
Bij mijn 997 4s. staat ook 98 op tankdop. Dus dat gooi ik er dan ook maar braaf in.
17 jan 2022 14:04
Ik heb de slang van 95 zelfs nooit in mijn leven vast gehad.... tank zelf 98 in de honda grasmaaier
17 jan 2022 14:53
Ik tank altijd 98. In het verleden met de 993 turbo (getuned) zelfs 100-102. Ik gooi er alleen 95 in als er geen andere mogelijkheid is om 98 te tanken óf (en dat is tot op heden vrijwel nooit voorgekomen) als ik zeker weet dat ik de volle tank met 95 toch niet het volledige vermogen ga gebruiken. Bijvoorbeeld als je een zuinigheidsrecord wil verbreken op een lang stuk snelweg/autobahn. Maar met de 90 liter tank in m’n huidige 991.2 GTS neem ik toch maar het zekere voor het onzekere en gooi er 98 in.
17 jan 2022 16:17
Bijvoorbeeld als je een zuinigheidsrecord wil verbreken op een lang stuk snelweg/autobahn.
De grap is toch juist dat je per liter op E5 verder komt dan op E10?
Als mijn DD bezet is en ik mijn Boxster even pak, tank ik voor het gemak wel eens E10 bij een onbemand tankstation hier in de buurt en dan gaat die tank echt sneller leeg. Ik maak me sterk dat je in geld niet zoveel bespaart als je heel sec het bereik van een volle tank E5 of E10 zou vergelijken.
17 jan 2022 17:21
Komop mannen en vrouwen (en iedereen die zich anders identificeert)... We rijden toch geen Porsche (met verbrandingsmotor) om onze portemonnee of het mileu sparen?
17 jan 2022 17:43
Met E10 verbruik je circa 2% meer benzine t.o.v. ethanolvrije benzine.
Dit komt doordat de verbrandingswaarde van ethanol lager is dan van benzine.
17 jan 2022 18:28
Met E10 verbruik je circa 2% meer benzine t.o.v. ethanolvrije benzine.
Klopt, maar ik denk dat het lagere vermogen ook niet helpt. Als je dezelfde rijstijl houdt, ga je per definitie meer verbruiken.
17 jan 2022 18:36
2%? daar merk je in de praktijk toch niets van?
17 jan 2022 18:49
Nee, maar die 2% is alleen door het hogere aandeel van ethanol. Het lagere octaangetal van E10, waar het motormanagement de verbranding bij aanpast, komt daar bovenop, met per saldo een lager vermogen. Minder vermogen bij gelijk rijgedrag: hoger verbruik.
(Maar ik ben een alfa, dus...).
17 jan 2022 21:59
Ik rij meer dan 40kkm per jaar en tank (conform voorschrift) altijd 98. Scheelt maar een paar 100 euro per jaar en om nou voor dat geld risico te lopen?
17 jan 2022 22:02
Binko schreef:Bijvoorbeeld als je een zuinigheidsrecord wil verbreken op een lang stuk snelweg/autobahn.
De grap is toch juist dat je per liter op E5 verder komt dan op E10?
Als mijn DD bezet is en ik mijn Boxster even pak, tank ik voor het gemak wel eens E10 bij een onbemand tankstation hier in de buurt en dan gaat die tank echt sneller leeg. Ik maak me sterk dat je in geld niet zoveel bespaart als je heel sec het bereik van een volle tank E5 of E10 zou vergelijken.
Klopt. Ik bedoelde het ook meer als voorbeeld dat als ik er E10 in zou gooien, ik zeker het vermogen niet zou aanspreken. Dus per saldo dan een klap rustiger zou rijden. Allemaal hypothetisch want in de 20 jaar dat ik Porsche rij nog niet gelukt.
18 jan 2022 12:23
Yep schreef:Dial_888 schreef:Wat staat in het instructieboekje……
Dat kan ik over 9 maanden lezen
pdf’je opzoeken….
Ohja, onder het klepje heb ik een sticker; RON98. Echter, in november voor de winterstop V-Power 100 in Duitsland getankt en geen verschil gemerkt met superplus98 van Westfalia/102 van Aral.
18 jan 2022 18:58
pag 189 in de 992 manual:
En het staat er: meer ethanol
minder zuinig
18 jan 2022 19:28
Scherp.
95 kan, 98 is beter.
Dan gaan we dat doen.
Thanks.
18 jan 2022 22:41
Yep schreef:Dial_888 schreef:Wat staat in het instructieboekje……
Dat kan ik over 9 maanden lezen
Instructieboekje kan je nu al bij de dealer halen (bij PCL wel).
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.