Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
19 okt 2022 22:15
Ik heb een Porsche Panamera e-hybrid uit 2014 (970.2 model) met de Audi V6 motor. De ketting moet vervangen worden, wie weet een goed adres in Nederland of België ?
Ps. Als er geen reclame gemaakt kan worden een DM naar mij mag ook.
20 okt 2022 8:48
Reclame voor eigen winkel zien we niet graag, maar ervaring van Porscheforummers wél
20 okt 2022 8:52
Ook prima! Dan ervaringen graag
20 okt 2022 9:59
Heb je nog voorkeur voor een plaats? Je zou PSTG in Huizen kunnen bellen. Ik weet dat ze meerdere Cayenne hybrids in onderhoud hebben (ik zit er zelf naar tevredenheid met mijn 911). Website is
https://www.pstg.nl/
20 okt 2022 11:31
Ik heb even een bericht gestuurd
20 okt 2022 13:52
Mag ik vragen hoeveel de panamera heeft gelopen?
Is dat standaard? Of waarom moeten ze vervangen worden?
20 okt 2022 15:54
Ik geloof rond de 110-120 dkm. Ik heb mijn auto laten tunen bij VAG tuning en daar adviseerden ze mij op tijd de ketting te laten vervangen. Je hoort hem bij koude start even.
23 okt 2022 9:32
Je zou ook de dealer kunnen overwegen.
23 okt 2022 11:38
Ik weet niet hoe het bij een 6 cilinder zit, maar weet wel dat de 8 cilinders mits goed onderhouden natuurlijk zo 2 ton draaien.
Wel al een paar keer gezien dat de alu bouten afbreken. Ik zou dan ook stalen boutjes gebruiken als ze de boel gaan vervangen.
23 okt 2022 16:07
anton964 schreef:Ik zou dan ook stalen boutjes gebruiken als ze de boel gaan vervangen.
Zou ik niet zomaar doen. In veel gevallen is alu taaier dan staal en breekt daardoor vaak minder snel. En als het tapbouten die in een alu constructiedeel vastzitten zou ik ze helemaal niet vervangen door staal i.v.m. het verschil in edelheid van beide metalen.
Voorbeeld van een ander materiaalsoort:
RVS-bout is over het algemeen harder dan een stalen bout, maar minder taai (en broos) en breek daardoor sneller. Heb je mss wel eens ervaren bij het verschil tussen RVS en stalen schroeven; die van RVS breken sneller. Of: krijg je een RVS bout en moer niet los? Draai hem maar vast, geheid (afhankelijk van de diameter) dat ie afbreekt.
23 okt 2022 17:21
Staal in aluminium draaien mag eigenlijk geen problemen geven .... als het om het verschil in edelheid van beide metalen gaat
RVS daarintegen
23 okt 2022 19:14
Kan geen kwaad. Met de originele bouten van alu gaat het mis. Dat weten we nu. Je hele motor moet er uit om bij een pannamera 4s deze bouten tevervangen.
Je kan het niet laten zitten want het gaat op den duur tehard lekker.
Bij de pdk is het nu het zelfde probleem.
Ook draai je nieuwe boutje zelfs af als je ze op het juiste moment vast zet. Voor de pdk zitten bij de nieuwe filters al stalen boutjes bij tegenwoordig.
Verder zitten er heel veel stalen boutjes in alu op je porsche, zoals alle torx boutjes in hitte schilden. Deze zitten ook op de motor vast. Dit zijn wel 10,9 boutjes en geen 8.8 overgens
23 okt 2022 19:42
Alex400 schreef:Ik heb even een bericht gestuurd
Had je al een antwoord gekregen?
24 okt 2022 20:00
Olaf schreef:Staal in aluminium draaien mag eigenlijk geen problemen geven .... als het om het verschil in edelheid van beide metalen gaat
RVS daarintegen
Komt door het potentiaalverschil tussen beide materialen en daarom wordt er vaak een pasta op de schroefdraad toegepast (anti-seizing) en een kunststof onderlegring in het geval van stalen bout in alu constructie.
Kan ook zijn dat ik het ooit verkeerd geleerd heb en het in de praktijk fout heb toegepast
27 okt 2022 8:57
... Audi V6 motor ... kan een Seat dealer dat niet gewoon doen
?
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.