Beste forumleden,
Afgelopen zondag hoorde ik voor het eerst een soort tikkend geluid uit de motor van mijn Porsche 996 komen. Dit geluid is mij niet eerder opgevallen en ik heb besloten om dit verder te onderzoeken. Hier ben ik nu nog steeds mee bezig, maar ik dacht ik zal mijn bevindingen eens delen met het forum. Misschien heeft iemand anders er in de toekomst ook iets aan, en de gedachten van mede forumleden zijn altijd welkom.
Het begon dus afgelopen zondag, na het wassen en drogen van mijn 996 rijd ik altijd een kort rondje om de remmerij droog te maken, dit voorkomt vliegroest op de schijven. Bij terugkomst hoorde ik bij het wegzetten in de garage een raar tikkend geluid. Ik kan dit het best omschrijven als het geluid van een luide diesel injector. Het geluid heeft een constant ritme, en het in of uitschakelen van de airco heeft hier geen effect op. Als ik maar een klein beetje gas geef is het gelijk gelijk volledig weg.
Afgelopen maandag ochtend heb ik de Porsche weer gestart om dit geluid vast te leggen op video. De tik was weer duidelijk hoorbaar en ik heb hiervoor contact opgenomen met naar mijn idee DE specialist op het gebied van 996 motoren, Auto Resto. Na telefonisch het verhaal uitgelegd te hebben, heb ik de video met Auto Resto gedeeld. Het is natuurlijk lastig om zoiets op afstand te beoordelen, maar het lijkt erg op een kantelende zuiger of drijfstang lager was het bericht. Flink balen dus, beide betekend revisie. Het advies is om eens het olie filter eruit te halen om te controleren op metaaldelen. En in ieder geval de 996 te laten beoordelen door een specialist. Auto Resto kan dit naturlijk ook, alleen voor mij is Nijmegen een enorm stuk rijden.
Link naar deze video:
https://youtu.be/hCuUZ3Z4I8AEigenwijs als ik ben, dacht ik deze ellende kan mij toch niet overkomen? En met die gedacht de 996 maandag avond nog eens gestart, en wat denk je? Het geluid was volledig weg. Na een slapeloze nacht heb ik dinsdag ochtend de 996 weer eens koud gestart, ook dit keer vastgelegd op video. Het geluid was weer terug, maar na ongeveer 1 minuut stationair draaien verdween het geluid weer.
Ik heb diezelfde ochtend om deze laatste bevindingen en het hele verhaal nog eens te bespreken contact opgenomen PS-Rispens, hier ben ik met mijn 996 en vorige 986 altijd goed geholpen. Naar aanleiding van mijn verhaal dat het getik verdwijnt na een minuut en soms ook niet aanwezig is, lijkt een drijfstang lager of kantelende zuiger opeens een stuk onwaarschijnlijker, dit zou je immers altijd horen. Via de telefoon de motor ook laten horen lopen, en er waren geen gekke geluiden hoorbaar. Al is dat via de telefoon natuurlijk moeilijk oordelen. Conclusie: het zou ook een ketting spanner kunnen zijn, of zelfs de Multi-riem. Mijn reactie op Multi-riem was gelijk, bij aanschaf heeft een monteur mij bijgestaan en die vermeldde toen dat er een spanner of de riem hoorbaar was. Met deze reactie heb ik de instructie gekregen om eens wat kruipolie op de riem te doen als het getik er weer is.
Enigszins opgelucht ben ik met deze instructie aan de gang gegaan, maarja dinsdag is de tik niet meer terug gekomen. Toch na het starten een heel klein beetje wd40 op de riem in de groeven gespoten en de 996 weer uitgezet. Volgende ochtend maar weer eens kijken. Dinsdag nog wel contact gehad met Auto Resto wederom, om deze theorie eens te bespreken. De Multi-riem leek hun erg onwaarschijnlijk, maar niet onmogelijk. De visie dat een drijfstang lager altijd hoorbaar zou moeten zijn deelde zij wel. De kantelende zuiger zou in een heel vroeg beginstadium alleen hoorbaar zijn als de benzine inspuiting de cilinderwanden schoonspuit en er even geen olie op zit.
Link naar de video waarin het getik verdwijnt:
https://youtu.be/Rfho2OJWlpwDie volgende ochtend was deze woensdag, 996 gestart, en de tik was er weer. Maar de tik was zo snel weer weg, dat ik geen eens de kans had om wd40 op de riem te spuiten. Na +- 2 seconden was het getik al weg! Zou het dan toch die wd40 zijn die ik gisteren op de riem gespoten had?
Met al deze informatie sta ik er nu best positief in dat het toch geen drijfstanglager of kantelende zuiger is. Mijn vervolgestap is nu om het olie filter te verwijderen. Dit ga ik bij de garage in het dorp doen, de monteur die mij helpt is namelijk ook de monteur die mij bijstond bij aanschaf.
Na alles wat ik gelezen heb op het forum en op internet over kantelende zuigers heb ik zelf niet het idee dat dit het geval is. Ik ben natuurlijk verre van een specialist, maar ik hoor het getik niet harder aan de rechter kant, de bank die het vaakst stuk gaat, ook aan de linkerkant is het niet harder hoorbaar. Het getik is het best boven in de motor hoorbaar, in het midden, met de kap open. Ook de theorie dat een kantelende zuiger of drijfstang lager altijd hoorbaar zou moeten zijn klinkt voor mij logisch, het is stuk, of het is het niet. De Multie-riem theorie klinkt voor mij nog best realistisch, omdat ook nadat de riem is geolied de tik na 2 seconden al weg ging, in die tijd draait de riem net genoeg rond om de olie te verdelen denk ik dan.
Sorry voor deze enorme lap tekst, ik kan begrijpen dat men geen zin heeft om alles te lezen, maar ik ben erg benieuwd naar jullie mening.
Nog een plaatje van de patient:
Wordt vervolgd!