Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Panamera 970 V8 turbo loopt op 4 cilinders

19 maart 2023 14:24

Hoi allemaal,

Heeft iemand een idee wat er met mijn Panamera aan de hand kan zijn? Tips wat ik zelf zou kunnen controleren voordat ik hem naar een specialist breng zijn uiteraard ook welkom... :D

Het verhaal in het kort, de auto heeft een nieuwe waterpomp gekregen en de oliewissel plus 'kleine' beurt (bij dealer) en 1 week later kwam er een ratel in het blok. Dacht eerst wellicht iets los, maar een monteur bij een nabij gelegen garage gaf aan dat hij ook het gevoel had dat het tikkende geluid (wat zelfs met de kap dicht goed te horen is en ineens is ontstaan, geen foutmeldingen etc te zien) uit het blok zou komen. Het geluid komt vanuit rechtsachter, richting cilinder 7-8.

Ik heb de monteur toen verzocht - omdat je ook zaken leest over de coating cilinderwanden die slecht zou zijn bij bepaalde modellen - om een inspectie uit te voeren in cilinders 6 en 7 (8 is lastig om bij te komen) plus gelijk even de waterpomp extra te controleren.

Na een druktest was de waterpomp prima in orde en de cilinderwanden 6 en 7 gaven kleine sporen maar volgens de monteur kon dit de harde tikken niet veroorzaken.

Dus de auto weer op laten bouwen en ik heb hem toen in de avond weer opgehaald om thuis verder na te denken wat te doen met de tikken.

Ik was nog geen 5 minuten onderweg naar mijn huis en ineens kwamen er allerlei meldingen voorbij op het dashboard... Start-stop, PSM, check engine en uiteindelijk "minder vermogen beschikbaar (rode melding) en toen ging de auto vreselijk vreemd lopen. Dus direct de auto aan de kant van de weg gezet en toen de auto van de D naar de P ging viel hij uit omdat hij niet stationair bleef lopen.

Aan de kant van de weg - ik was vlakbij huis - mijn Porsche uitlees pc gehaald en daar kwamen de meldingen P0346 - P0300 - P0305 - P0306 - P0307 en P0308 op te staan... Dus de hele rechterzijde (bank 2) van het blok deed niets en de auto "liep" dus op cilinder 1 tm 4.

Toen gekeken of er een stekker niet goed terug was geplaatst en niets vreemds te vinden. De auto rook ook niet vreemd (onverbrande brandstof etc) en stond wel op een plek waar hij de nacht niet kon blijven staan. Uiteindelijk een kennis (is monteur) aan de lijn kunnen krijgen die wat testjes bij de auto heeft gedaan. Uiteindelijk - na de auto met moeite weer aan de praat gekregen met startkabels want de accu was ook leeg inmiddels - is de conclusie dat de rechterkant van het blok geen brandstof krijgt vanuit welke oorzaak dan ook. De bougies vonken namelijk wel dus dat lijkt goed.

Ik heb toen de auto voorzichtig en met veel moeite naar huis kunnen rijden (op 4 cilinders) en vandaag de zekeringen gecontroleerd van o.a. de brandstofpomp. Die zijn in orde. Ook de accu maar even aan de druppellader gehangen.

Nu is de vraag, wat zou het kunnen zijn... Ik lees heel veel over allerlei oorzaken zoals de HPFP (hoge druk brandstof pomp), maar volgens mij heeft de Panamera er maar 1 van op het blok (kan wel tikken voordat die stuk gaat en zit achter cilinder 7-8) dus dan is het vreemd dat bank 1 wel brandstof krijgt.

Wie kan mij verder op weg helpen? Is er iets wat ik nog zelf controleren / uitsluiten kan?

ps, ik heb ook nog even contact gehad met de monteur die de check waterpomp en cilinder 6-7 gedaan heeft. Die gaf aan de plastic kap verwijderd te hebben waar 4.8 turbo op staat en de gasklep om de waterpomp goed te kunnen controleren en natuurlijk de kap en onderdelen om in cilinder 6 en 7 te kunnen kijken.

Vast bedankt voor het meedenken!

Re: Panamera 970 V8 turbo loopt op 4 cilinders

19 maart 2023 21:44

Altijd vervelend als zoiets gebeurd na een onderhoudsbeurt. Ik neem aan dat je in die week erna wel "normaal" hebt kunnen rijden?

Als ik jou was zou ik terug gaan naar de dealer. Heb je nog verlengde garantie?

Succes met het laten verhelpen van het probleem en laat ajb weten wat het was (dat wordt hier erg gewaardeerd).

Re: Panamera 970 V8 turbo loopt op 4 cilinders

20 maart 2023 8:47

ik zou de focus (laten) leggen op de P0346

Re: Panamera 970 V8 turbo loopt op 4 cilinders

20 maart 2023 11:24

Inderdaad. 2 nokkenas sensoren op het blok, elk voor 1 rij cilinders. Sensor is niet al te duur, verwisselen en kun je zelf.

Hier een filmpje om hem door te meten, en hoe het moet.

https://m.youtube.com/watch?v=SY-UkfbIp3Y

Nokkenassensor van Bosch:

https://www.winparts.nl/sensoren-elektr ... 39518.html

Re: Panamera 970 V8 turbo loopt op 4 cilinders

20 maart 2023 11:46

Dank voor het meedenken / de reacties.

Helaas is de Approved garantie er sinds 5 weken af (liep 2 jaar en ik had het niet in mijn agenda staan en ook geen signaal vanuit de dealer, anders had ik verlengt maja nu een feit helaas).

@Brulaap, de week daarna heb ik gewoon kunnen rijden inderdaad. Totaal 100 km na de beurten toen de tik hoorbaar was en ik denk max 10 km later "poef".

@Ehombie / @DennisvdB, De P0346 staat hoog op de lijst om mee te beginnen inderdaad en lijkt ook goed door te meten / te testen zijn of anders een nieuwe. Dank voor de link! Zou die sensor ook de tikken kunnen veroorzaken? Anders is het wel erg toevallig dat de tik overgaat in valen van een sensor toch? Daarom zaten wij ook aan de brandstofpomp te denken aangezien die goed zou kunnen tikken/ratelen alvorens stuk te gaan.

Ik heb gisteren nog even mijn icarsoft aan de auto gehangen, en nu zitten er 15 meldingen op (maar dat is Porsche eigen, 1 probleem veroorzaakt meerdere "fouten" om zaken te sparen zoals de electronische handrem en ook sport plus mode etc). De melding die mij ook nog triggerde was de P1026.

Dat is de HPFP en als ik de technische tekeningen vanuit de dealer moet geloven heeft een Panamera er 2 van (onderdeelnummer 946 110 315 62), voor elke bank 1 dus ook die zou aan het falen kunnen zijn.

Op een ander forum gaf iemand nog aan, alle foutcodes resetten en dan de icarsoft eraan koppelen en de auto proberen te starten. De 1e foutcode is hetgeen de auto als 1e opmerkt als "issue", die persoon gaf aan ook daarmee te starten als tip (dus bijvoorbeeld is melding P0346 of P1026 eerder). Maar dan denk ik als de pomp niet werkt, dan ziet de nokkenassensor ook niets :)

Nogmaals dank allen voor het meedenken! Aanvullende tips/tricks zijn altijd welkom.

Re: Panamera 970 V8 turbo loopt op 4 cilinders

20 maart 2023 13:23

Ben niet zo specifiek bekend met de motoren van dit type/merk...

even kort...
ik zou live data bekijken tussen banken onderling en omtrent.

nokkenas verstelling gewenst en actueel

idem met hpfp (indien 2)

evt sensors wisselen van banken...
Die p1026...selonoid/actuatie adequaat of kijken of je iets speciek kunt omwisselen met andere bank.(heb even snel gegoogled wat de code is)

verder hangt beetje af wat je toolbox en eigen kennis je de mogelijkheid geven.

Ik zou evt een scoop van de nokkenas signalen willen zien. maar e.a. hangt af hoe toegankelijk iets is en wat het snelste is uit te voeren

Re: Panamera 970 V8 turbo loopt op 4 cilinders

20 maart 2023 13:39

afh. van positie Hpfps even beluisten met lange schroevendraaier of steoscoop op je oren.
een slechtlopende motor tikt en rateld zowiezo al heel snel...

Re: Panamera 970 V8 turbo loopt op 4 cilinders

27 maart 2023 9:54

Update;

aankomende vrijdag een afspraak voor uitgebreide diagnose bij een Porsche specialist gepland. Dan kijken hoe verder, nav het verhaal gaf hij aan meerdere opties te denken;
- Nokkenassensor failure (easy fix)
- Nokkenas kapot / bouten stuk (terugroepactie geweest oa in de USA)
- Speling op de ketting
- Vastgeslagen cilinder (maar dan zou bank 1 niet moeten kunnen draaien lijkt me zonder veel geratel en gedoe)

Dus nu zelf maar even een nieuwe sensor besteld, komt morgen binnen om dat uit te sluiten. Indien niet de oplossing, wachten tot vrijdag (maar een sensor was 80 EUR en transport is al 150 naar de specialist en dan die diagnose ook nog, dus dacht ach... Dit kan ik zelf beter eerst uitsluiten haha).

Re: Panamera 970 V8 turbo loopt op 4 cilinders

04 apr 2023 19:52

Update;

De panamera staat nu bij een specialist.

Huidige diagnose is dat de nokkenas (inlaat bank 2) niet draait. Daarbij krijgt die bank ook geen brandstof maar dit kan ook aan de nokkenassensor liggen die geen juist signaal geeft en dus de toevoer stopt.

1e reactie was, hogedruk brandstofpomp vastgeslagen die zit aan de nokkenas die weer de klap aan de ketting doorgaf die nu kapot is.

Maar volgens onze informatie heeft een Porsche Panamera 970 v8 turbo 2010 maar 1 ketting en dan zou bank 1 ook niet kunnen lopen…

In de usa en Azië is gebruik gemaakt van aluminium bouten om het nokkenastandwiel vast te zetten, daar is een terugroepactie op geweest omdat die kan breken met precies dezelfde “klachten”… maar deze panamera is EU model.

Volgende week heeft de specialist weer wat tijd en we hebben afgesproken om de kleppendeksel bank 2 te verwijderen om de ketting, bouten, tandwiel, as en brandstofpomp te kunnen zien.

Dan weten we hopelijk 100% wat er aan de hand is.

Weet iemand van jullie iets over 1 ketting of 2?
En hoe zou het kunnen dat een nokkenas niet draait (kun je zien via het sensorgat als je handmatig het blok draait zegmaar) terwijl de ketting wel goed is (omdat bank 1 loopt en op dezelfde ketting zit)?

De complimenten over de staat van de auto waren fijn te horen, maar liever had ik gehoord dat het een easy fix was natuurlijk… haha

Dank vast allemaal voor het meedenken!

Re: Panamera 970 V8 turbo loopt op 4 cilinders

04 apr 2023 20:50

Wellicht heb je aan deze link iets;

https://webautocats.com/pet/porsche/

Re: Panamera 970 V8 turbo loopt op 4 cilinders

04 apr 2023 21:53

Tnxs! Die link bevestigd Idd dat er 1 grote ketting aanwezig is waarop alle 4 de nokkenassen zitten aangesloten. Waarom er dan nu 1 niet draait terwijl in iedergeval de 2 op bank 1 (linkerkant blok) wel in orde zijn terwijl die dus op dezelfde ketting zitten is het grote raadsel nu…

Ben erg benieuwd naar het nokkenastandwiel, de m12 bout en de as zelf naast natuurlijk de ketting maar die moet in orde zijn omdat anders het andere deel van het blok niets zou doen…

Dank voor de link

Re: Panamera 970 V8 turbo loopt op 4 cilinders

04 apr 2023 21:59

Als er een nokkenas niet draait (wat ik een raar verhaal vind), zullen er ook wel een paar kromme kleppen in zitten.

Re: Panamera 970 V8 turbo loopt op 4 cilinders

05 apr 2023 7:57

Ja die kans is zeer groot inderdaad. We weten meer als we het kleppendeksel verwijderen maar het is wel een mysterie.

Er is in de usa en Azië een terugroepactie geweest op aluminium bouten die de nokkenas vasthouden maar vinden nergens info of dat ook de EU modellen betrof. Dat zou iets kunnen verklaren.

En er moeten 2 hogedruk brandstofpompen op het blok zitten omdat de nokkenas die niet draait gekoppeld is aan de pomp achterop bank 2 en bank 1 prima functioneert

Re: Panamera 970 V8 turbo loopt op 4 cilinders

11 apr 2023 17:22

Update; zojuist bericht gehad van de specialist dat er iets aan de hand is met de nokkenasversteller (948 105 051 23)

Als je de nokkenas draait dan zie je alles draaien aan de voorzijde (dus incl de M12 bout), maar de ketting niet. Aan de achterzijde (nokkenaszijde) van de versteller is ten minste 1 van de moeren niet meer aanwezig (zitten er 4 in de achterzijde met ster vorm).

Hij heeft dit nog nooit eerder gezien / meegemaakt in zijn 30+ jaar ervaring...

De vraag is en nu... :?

Re: Panamera 970 V8 turbo loopt op 4 cilinders

11 apr 2023 19:09

Uhm, nokkenasversteller vervangen?? :-)

Re: Panamera 970 V8 turbo loopt op 4 cilinders

11 apr 2023 20:41

Nieuwe moer er op.... :D

Re: Panamera 970 V8 turbo loopt op 4 cilinders

12 apr 2023 8:51

:lol: 8)

Zover kwam ik ook nog haha

Maar moeten volgens mij eerst op zoek naar alle 4 de bouten, als die gevonden zijn dan kan het nieuwe onderdeel erop. Kijken of de kleppen krom zijn en de hogedruk brandstofpomp werkt. Daarna denk ik "gereed".

Vraag (en hoop) is ook of Porsche nog iets wil onder de "goodwill claim", aangezien precies omtrent dit probleem (afbreken alu bouten) in diverse landen terugroepacties geweest zijn... I hope so want dit 'grapje' zal denk ik meer dan 10k gaan kosten...

Re: Panamera 970 V8 turbo loopt op 4 cilinders

15 apr 2023 7:33

Update,

Na drie pittige gesprekken met diverse personen en managers bij de dealer is de uitkomst dat men de auto onder een verlengde garantie (geen idee waarvan/waarop) zal gaan repareren. De uitkomst is beter dan ik had gedacht, maar nee heb je en de kans op een ja is er altijd.

Ik was boos want het ging met onze situatie goed, maar las ook gelijke issues die ontstonden op een snelweg met ongevallen tot gevolg. Dat kan gewoon niet als het oorspronkelijk een productiefout betreft.

Daarnaast heeft alle info over terugroepacties Etc op internet ook geholpen dit ik afgelopen 2 weken gelezen heb. Dat dit niet in de EU gedaan is was voor mij geen issue, de casus is immers gelijk… de muur om door te komen wellicht wat hoger.

De auto gaat maandag naar de dealer en deze zal volgende maand starten aan de reparatie.

Blij uiteindelijk dat ik de keuze gemaakt heb toch nog een keer bij de dealer te proberen terwijl de offerte reparatie vanuit de Porsche specialist (10-15k) al op mijn bureau lag ter goedkeuring om te beginnen.

Hopelijk hebben jullie allen net zo’n goed weekend als wij :)

Re: Panamera 970 V8 turbo loopt op 4 cilinders

15 apr 2023 9:31

Heel goed dat deze dealer de verantwoordelijkheid op zich heeft genomen en fijn voor jou dat je dit prijskaartje bespaard blijft!

Re: Panamera 970 V8 turbo loopt op 4 cilinders

15 apr 2023 9:45

Dat is een heel mooi bericht om te lezen. En heel netjes door de dealer opgelost.
Denk dat indien deze zo'n mooie oplossing bied ook wel bij naam genoemd mag worden.

Re: Panamera 970 V8 turbo loopt op 4 cilinders

11 mei 2023 22:03

Beste allemaal,

Tijdje niet gereageerd maar nogal veel gebeurd.

Mijn vrouw heeft een ongeluk gehad en haar rug gebroken, goddank komt het goed qua lopen maar wel 12 weken revalideren dus had/heb veel andere zaken aan mijn hoofd / te regelen.

De Porsche staat al weken bij de dealer, deze week zijn ze begonnen aan de auto en ik werd vandaag gebeld. Ze hadden goed en slecht nieuws.

Goede nieuws was dat ze op schema lagen qua boutjes zoeken, nog 1 ontbreekt. Motor is nog in de auto, alleen carterpan is eraf en kleppendeksels (subframe laten zakken).

Slechte nieuws is dat ze olie zagen op de uitlaat (buitenkant was vettig) en toen hebben ze de uitlaat los gehaald en aan de binnenkant zat veel olie.
In de olie van de Carter zat veel residu van metaal of aluminium, het lijkt wel metallic olie zegmaar.

Toen hebben ze met de camera in de cilinders 5 tm 8 gekeken en in 6 zagen ze veel sporen in de wand. Dus daarna een compressietest gedaan op alle cilinders en cilinder 5 gaf 50% score en 6 was 65% lek.

De dealer geeft aan dat dit niets te maken heeft met de allu bouten in de nokkenasversteller… dus je raad het al…

Vandaag die kant op geweest, eigenlijk geeft men aan dat het onderblok cilinder 6 en dan ook 5 uitgeboord moeten worden maar ze weten niet of dit kan gezien de coating. Dat gaan ze even na.

Het goede gevoel wat er was is dus helemaal weg en ze zeggen dat het toeval is dat de allu bouten kapot zijn én de olie en slijpsel en compressie niet goed zijn… ergens kan ik dat niet geloven want ik hoef nooit olie bij te vullen, de olie is 150km geleden door deze dealer vervangen tijdens de reguliere beurt, verder geen gekke dingen en fouten aan de auto gemerkt.

Dus het voelt nu slechter dan tijdens de allu bouten fase want we zijn echt weer terug bij af en de auto staat “half” uit elkaar bij een (dure) dealer dus moet ik ook door maar hoe… of is het wel gevolgschade van de falende nokkenasversteller ?

… help…?

Wat kan ik doen, vragen, uitzoeken Etc.

De dealer heeft het al over een andere motor maar dan krijg ik niets vergoed vanuit de garantie want een ander blok heeft niets met de nokkenasversteller te maken.. Tsja meer opties ook niets doen en met defect blok verkopen maar dan gooien we wel heel heel veel geld weg..

Ik weet niet wat nu handig is los van dat ik de handen en het hoofd al vol heb thuis maar ook dit moet verder.

Dank voor de hulp / meedenken vast!

Gr

Re: Panamera 970 V8 turbo loopt op 4 cilinders

11 mei 2023 23:02

Tjonge, wat vervelend allemaal.
Ik gok dat zoeen revisie van een turbo blok toch snel naar een 20.000 euro gaat.
Het is maar net wat je wilt, blijf je er mee rijden zou ik het gewoon doen. Ander niet aan beginnen.
Je koop voor 30.000 een andre. En je kan deze kapot ook nog wel voor 15 verkopen denk ik.
Staat ook een 4.8 tekoop op marktplaats. Weer niet of ze dat kunnen gebruiken

Re: Panamera 970 V8 turbo loopt op 4 cilinders

12 mei 2023 8:49

Sterkte thuis, lijkt me belangrijker!

En daarnaast, ik zou een second opinion/revisie vragen met offerte bij een specialist, de dealer staat er helaas om bekend graag alles gelijk te willen vervangen. Succes!

Re: Panamera 970 V8 turbo loopt op 4 cilinders

12 mei 2023 9:18

Staan er oo ebay ook een paar. Rond de 7000

Re: Panamera 970 V8 turbo loopt op 4 cilinders

12 mei 2023 9:58

mark996 schreef:Sterkte thuis, lijkt me belangrijker!

En daarnaast, ik zou een second opinion/revisie vragen met offerte bij een specialist, de dealer staat er helaas om bekend graag alles gelijk te willen vervangen. Succes!

Eens. Probleem is natuurlijk wel dat de auto nu uit elkaar ligt
Plaats een reactie