Hoi allemaal,
Heeft iemand een idee wat er met mijn Panamera aan de hand kan zijn? Tips wat ik zelf zou kunnen controleren voordat ik hem naar een specialist breng zijn uiteraard ook welkom...
Het verhaal in het kort, de auto heeft een nieuwe waterpomp gekregen en de oliewissel plus 'kleine' beurt (bij dealer) en 1 week later kwam er een ratel in het blok. Dacht eerst wellicht iets los, maar een monteur bij een nabij gelegen garage gaf aan dat hij ook het gevoel had dat het tikkende geluid (wat zelfs met de kap dicht goed te horen is en ineens is ontstaan, geen foutmeldingen etc te zien) uit het blok zou komen. Het geluid komt vanuit rechtsachter, richting cilinder 7-8.
Ik heb de monteur toen verzocht - omdat je ook zaken leest over de coating cilinderwanden die slecht zou zijn bij bepaalde modellen - om een inspectie uit te voeren in cilinders 6 en 7 (8 is lastig om bij te komen) plus gelijk even de waterpomp extra te controleren.
Na een druktest was de waterpomp prima in orde en de cilinderwanden 6 en 7 gaven kleine sporen maar volgens de monteur kon dit de harde tikken niet veroorzaken.
Dus de auto weer op laten bouwen en ik heb hem toen in de avond weer opgehaald om thuis verder na te denken wat te doen met de tikken.
Ik was nog geen 5 minuten onderweg naar mijn huis en ineens kwamen er allerlei meldingen voorbij op het dashboard... Start-stop, PSM, check engine en uiteindelijk "minder vermogen beschikbaar (rode melding) en toen ging de auto vreselijk vreemd lopen. Dus direct de auto aan de kant van de weg gezet en toen de auto van de D naar de P ging viel hij uit omdat hij niet stationair bleef lopen.
Aan de kant van de weg - ik was vlakbij huis - mijn Porsche uitlees pc gehaald en daar kwamen de meldingen P0346 - P0300 - P0305 - P0306 - P0307 en P0308 op te staan... Dus de hele rechterzijde (bank 2) van het blok deed niets en de auto "liep" dus op cilinder 1 tm 4.
Toen gekeken of er een stekker niet goed terug was geplaatst en niets vreemds te vinden. De auto rook ook niet vreemd (onverbrande brandstof etc) en stond wel op een plek waar hij de nacht niet kon blijven staan. Uiteindelijk een kennis (is monteur) aan de lijn kunnen krijgen die wat testjes bij de auto heeft gedaan. Uiteindelijk - na de auto met moeite weer aan de praat gekregen met startkabels want de accu was ook leeg inmiddels - is de conclusie dat de rechterkant van het blok geen brandstof krijgt vanuit welke oorzaak dan ook. De bougies vonken namelijk wel dus dat lijkt goed.
Ik heb toen de auto voorzichtig en met veel moeite naar huis kunnen rijden (op 4 cilinders) en vandaag de zekeringen gecontroleerd van o.a. de brandstofpomp. Die zijn in orde. Ook de accu maar even aan de druppellader gehangen.
Nu is de vraag, wat zou het kunnen zijn... Ik lees heel veel over allerlei oorzaken zoals de HPFP (hoge druk brandstof pomp), maar volgens mij heeft de Panamera er maar 1 van op het blok (kan wel tikken voordat die stuk gaat en zit achter cilinder 7-8) dus dan is het vreemd dat bank 1 wel brandstof krijgt.
Wie kan mij verder op weg helpen? Is er iets wat ik nog zelf controleren / uitsluiten kan?
ps, ik heb ook nog even contact gehad met de monteur die de check waterpomp en cilinder 6-7 gedaan heeft. Die gaf aan de plastic kap verwijderd te hebben waar 4.8 turbo op staat en de gasklep om de waterpomp goed te kunnen controleren en natuurlijk de kap en onderdelen om in cilinder 6 en 7 te kunnen kijken.
Vast bedankt voor het meedenken!