Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
16 sep 2005 13:45
na het afstellen met 10graden voorontsteking loopt de motor 3 sekonden en valt uit met een pof door de inlaat en soms door de uitlaat afstelling geschiet met cil.1 in bdp ontstekinks verhouding 1-3-4-2
16 sep 2005 15:14
klinkt een beetje als, hij liep goed van te voren en nu heb ik er aan zitten kloten en nu doet ie het niet meer. Misschien als je wat meer info geeft.
Dit soort motoren is volgens mij het basiprincipe vrij eenvoudig:
1. zit er benzine in --> ja
2. heeft ie compressie --> ja
3. krijgt de motor benzine --> ja
4. vonkt de bougie --> ja
5. timing ok --> ja
Dan moet ie het doen....
16 sep 2005 15:27
al je vragen met ja beandwoord de motor had nog niet gelopen heb hem pas in bezit :twisted:
16 sep 2005 15:31
hoe weet je of ie benzine krijgt en voldoende compressie heeft
16 sep 2005 15:36
brandstof inspuit gekontroleerd en compressie gemeten
16 sep 2005 15:54
back to basics, komt de benzine ook daadwerkelijk in de cilinders???
16 sep 2005 15:57
dan kan het haast niet anders dat je
- of een te zwakke vonk hebt (draait de startmotor vlot rond??)
- of de ontstekingsvolgorde verkeerd hebt...
16 sep 2005 16:03
bij het bdp wijst de stroom verdeler naar cil 1 de vonk is helder blauw wil wel starten maar eindigt met een plof lijk wel of hij teveel brandstof krijgt maar in mijn ogen geeft hij die plof omdat de ontsteking niet konstand blijft zit te denken aan de stroomverdeler
16 sep 2005 17:17
Loopt de brandstofpomp als je de auto op kontakt zet!
Zo ja, auto op kontakt, de verstuivers uit de houders trekken en los neerleggen, luchtfilter bak eraf.
Met je vinger de luchtklep omhoog drukken, verstuivers moeten nu gaan vernevelen
In geval van kleine pisstraaltjes, deze kunnen voor een slechte ontbranding zorgen waardoor bougies vet slaan.
Over het algemeen kan een Bosch Bougie hier absoluut niet tegen en is dan ook direct defect, beter is NGK monteren.
Mocht dit het geval zijn dan de verstuivers ultrasone reinigen of vervangen
Mocht de pomp niet lopen, dan het bezinepomp relais doorverbinden met stekker.
Welk motortype is het, een XJ toevallig!
16 sep 2005 18:08
ik ga die prosedure volgen de brandstof pomp doet het goed er staat voldoende druk op de brandstofverdeler
16 sep 2005 19:35
Eeeeeh Aart, op je toetsenbord, een beetje rechts van de 'M', onder de '>', daar zit een . (punt). Af en toe even indrukken, dat leest wat prettiger.
Loopt de auto steeds 3 seconden na het starten, of moet je langere tijd wachten afvorens hij weer even loopt?
16 sep 2005 20:46
de situatie blijft het zelfde,na de tweede keer starten volgen de gevoelige IMS Lager en loopt hij niet meer. ga morgen eerst de verstuivers kontroleren . voorde rest heb ik de hele ontsteking vervangen door nieuw inklu de akku,dit maakt echter geen verschil.
17 sep 2005 21:17
Kijk eens of je een vonk krijgt uberhaupt en of die blijft. Hoogspanningsversterker op linker wielkast kan vochtig zijn. Paar vonken en dan houdt t op of - in mijn geval - helemaal geen vonk.
Kastje is doffe ellende. Slechte aarde kan ook een probleem zijn en kijk of de brandstofpomp loopt. Als kastje de kloten op gaat, kan het relais ook de eeuwige jachtvelden op zijn.
Verder moet alles het dan dus wel doen...
18 sep 2005 9:36
Van den Berg schreef:Mocht de pomp niet lopen, dan het bezinepomp relais doorverbinden met stekker.
Maar pas dan op dat je niet 1 van de 2 draadjes tegen het chassis aanhoud, want dan heb je kortsluiting en dus brand.
Ik heb nu ook dat hij naar een 5 à 10 minuten uitvalt, Bij mij is de veroorzaker een defecte brandstofrelais
( dure dingen btw voor de grootte van het apparaatje )
Succes ermee!
Mvg Leander
18 sep 2005 10:17
Dat bewuste relais doet het volgende: bij op contact zetten loopt de pomp een of twee seconden en dan niks meer. Totdat de krukas sensor een signaal geeft (volgens mij niet op de krukas maar vanuit HSversterker) en dan gaat ie weer lopen, dus na het starten.
Bij het wegblijven van die puls loopt de pomp dus niet, dus moet je het doen met de in het begin opgebouwde druk.
Mijn advies: relais eruit, gewoon relais pakken en aansluiten op contact. Zodra de sleutel omgaat, loopt de pomp. Voor veiligheid onder dashboard een schakelaar maken om dit relais te onderbreken in geval van onderhoud of startonderbreking.
Pomp kun je horen lopen als een gezoem bij rechter wielkast achter. Even met z'n tweeen luisteren.
Succes en laat even weten wat t geworden is.
18 sep 2005 12:38
de brandstofpomp draait inderdaat alleen als de kontaktpuntjes kontakt maken,dus kan ik er dan van uit gaan dat het relais niet in orde is. de ontsteking staat nu goed en de motor start normaal maar blijft niet stationair lopen en reageerd niet op het gas pendaal, ik moet er wel bij zeggen dat hij op euro 95 loopt gezien ik geen euro 98 hier kan vinden
18 sep 2005 15:50
Nou, tip van de dag. In de zekering kast zit een rij bovenaan horizontaal. Als ik me niet vergis, is de 2e van links voor de BSP. Verbind die ff door met de 1e en dan loopt de pomp (hoorbaar vanuit de auto) en ben je al een stukje verder.
Check ff of er sap uit het BS-filter komt. Kan verstopt zijn of de BSP loopt aan. Stroom moet continue zijn.
Draai een bougie eruit, zet de kabel erop en hou de schroefdraad tegen massa. Pak wel goede massa! Als ie vonkt, dan is de ontsteking goed. Terugdraaien die bougie.
Starten. Loopt ie? Kan zijn door vorige excapades dat de motor zeiknat is vanbinnen, maar geef af en toe maar eens gas. Op de gasklep zit een tuitje met een schroef (platte groef) erin. Als je die indraait, dan sluit je de lucht bypass en zakt het toerental. Uitdraaien opent de bypass en verhoogt dus het toerental.
Zit de kabel van de gasklep wel een beetje strak? Moet niet losjes hangen, want dan moet je het pedaal te ver intrappen. Speel af en toe onder het lopen met het gas maar maak het niet te gek.
Euro 98 en 95 maakt niet zoveel uit bij stationair lopen al pingelt hij dan eerder bij hoger toerental. Je kunt eens een flesje Octane 10+ kopen. Zit kerosine in en dat verhoogt bij 45 liter brandstof het octaan-getal met plm. 10. Hoe hoger hoe beter, teveel kan namelijk niet. Al eens V-power getankt? Is namelijk 97. In DL is dat 100.
Ja en verder moet eigenlijk alles goed zijn. Check ff alle bougies of die hetzelfde uitzien, niet nat zijn (geen ontsteking) of zwart of helemaal goor. Als ie loopt en blijft lopen, dan is het een kwestie van een tijdje laten lopen als een oud mannetje en kijken of het na 5 minuten beter is.
We horen wel weer als je zover bent. En succes natuurlijk. Ik heb kort geleden een dergelijk probleem gehad en netjes opgelost met mijn relais-modificatie. Alleen nog een schakelaar erbij voor als ik m op het contact wil hebben zonder dat de pomp hoeft te lopen.
18 sep 2005 17:49
bedankt voor de tips ik ga ze morgen uitvoeren en zal mijn bevindingen op het forum zetten
20 sep 2005 12:04
na alle bezigheden heeft de motor even gelopen maar blijft uitvallen met vlammen uit de inlaat of de uitlaat en gaat daarna niet meer aan de gang.
verstuivers schoongemaakt(lekken niet na)
brandstoffilter vervangen
opbrengst brandstopomp in orde
komlete ontsteking vernieuwd
koudstartsproejer max 8 sec. bij en lekt niet
alle bekabeling doorgemeten en in orde
luchtfilter vervangen
kontakt punten op 0.35 mm
10 graden voorontsteking (volgens boek)
kortom ik weet het niet meer
20 sep 2005 15:38
Vlammen uit de uitlaat = onverbrande benzine (tot het de uitlaat uitkomt)= verkeerde ontsteking
20 sep 2005 16:17
schiet niet echt op zo, denk dat je iets over het hoofd ziet.
Ik vraag me af wat je gedaan hebt tussen dat de motor nog gewoon normaal liep en hij deze kuren begon te vertonen.
Ik schat zo in dat erwel iets heel essentiels mis is.
Staat de motor goed op tijd (nokkenas-krukas)!!
Lees je niet de verkeerde tekens af op het vliegwiel of krukaspoelie.!!
Simpele controle; is door de motor te draaien en met een lange dunne schroevendraaier in het bougiegat te steken totdat de 1e zuiger volledig bovenin staat.
Dan kijken of bdp merkteken overeenkomt met deze stand. (zonodig afmerken)
Ga eerst dit maar bekijken voordat we je voor overladen met info en jezelf door de bomen het bos niet meer ziet.
Meten is weten denk ik maar.
Hoop dat je geen verkapte Granaat aan het creeren bent
Blow ya mind, lol
20 sep 2005 16:49
Volgorde cylinders?
20 sep 2005 17:12
Van den Berg schreef:Ik vraag me af wat je gedaan hebt tussen dat de motor nog gewoon normaal liep en hij deze kuren begon te vertonen.
en
aart langendoen schreef:al je vragen met ja beantwoord de motor had nog niet gelopen heb hem pas in bezit
Klinkt nu alsof we in cirkels beginnen te draaien. Maar dat er iets essentieels mis is lijkt me duidelijk
20 sep 2005 17:13
thijzer schreef:Volgorde cylinders?
die veranderen toch niet hoop ik, zitten bij mij braaf elke dag op dezelfde plek aan tafel
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.