Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
19 jun 2024 10:33
Beste Porsche-genoten.
Op dit forum vind ik al veel info, maar het zoeken is soms lastig om de juiste info te vergaren.
Zoals de titel zegt, cilinder 1 heeft het begeven van mijn Porsche 997.1.
Groote witte rookpluimen uit de rechter uitlaat en een leeg koelvloeistofvat
Porsche heeft met een endoscoop een grote scheur geconstateerd in de cilinder wand.
Nu is mijn vraag, naar wie moet ik toe. Er zijn op internet zoveel verschillende bedrijven, maar ook verschillende prijzen.
Wat ben je zoals kwijt, ik zie bedragen van 8000 euro, 12000 maar ook 20K
En welke bedrijf is goed? Wat zijn jullie ervaringen.
En als het blok er dan toch uitligt wat moet je gelijk meenemen, IMS lager? Aanpassing voor extra koeling...
Rijden is geen optie, dus een ophaal dienst is een must. Ik woon zelf regio Roosendaal dus misschien helpt dit om het juiste adres te vinden.
Ik hoop op jullie advies.....
Alvast bedankt
gr Rogier
19 jun 2024 10:36
Je hebt de auto toch net? Heb je de auto met garantie gekocht? Dat is wel zuur zeg
19 jun 2024 10:47
Dat is balen, binnen de week
Gebruik de zoekfunctie hier op het forum eens - over Auto Resto uit Nijmegen zijn er hier veel erg te spreken.
Komen vast ook nog andere adressen die misschien wat dichter bij jou in de buurt zijn.
19 jun 2024 10:48
Cilinder 1?? Dat is wel zeldzaam. Meestal is de cilinderbank aan de bijrijderzijde de zwakste schakel. Over auto resto zijn veel forumleden enthousiast. Zelf geen ervaring mee. Je kan t zo duur maken als je zelf wil. Alleen linkerbank doen, hele motor, alles incl IMS, etc. Ik zou gelijk alles doen, dan heb je wel een fortuin uitgegeven, maar dan is het ook goed, en kan je zorgelios genieten.
19 jun 2024 10:56
MarcoB schreef:Je hebt de auto toch net? Heb je de auto met garantie gekocht? Dat is wel zuur zeg
Klopt, 2 dagen...
Maar gekocht via een veilingsite waar de verkopende partij dit ook niet wist.
Dus nu zijn we in gesprek om te kijken wat de beste oplossing is, auto laten maken?
Of coulance.
Hoe dan ook ben ik info aan het inwinnen om te weten wat het kost, en waar het kan.
Alle info is welkom...
Resto is dus een veel gehoorde naam...
gr Rogier
19 jun 2024 11:01
disciple schreef:Cilinder 1?? Dat is wel zeldzaam. Meestal is de cilinderbank aan de bijrijderzijde de zwakste schakel. Over auto resto zijn veel forumleden enthousiast. Zelf geen ervaring mee. Je kan t zo duur maken als je zelf wil. Alleen linkerbank doen, hele motor, alles incl IMS, etc. Ik zou gelijk alles doen, dan heb je wel een fortuin uitgegeven, maar dan is het ook goed, en kan je zorgelios genieten.
Hoi, Ja nu je het zegt. Dat is wel erg vreemd op de papier van het diagnose rapport van Porsche staat toch duidelijk cilinder 1 maar het is de rechteruitlaat.
Dus de bijrijders kant. Dat Porsche hier een fout in maakt, is wel bijzonder. Meestal cilinder 6, dus zal nu ook wel zo zijn..
gr Rogier
19 jun 2024 11:26
De uitlaten kruisen, dus als de rook uit de rechter/bijrijderskant kwam is het de linkerbank.
19 jun 2024 11:35
Okey dus toch, je ziet ik moet me nog wel meer verdiepen in de techniek.
Maar ik lees nergens dat er problemen zijn met cilinder 1 toch.
Oftewel het koelingsprobleem doet zich voor aan de rechterkant van het blok, dus dit moet dan iets anders zijn...
Enige idee wat? Of toch ook gewoon koeling...
gr Rogier
19 jun 2024 12:01
Dat is heel raar ja. Het is bekend dat de rechterbank gevoeliger is voor koelingsproblemen, maar dat resulteert dan in krassen in de cilinderwand, hetgeen zorgt voor een hele hoop symptomen zoals hoog olieverbruik, roken en tikken voordat de motor er echt de brui aan geeft. Heb jij wat gemerkt? Het lijkt me dat jij enorm veel pech hebt en dat er iets zeldzaams aan de hand is.
19 jun 2024 12:28
Ik ben geen jurist, maar is bij een veiling ook het conformiditeitsbeginsel van toepassing?
conformiteit is in artikel 7:17 Burgerlijk Wetboek opgenomen. “De afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden.” Dit betekent dat het geleverde product de eigenschappen moet bezitten die de koper op grond van de koopovereenkomst mocht verwachten.
19 jun 2024 12:44
Ik ben ook geen jurist, maar conformiditeitsbeginsel is van toepassing als je iets krijgt wat niet voldoet (niet conform is) wat je van een product zou mogen verwachten. In mijn geval kan ik me nog op de 14 dagen herroepingsrecht beroepen, dat je gewoon een koop kan ontbinden.
gr Rogier
19 jun 2024 13:00
Lijkt me het meest voor de hand liggend. Succes!
19 jun 2024 13:09
Ik weet niet op welke veilingsite je de 997 hebt gekocht, maar als er daar de mogelijkheid is geboden om de Porsche te bekijken geldt die 14 dagen niet.
Mocht de koop terug proberen te draaien toch je uiteindelijke keuze zijn … je hebt met 2 partijen te maken, de tussenpersoon (veiling) en de verkoper.
Ik wens je veel succes met je overpeinzingen en de afhandeling van dit onfortuinlijke gebeuren.
19 jun 2024 13:16
Tjemig de pemig. Sterkte!
19 jun 2024 15:42
Jeetje, wat vervelend zeg.
Ik heb ook een keer een 997 aan een cilinderwandinspectie laten onderwerpen, waarbij er schade was aan cilinder 3 en 5. Het komt dus wel voor dat er iets mis is met de linker-bank, hoewel minder vaak dan 4, 5, 6.
Als je 'm niet voor €20k onder de marktprijs hebt gekocht en je kunt er nog vanaf... mijn indruk is dat dit heel snel heel duur kan worden en je niet weet wat de gevolgschade is, nu het blijkbaar niet meer om preventief handelen gaat.
Naast auto resto zou je ook eens bij
https://guldenbergps.nl/porsche-service ... or-revisie kunnen informeren, mocht je toch het reparatie-pad willen volgen. Ik zou er niet aan beginnen als je er nog vanaf kan. Beter op zoek naar een andere.
Laatst bijgewerkt door
Spastblast op 19 jun 2024 15:48, in totaal 1 keer bewerkt.
19 jun 2024 17:16
Je wil toch geen autohandelaar meer zijn als je dit leest....
@TS ... Wat een zuur verhaal en wie weet kun je hiermee je voordeel doen. Je wenst het beide parijen niet toe. (Mits de handelaar uit goede orde heeft gehandeld)
19 jun 2024 18:55
disciple schreef:Dat is heel raar ja. Het is bekend dat de rechterbank gevoeliger is voor koelingsproblemen, maar dat resulteert dan in krassen in de cilinderwand, hetgeen zorgt voor een hele hoop symptomen zoals hoog olieverbruik, roken en tikken voordat de motor er echt de brui aan geeft. Heb jij wat gemerkt? Het lijkt me dat jij enorm veel pech hebt en dat er iets zeldzaams aan de hand is.
Bore scoring komt niet alleen door koelproblemen. Het kan ook veroorzaakt worden door te dunne olie, daarom is regelmatig olie verversen zo belangrijk bij de M96/M97 motoren. Zover ik heb begrepen kan het ook te maken hebben met problemen met het Lokasil gietproces, en dat kan net zo goed aan de linkerkant optreden.
Als je de koop niet terug kunt draaien is de vraag hoeveel geld je er in wilt steken. Sommigen pakken de kans om hem om te bouwen naar closed deck en meer volume. Het goedkoopst is het waarschijnlijk om een goede ruilmotor te vinden en in te bouwen.
19 jun 2024 20:38
Is dat goedkoper omdat het een scheur is en geen krassen?
Ruilmotor inclusief uit- en inbouw versus ca 11k revisie (uitgaande van revisie maar dat zal alleen bij krassen zijn?).
Revisie zou mij meer vertrouwen geven dan een ruilmotor want wat koop je exact?
@rogier, wat enorm zuur voor jou. Zo wil je het avontuur niet beginnen.
Hopelijk vind je een passende oplossing!
20 jun 2024 0:32
disciple schreef:Dat is heel raar ja. Het lijkt me dat jij enorm veel pech hebt en dat er iets zeldzaams aan de hand is.
Zeldzaam
, meen je dit nu echt
We kunnen wel een clubje maken met lotgenoten
20 jun 2024 7:47
Is dat niet zo dan?
20 jun 2024 8:05
Bij een ruilmotor weet je nooit wat je koopt ..
20 jun 2024 8:59
Twee jaar geleden een auto gekocht op een Japanse veiling site , met heel weinig km (80.000) 996 met 3.6 .. maar
stond wel vermeld dat de motor een geluid maakte . Gok genomen en een bieding gedaan( waarbij we van het ergste uitgegaan zijn) , auto ziet er echt helemaal nieuw uit
maar helaas toch gekantelde zuigers.. Ook gedacht aan een ruilmotor maar toch voor complete revisie gegaan , dan weet je wat je
krijgt . Overal geinformeerd, maar op advies van mede forummer terecht gekomen bij Garage DUC in Dokkum , was voor ons een stukje rijden
maar was de moeite waard. Heeft veel ervaring met Porsches, en was prijstechnisch heel interessant.
20 jun 2024 9:17
Top dank je,,, mag ik vragen wat je uiteindelijk kwijt was?
20 jun 2024 9:38
Wat een pech Rogier! Bah! Weet je ondertussen al hoe de veiling / verkoper zelf vinden dat ze hier mee om moeten gaan? Los van alle stellige internetwijsheden; als zij niks voor je willen betekenen kan er een behoorlijk verschil zitten tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. Gelukkig heb je ook nog wel even om te besluiten wat jouw houding ten opzichte van hen moet zijn.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.