Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
16 jul 2024 11:59
930 turbo slaat niet aan wel een vonk en er is brandstof
De bougies slaan steeds nat.
Wie heeft een idee?
16 jul 2024 12:01
Nieuwe bougies monteren.
Daarna nooit meer koude start doen om de auto telkens effe te laten lopen.
Starten en daarna altijd gaan rijden. En lang en hard.
.
16 jul 2024 12:28
Bedankt erwin, wat bedoel je met nooit meer koude start doen
16 jul 2024 13:13
Starten en na een minuutje weer stilleggen, om "hem eens te laten draaien".
16 jul 2024 13:16
Tot eind 90-er jaren toen er ook nog met 3.3 Turbo's als dagelijkse auto werd gereden kenden we de problemen die er nu zijn door weinig gebruik niet.
Een van de problemen is dat als een 3.3 Turbo af en toe gestart word om even het geluid te laten horen in de showroom of het even laten lopen omdat de motor al zo lang niet gelopen heeft. Mensen denken dat dat beter is. Not. Een 3.3 loopt koud heel rijk. Dat was in die tijd nu eenmaal zo. En ook geen probleem als er daarna genoeg mee gereden werd. De bougies van Bosch die gebruikt worden (W3DP0) slaan snel door als deze een paar keer te vaak een koude start hebben gehad aansluitend met alleen warm draaien. Daarna vonkt de bougie niet meer vanaf de elektrode naar massa maar langs de isolator en op die minimale vonk slaat de motor niet meer aan.
.
16 jul 2024 14:05
Bedankt ga dus nieuwe bougies plaatsen
16 jul 2024 15:14
... en lang en hard
16 jul 2024 16:11
Stel je voor, wordt hij dan aangehouden voor veel te hard rijden.
Ja, dat was voorschrift van de forumtechniker!
16 jul 2024 16:50
Dan mag ie vast doorrijden
16 jul 2024 17:10
Tot eind 90-er jaren toen er ook nog met 3.3 Turbo's als dagelijkse auto werd gereden kenden we de problemen die er nu zijn door weinig gebruik niet.
Een van de problemen is dat als een 3.3 Turbo af en toe gestart word om even het geluid te laten horen in de showroom of het even laten lopen omdat de motor al zo lang niet gelopen heeft. Mensen denken dat dat beter is. Not. Een 3.3 loopt koud heel rijk. Dat was in die tijd nu eenmaal zo. En ook geen probleem als er daarna genoeg mee gereden werd. De bougies van Bosch die gebruikt worden (W3DP0) slaan snel door als deze een paar keer te vaak een koude start hebben gehad aansluitend met alleen warm draaien. Daarna vonkt de bougie niet meer vanaf de elektrode naar massa maar langs de isolator en op die minimale vonk slaat de motor niet meer aan.
Hiervoor volg ik PF, in een paar regels zoveel inzichten. Bedankt Erwin, dit was mijn cool fact of the day!
17 jul 2024 14:51
Waarom niet?
17 jul 2024 16:27
Mijn 924 Turbo, met een vergelijkbaar injectiesysteem en een rijke afstelling, kan een goede ‘Italian tune-up’ ook erg waarderen. Als ik haar na enkele weken van stilstand weer start, is ze erg nukkig. Ze loopt dan onregelmatig, niet alle cylinders doen mee en ze komt moeilijk op gang. Maar na een ritje van 200 km, waarbij ik vaak tot de rode lijn doortrek, rijdt ze de volgende dag altijd weer als nieuw.
19 aug 2024 21:08
Mijn oud hok start ook wel eens slecht, maar alleen als ik hem binnen 1-3 uur na uit gezet te hebben weer wil starten. Zal wel een ander dingetje zijn......
19 aug 2024 21:57
Dat heb je goed Jacco.
De systeemdruk is te snel teruggelopen en daardoor krijg je dampbellen in de brandstofleidingen waardoor de motor niet goed aanslaat als deze warm is en even gestaan heeft.
.
19 aug 2024 22:07
Ben totaal niet technisch maar met de uitleg van Erwin heb zelfs ik het idee dat ik weet waar het over gaat, thnx Erwin
Kun je die dampbellen voorkomen?
19 aug 2024 22:26
Ja. Die dampbellen, ook bekend als vapourlock, kun je op 3 manieren voorkomen:
1 Door niet te gaan rijden.
2 Door te blijven rijden.
3 Of door te zorgen dat het injectiesysteem in orde is.
Die laatste is natuurlijk de enige serieuze reactie. Er zitten 4 (?) verschillende onderdelen in het systeem die defect kunnen zijn waardoor de brandstofdruk sneller terugloopt dan bedoeld door Porsche en Bosch.
20 aug 2024 6:32
Erwin schreef:1 Door niet te gaan rijden.
2 Door te blijven rijden.
3 Of door te zorgen dat het injectiesysteem in orde is.
1 Doe ik al teveel.
2 Doe ik al te weinig.
3 Gooi wel eens injectorcleaner in de tank…..
Stond dit jaar bij de filmpremière van Bad Boys in A’dam wel beet je voor l*l toen hij dus niet wilde starten……
17 sep 2024 10:52
Bedankt voor de reacties, probleem is opgelost hkz te lage spanning geleverd en naloop relais stuk
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.