Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
04 aug 2024 15:07
Ik heb sinds een aantal maanden bij tijd en wijlen de volgende storing. Lampjes ABS-ausfall en PSM-ausfall gaan branden en motor begint wat te wandelen in toerental.
Begon ergens in voorjaar tijdens een ritje waarna ik met een hulpaccu van ANWB naar huis ben gereden.
Wat is er al allemaal gedaan daarna:
- nieuwe accu
- bij Resto bepaalde bedradingen gereinigd
- afgelopen week, toen na weken met regelmatig gebruik de lampjes weer aan gingen, bij bevriende garagist de auto weer uitgelezen en mbv foutcode en Google gezien dat genoemde ABS en PSM ausfall te maken zouden kunnen hebben met of luchtmassameter sensor of sensor/potentiemeter gasklephuis. Ik heb zelf ook vanaf begin gevoelsmatig het idee dat het in bepaalde foute mengselverhouding zit.
Een nieuwe LMM sensor geplaatst, zonder resultaat. Volgende stap zou dan plaatsing nieuwe gasklephuis potentiemeter zijn maar leek mij wijs om eerst eens hier te informeren of iemand deze codes wel eens gehad heeft e/o een idee heeft waar het in kan zitten en hoe aan te vliegen.
De storing komt dus af en toe opzetten en motor gaat dan in toeren wandelen en is ook al wel eens volledig uitgevallen.
Wie kan me verder helpen? Veel dank alvast!
04 aug 2024 16:24
Ik heb ongeveer dezelfde storing gehad in de turbo, plotseling dansen van toerental, hoog stationair in koude start en wat rauw lopen.
Soms is het weg en dan komt het weer.
Heb nieuw LMM laten plaatsen en eventueel foutcodes wissen en wat verder onderzoek als het nodig was.
Alles laten doen bij een gerenommeerd bedrijf die hier heel bekend is.
Na thuiskomst begon het euvel weer opnieuw......
Zelf maar even wat check ups gedaan en luchtfilter huis opengemaakt.
Bij mij zat er ongeveer een halve ton bladeren voor het inlaat stuk,dus voorbij het filter......
Alles schoongemaakt en sindsdien geen storingen meer.
04 aug 2024 19:29
Bedankt Zmauz!
Jij had zelfde meldingen op dash dus, abs en psm?
Kan ik i.e.g. ook ff doen, luchtfilterhuis loshalen en schoonmaken.
Grt
04 aug 2024 20:29
Had iets soortgelijks bij m'n 997. Bleek overslag te zijn in 1 vd bobines
zie:
https://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?f=34&t=57917Hans
05 aug 2024 10:05
Bedankt Hans. Ook deze hou ik in gedachten. Heb je draadje gelezen.
05 aug 2024 17:12
je kan ook eens proberen de luchtmassa meter te reinigen, er zijn speciale reinigers voor of gwn remmenreinger erop spuiten
vroeger bij mijn seat was dat de snelle fix
06 aug 2024 21:04
Bedankt ook Reinout.
Update: heb vnvd ff het luchtfilterhuis geopend. Zat 1 blaadje in maar me viel wel op dat een filter dat onderin de bak zit grotendeels verkruimeld was van ouderdom. Er lagen ook losse kruimels. Luchtfilter zelf zag er nog goed uit. Verkruimelde deel vh filter verwijderd, alles goed schoongemaakt. Daarna rondje gemaakt en het lijkt nu in orde te zijn.
Maar goed, melding is al vaker weg geweest en weer terug gekomen. Hou het in de gaten.
07 aug 2024 22:58
mijn inziens moet je beginnen met een overzicht van codes.
je moet het kunnen laten optreden...
ik kan evt ook wel iets uitlezen of live data bekijken.
09 aug 2024 21:58
Vnvd weer ff ronde gereden, zonder storing.
@ Ehombie: ik hou je aanbod in gedachten, dank je.
23 aug 2024 12:05
Samen met topic starter (TS) history codes uitgelezen en test ritje gemaakt.
Wat TS ervaart is een intermittent/sporadisch probleem, dus je test mogelijk zijn beperkt. Zeker als je het NIET kan laten optreden.
Visueel inspectie was hiervoor ruim uitgevoerd...dat zou evt ook nog een vervolg stap kunnen zijn, daar hadden we de tijd niet voor. (Ga nooit volledig uit van wat andere hebben gedaan....dus ook van mij)
Flow chart diagnose van diverse codes wijst al snel op vervangen van de onderdelen die genoemd worden in de onderdelen die worden benoemd in de foutcodes..... en dat lijkt mij al sterk.
Als ik mijn "diagnose focus" zou moeten leggen is dat op de blauwe codes...
Denk aan connectors/bekabeling van DME <--> gasklep. Ik zou evt diverse signalen scopen, live data pikt een overwachte spike of dropout niet op denk ik.
Theoretisch is misschien een fout in dme mogelijk...5V referentie signaal wat die uitzend is kapot op printplaat...wat evt samen gaat met MAF 5v ref? maar zover ben ik niet bekend of heb ik me nu niet in verdiept. Daarvoor is de scoop test hierboven bevestigend als je het kunt laten optreden denk ik...
Codes
P1120 Thrttle valve signal implausible
P1122 throtle postions sensor 2 (signal)
P1516 throttle jacking unit control range above limit
P1517 throttle jacking unit abortion of test due neg influence on ambient condition
------
Mogelijke gevolg codes van bovenstaande:
P0115 Mass air flow sensor above limit
P1109 input variable charge measurement above limit
5525 torque transmission from the DME distrubed at times
P1266 fuel shutoff function monitor signal implasuible
dus... (misschien heeft iemand er wat aan)
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.