Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

oliedruk lampje 964 gaat na 10 seconden branden

14 okt 2024 15:50

Sinds enige tijd begint het oliedruklampje van mijn 964 na ca. 10 seconden te branden en blijft dan branden. Terwijl de wijzer op de oliedruk klok de gebruikelijke goede waarden van stationair en vollast correct blijft aangeven.

De volgende acties zijn ondernomen:
-nieuwe oliedruksensor geplaatst. de oude bleek na meting toch in orde, maar is toch vervangen
- kabels van oliedruk sensor naar lampje op klok zijn getest en akkoord bevonden
-andere informatie computer geplaatst.
- oliedruk is mechanisch gemeten en is akkoord bevonden.
Porsche monteur heeft alles opnieuw getest. Maar probleem is niet gevonden.

Omdat oliedruk in feite goed is kan en wordt er gewoon zonder mankeren met de auto gereden.

Toch wil ik graag deze vervelende kwestie oplossen en doe ik een beroep op mijn gewaardeerde en ervaringskundige forumleden om met suggesties te komen.

Ik zie jullie antwoorden met belangstelling tegemoet.

Re: oliedruk lampje 964 gaat na 10 seconden branden

14 okt 2024 21:47

Stukje op Rennlist ...

Re: oliedruk lampje 964 gaat na 10 seconden branden

15 okt 2024 11:05

Olaf dank voor je reactie: Twee suggesties kan ik nu aanvullend gaan bekijken: Gebruik dikkere olie b.v. 20W40. En extra controle massa dashbord. Ik blijf natuurlijk openstaan voor nog mogelijk andere suggesties.

Re: oliedruk lampje 964 gaat na 10 seconden branden

15 okt 2024 11:11

Je schrijft:

Gebruikelijke oliedruk waardes onder stationair en vollast.
Wat zijn de waardes?

Re: oliedruk lampje 964 gaat na 10 seconden branden

16 okt 2024 10:51

Bij stationair ligt de oliedruk op ca. 1 bar en boven 2000 rpm gaat de wijzer naar 4-5 bar.

Re: oliedruk lampje 964 gaat na 10 seconden branden

16 okt 2024 12:33

Bij een 911 is meestal de oliedruk (bij olie op temperatuur!) gelijk aan toerental gedeeld door 1000. Dus b.v. 2000rpm ~ 2 bar. (en iets afwijkende waardes bij erg hoge olietemp).

De drukwaarde van 4-5 bar die die jij opgeeft komt me vreemd voor (maar ik rij geen 964, misschien is het daar anders?)

Re: oliedruk lampje 964 gaat na 10 seconden branden

16 okt 2024 13:51

Over oliedruk en dikke olie:
De oliedruk hoort binnen de juiste specs te staan in combinatie met de juiste olie viscositeit.
Met oliedruk op peil krijgen door dikkere olie hou je jezelf voor de gek, uiteindelijk moet er met voldoende druk ook voldoende olieflow zijn. Die flow is o.a. een combinatie van druk en viscositeit. Met dikkere olie verhoog je de druk maar verlaag je tegelijkertijd de flow. Je krijgt de oliedruk nog verder omhoog door de leiding direct na je oliedruksensor af te knijpen, alleen loopt er dan nog maar weinig olie door je blok. Dikke olie doet eigenlijk hetzelfde.

Re: oliedruk lampje 964 gaat na 10 seconden branden

17 okt 2024 10:28

"De drukwaarde van 4-5 bar die die jij opgeeft komt me vreemd voor (maar ik rij geen 964, misschien is het daar anders?)"

Yep is normaal voor de 964

Re: oliedruk lampje 964 gaat na 10 seconden branden

21 okt 2024 14:02

vraagje: gaat de " central warning light" ook aan en is deze dan ook te resetten ?

Re: oliedruk lampje 964 gaat na 10 seconden branden

28 okt 2024 15:14

ja het central warning light gaat dan ook gelijktijdig aan met het aanspringen van het oliedruklampje. Bij uitschakelen van dit central warning light blijft het oliedruklampje gewoon branden. Zit hier mogelijk ergens een aanwijzing voor de gemelde storing?

Re: oliedruk lampje 964 gaat na 10 seconden branden

03 nov 2024 11:02

Kan haast niet anders dan een elektrische storing zijn, ik zou nog eens de route van de groen/witte draad volgen vanaf de sensor, heb je een schema?
Ik las dat je ook een storing aan de cabrio dak besturing hebt gehad, het oliedruk signaal is daar naar toe verbonden volgens het schema, mogelijk zit daar een storing

Re: oliedruk lampje 964 gaat na 10 seconden branden

15 nov 2024 17:48

Dat is een interessante gedachte. In verband met een cabrio dak storing wegens een verdachte kabelbreuk, heb ik een bypass kabel in de aansturing van het dak aangebracht. Toen was de cabrio storing opgeheven. Enkele weken later ontstond het probleem met het olielampje dat 10 seconden na start van de motor begon te branden en bleef branden. Ongeacht of het cabriodak open of dicht is. Doormeting van de draden van de olie druk sensor naar het dashbord lampje heeft tot nu toe geen storingen laten zien. Maar jouw suggestie is toch nuttig om in deze richting nog eens nader onderzoek te doen. Ben ook benieuwd naar suggesties om een en ander te checken en uit te sluiten. Met dank.

Re: oliedruk lampje 964 gaat na 10 seconden branden

29 nov 2024 11:53

Bij nader onderzoek lijkt er geen relatie te zijn tussen reparatie aan bedrading cabriodak aansturing en storing oliedruk controle lampje. Na loskoppeling van aansturing van cabriodak bleek het controle lampje van de oliedruk gewoon 10 seconden na start weer opnieuw te gaan branden en te blijven branden, terwijl de wijzer van de oliedruk de normale waarden aangeeft. ik heb op dit moment nog geen idee wat ik verder nog zou kunnen testen. Wie heeft nog slimme suggesties.

Re: oliedruk lampje 964 gaat na 10 seconden branden

29 nov 2024 12:13

Als het lampje brand, met draaiende motor, heb je dan het stuursignaal van de sensor al eens gemeten? Ik denk dat dit te doen moet zijn om dit te meten. Dus geeft de sensor een lage oliedruk naar de computer op het moment dat het lampje brand. dan kan je in ieder geval dat hele stuk uitsluiten. Dan moet het dus ergens vanaf de computer naar het dashboardlampje zitten.

Re: oliedruk lampje 964 gaat na 10 seconden branden

06 dec 2024 10:45

stuursignaal van oliedruksensor naar computer is gemeten en ok. Computer is vervangen, maar geen verschil: lampje blijft branden. Klok met lampje is (tijdelijk) vervangen: Geen verschil, lampje blijft branden. Wat valt er nog te testen?

Re: oliedruk lampje 964 gaat na 10 seconden branden

06 dec 2024 11:08

Ben GEEN specialist ter zake en heb ook niet alles gelezen/begrepen wat je hier al neerpende...
Dit gezegd zijnde:

Mijn (Murano) 964 deed krak hetzelfde. Binnen gedaan bij de (eerlijke) specialist denkende dat het (vrij dure) vacuümvat (of hoe heet dat) problemen ging geven maar ik kreeg vrij snel telefoon dat er een kabeltje losgekomen was.
't Zit zo: er was een startonderbreker geïnstalleerd geweest en door die te manipuleren had ik blijkbaar één of ander kabeltje losgetrokken. Die startonderbreker zat in de frunk (bijna IN de voorbumper met een beetje goeie wil), aan de voorkant rechts (als je voor de auto staat). Net links daarvan zit er "iets" van de rembekrachtiging, daar was een kabeltje losgekomen. Terug in elkaar geduwd, problem solved.

Re: oliedruk lampje 964 gaat na 10 seconden branden

06 dec 2024 13:03

Gaat lampje ook aan wanneer wk draad losgekoppeld is van de zender bij draaiende motor?

Re: oliedruk lampje 964 gaat na 10 seconden branden

07 dec 2024 19:13

PDAS storingen ( algemeen alarm met uitroepteken) zaten bij mij in de ABS module, zat vocht in.. haal die grote stekker eens los, zit toch geen vocht in? ..

Re: oliedruk lampje 964 gaat na 10 seconden branden

30 jan 2025 18:14

Probleem met brandend oliedruk lampje is opgelost. DJW 2753 bleek op het goede spoor te zitten. Een poosje voorafgaand aan de problemen rond het brandend oliedruk lampje had ik inderdaad ook problemen gehad met de top control unit (tcu) voor het cabriodak. Voor de reparatie daar van is toen een testopstelling gemaakt om die TCU te kunnen controleren. Daarbij is een extra massakabeltje gesoldeerd van punt p naar punt 15 van de tcu. Toen de tcu het weer deed is het kastje zo weer terug ingebouwd met het gesoldeerde massa kabeltje er nog op. Voor de werking van de tcu was dit ook geen probleem. Maar deze extra massakabel in de tcu zorgde via het electrisch systeem voor dat na start van de motor de massa van de oliedruksensor niet wegviel en daardoor het olielampje bleef branden. Goede les voor mij en dank aan ieder voor het mee denken.

Re: oliedruk lampje 964 gaat na 10 seconden branden

30 jan 2025 18:31

Fijn dat het is opgelost nu :thumleft: Hier toont het forum zijn grote waarde, door ideeën van anderen ben je op het goed spoor gezet.

Re: oliedruk lampje 964 gaat na 10 seconden branden

31 jan 2025 12:19

Mooi ! ter aanvulling: wanneer de cabrio unit permanent aan massa gelegd zou worden , dan kan de kap bij draaiende motor cq rijdend bediend worden, deze schakeling verhindert dit. (je wil dit niet bij hoge snelheid etc...)
Plaats een reactie