Hoi Erwin,
Hoewel de kans klein is dat ik je iets vertel dat je al niet wist ...
Met de komst van de vijf-bladige ventilator werd de draaisnelheid van de ventilator (en dus dynamo) verhoogt van 1,3:1 naar 1,8:1. Bij de SC kwam de elf-bladige fan weer terug (zij het met iets kleinere diameter), doch die bleef op dezelfde snelheid draaien, en leverde dus ongetwijfeld meer koeling dan de vijf-bladige. Dat zal Porsche met reden hebben gedaan.
Temperatuur was voor de 2.7 blokken een probleem omdat het onderblok van magnesium was en de kopbouten van een legering met andere krimp- en uitzettingseigenschappen. Die werden dan letterlijk uit het onderblok getrokken. Omdat de 2.7 blokken zowiezo al warmer liepen dan de 2.4, werd het probleem met de komst van de vijf-bladige fan alleen maar groter. Gelukkig werd er in de loop der jaren wel wat aan gedaan, zodat je af en toe nog een ongereviseerd blok tegen komt.
Bovenstaande is boekenwijsheid (De Originele Porsche 911, Morgan, How to rebuild en modify Porsche 911 engines 1965-1989, Dempsey,
http://www.middleyear911.com/problems.html). De enige ervaring die ik heb is het vergelijken van de temperatuur van de SC van een goede vriend van mij met de temperatuur van mijn 2.7, is die is warmer.
Enne, is de zondag niet voor vrouw en kindertjes? UITLOGGEN JIJ