Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Andere luchtfilter doen of niet?

19 okt 2005 18:00

Ik vraag me af wat jullie mening is over het vervangen van een ander - meer luchtaanzuigende - luchtfilter.

Wat vinden jullie van een openluchtfilter, levert dat nou echt meer vermogen op of zuipt de auto alleen maar meer benzine en/of wordt de combinatie lucht/brandstof alleen maar slechter?

Graag jullie mening(en)/feit(en)

Re: Andere luchtfilter doen of niet?

19 okt 2005 19:17

BlackLion schreef:Ik vraag me af wat jullie mening is over het vervangen van een ander - meer luchtaanzuigende - luchtfilter.

Wat vinden jullie van een openluchtfilter, levert dat nou echt meer vermogen op of zuipt de auto alleen maar meer benzine en/of wordt de combinatie lucht/brandstof alleen maar slechter?

Graag jullie mening(en)/feit(en)


Meer vermogen? Kan, hoeft niet. Hangt van de auto af. Merkbaar meer vermogen lijkt mij sowieso onwaarschijnlijk. Een beetje meer koppel onderin is wat het meest wordt waargenomen (op vermogensbanken).

Wat je wel krijgt is een iets ander geluid. Velen vinden het mooier.

Verbruik zal niet significant toe- of afnemen.

Kortom: verwacht geen grote verschillen.

19 okt 2005 19:23

UNIVERSELE LUCHTFILTER 60MM-90MM

Sportief open luchtfilter die d.m.v. 6 bijgesloten adapters te monteren is op een aansluitdiameter van; 89-, 85-, 80-, 75-, 70-, 65-, en 60mm. Dus weet je niet welke diameter jij nodig bent, of wil je het filter later ook op een andere auto plaatsen? Dit filter past bijna altijd!

Afbeelding
24,95 EUR

Leuk geluidje is wel leuk natuurlijk.
doen of niet doen...

19 okt 2005 19:25

jij hebt tog niet zo een kelk ? jij heb tog een andere ?
zo 1 tog ?
http://www.atb-tuning.de/shop/Porsche-9 ... 8,1183.htm

19 okt 2005 19:35

heb er nog geen... bovenstaande is prut denk je?

19 okt 2005 19:39

dan ga je tog veel mogen aanpassen voor van een vierkante bak een ronde filter op te zetten :)

19 okt 2005 19:45

uh ja moet even kijken of dat zit, denk dat ik die hele kap er wel af kan halen en dan deze erop aansluiten. :/

19 okt 2005 19:51

ik denk dat je beter een rechthoekige filter koopt, opnieuw, en dan een buis van de bak naar benden, zodat je ervoor kan zorge dat hij koude lucht aanzuigt :)

19 okt 2005 21:09

Ja de meningen over het open luchtfilter zijn verdeeld. Als je het doet voor mee power, dan kun je het vergeten. Een goede doorstroming van de lucht is natuurlijk altijd goed, maar bij koud weer is de lucht net iets te koud.

Voor het geluid is het een aanrader want je krijgt een wat dieper geluid.

Zie ook andere topics hierover.

29 okt 2005 12:01

Als je een cool plaatje wilt onder de motorkap: DOEN :!:

Om alle andere redenen: NIET doen :idea:

Geluid verfraaien kan je ook met het standaard filterHUIS. Gaatjes in het deksel boren, VOOR het filterelement natuurlijk, en je hoort veel beter wat zich afspeelt.
Zoek eens op luchtfilter 993, of iemand kan in dit draadje die foto vast wel ff plakken. :D :shock:

29 okt 2005 12:34

Bij mijn 3.2 heb ik geen verschil in vermogen gemerkt toen ik mijn K&N-filter weer verving door een standaard Porsche filter. Wel was het "stoere" aanzuiggeluid weg, en dat vond ik geen gemis!

29 okt 2005 13:13

Ook dit onderwerp komt vaak terug. Waarschijnlijk omdat de looks wel fraai zijn, dus waarom niet denkt men :o

Wel: de 'andere' redenen waar ik het over heb zijn de kwaliteit van de filtering, het onderhoud van het filterelement.
Goed gefilterde lucht is ongelooflijk belangrijk voor de levensduur van de motor. 'Rommel' die meekomt wordt vermalen tussen o.a. zuiger en cylinder.

Als je verstandig bent vervang je ongeveer volgens schema het originele element door een nieuwe van originele kwaliteit. En je zal zien dat dat dan ook nodig is :roll:

De K&N produkten kunnen worden gewassen en opnieuw in de olie gezet :?: Voor mij brrrrrrrrrrrrrrr. Ken dit ook van mijn HD van 1942. Maar die heeft ook geen luchthoeveelheid meter achter het luchtfilter :wink:
Ieder z'n keus uiteraard :res: .

29 okt 2005 14:38

Nou met dat reinigen heb je een punt om het wel te doen.

In stadsverkeer raakt een papierfilter snel verstopt met roet en andere rottigheid. Een K&N vervangingsfilter heeft een nog fijner filter dat dus nog sneller verstopt en dus ook beter lucht reinigt.

Maar het K&N filter kun je uitwassen (speciaal spul voor) en daarna invetten (ook speciaal spul voor, beide voor 12,50 in een verpakking) en dan heb je eigenlijk de beste luchtfiltering die er is: fijn en toch een goede doorlaat.

Al met al beter dan papier.

Een open luchtfilter is ook goed en ziet tof uit. En tof geluid.

29 okt 2005 14:41

Is ook heel goed voor je LMM( indien aanwezig) :roll: zo'n ingeolied filter.

29 okt 2005 15:53

Het moet geen oliebol worden. Staat ook op de spuitbus: spaarzaam gebruiken. Is trouwens een olie die verder niks aantast. Ooit al eens aan de carterontluchting gedacht? Over vettige lucht gesproken.

29 okt 2005 21:07

Paul van Engelen schreef:Ieder z'n keus uiteraard :res: .

Inderdaad. ;)
Devils son schreef:Meer vermogen? Kan, hoeft niet. Hangt van de auto af. Merkbaar meer vermogen lijkt mij sowieso onwaarschijnlijk. Een beetje meer koppel onderin is wat het meest wordt waargenomen (op vermogensbanken).

Mijn ervaring (K&N vervangingsfilter): geluid is marginaal anders, maar de motor pakt gevoelsmatig net iets lekkerder op :arrow: Gunstige prijs/prestatie. 8)

29 okt 2005 21:11

thijzer schreef:Het moet geen oliebol worden. Staat ook op de spuitbus: spaarzaam gebruiken. Is trouwens een olie die verder niks aantast. Ooit al eens aan de carterontluchting gedacht? Over vettige lucht gesproken.

Olie gaat op hittedraad zitten, en het begin van de ellende is er.
LMM geeft foutieve waardes door etc.Ipv. de verwachte vermogenswinst nu een zeer slecht lopende motor.
En vette oliebollen voorkom je door je door je olie op de juiste temperatuur te brengen , net als je Porsche.

29 okt 2005 21:15

RS-R schreef:Olie gaat op hittedraad zitten, en het begin van de ellende is er. LMM geeft foutieve waardes door etc.Ipv. de verwachte vermogenswinst nu een zeer slecht lopende motor.

Hittedraad, LMM ..... ben maar een leek, maar :scratch: ..... ;)

29 okt 2005 21:42

Paul van Engelen schreef:Als je een cool plaatje wilt onder de motorkap: DOEN :!:

Om alle andere redenen: NIET doen :idea:

Geluid verfraaien kan je ook met het standaard filterHUIS. Gaatjes in het deksel boren, VOOR het filterelement natuurlijk, en je hoort veel beter wat zich afspeelt.
Zoek eens op luchtfilter 993, of iemand kan in dit draadje die foto vast wel ff plakken. :D :shock:


Afbeelding



Heb ook een tijd gereden met een K&N filter in een luchtfilterdeksel met extra gaten (zie foto). Maakte weinig uit in (merkbaar) vermogen. Nieuw filterdeksel maakt wel veel beter geluid bij gasgeven.

Montage van K&N filter was telkens wel een gezeur. Is dikker dan standaard papieren filter en past eigenlijk niet goed in filterhuis. Hoop gedoe en gepas en gemeet voordat het zaakje er weer inzat. Ik werd dit ook zat en heb er nu weer een gewoon Porsche filter in, met wel nog het open filterdeksel.

Guus

29 okt 2005 21:50

EriC4C schreef:
RS-R schreef:Olie gaat op hittedraad zitten, en het begin van de ellende is er. LMM geeft foutieve waardes door etc.Ipv. de verwachte vermogenswinst nu een zeer slecht lopende motor.

Hittedraad, LMM ..... ben maar een leek, maar :scratch: ..... ;)


http://www.autohelpdesk.nl/component/005.htm

:salut:

29 okt 2005 22:11

Paul van Engelen schreef:Geluid verfraaien kan je ook met het standaard filterHUIS. Gaatjes in het deksel boren, VOOR het filterelement natuurlijk, en je hoort veel beter wat zich afspeelt.
Zoek eens op luchtfilter 993, of iemand kan in dit draadje die foto vast wel ff plakken. :D :shock:


Paul, ik ben niet op goede voet met de zoekmachine van het forum. Zoek graag zelf nog eens naar die foto??? Ben wel geinteresseerd in de mogelijkheden. Wil graag op 20 november even vergelijken.

Mauk

29 okt 2005 22:14

Afbeelding

Hou rekening met mogelijke resonantie wanneer je een BMC of KN-filter met een geperforeerd luchtfilterhuis monteert.
Ik zelf heb met ducktape de helft van de gaatjes afgeplakt en er nu geen last meer van.

29 okt 2005 22:35

RS-R schreef:
EriC4C schreef:Hittedraad, LMM ..... ben maar een leek, maar :scratch: ..... ;)

http://www.autohelpdesk.nl/component/005.htm :salut:

Zoals ik zei, een leek, ..... maar op een 944, (standaard) 964, ..... :?: ;)

29 okt 2005 22:55

Heb het nl. over mijn eigen 993.
Maar sommige 964 hebben deze ook :wink:
http://www.cartronic-motorsport.de/motor_luftmass.html

29 okt 2005 23:00

RS-R schreef:Heb het nl. over mijn eigen 993.
Maar sommige 964 hebben deze ook :wink:

BlackLion, die het topic startte, heeft een 924 ..... net als thijzer, waar jij op reageerde ..... en ik heb een "standaard" 964 ..... dus ..... 8) :wink:
Plaats een reactie