Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

944 kop op blok 924 ?

31 okt 2005 22:30

Past een cylinderkop van een 944 16V op een blok van een 924 2.0i ?
Moet hier veel voor veranderd worden ? en wat dan ? prijs ?
reacties + uitleg en tips welkom

31 okt 2005 22:42

Nee dit past niet, en gaat ook nooit passen. Uitleg overbodig.

Wil je wat meer vermogen vervang dan de hele motor door een 16V Porsche motor.
Het liefst door de 3.0, dat zijn de beste Porsche 16V motoren.

31 okt 2005 22:45

Renntech schreef:Nee dit past niet, en gaat ook nooit passen. Uitleg overbodig.

Wil je wat meer vermogen vervang dan de hele motor door een 16V Porsche motor.
Het liefst door de 3.0, dat zijn de beste Porsche 16V motoren.
\

Die 2.5 liter versie waren toch ook 16 klepper of niet? Want toen ze in de 924 (S genaamd) kregen, waren ze dacht ik gewoon 8 klepper.

31 okt 2005 22:54

De 924 heeft een motor die gebasserd is op de oude motor van de
Audi 100. Door gebruik te maken van doorontwikkelde onderdelen en de carburatie te vervangen door injectie steeg het motorvermogen.
Echter het rauwe van de Audi 100 motor ( die niet graag toeren draaide) bleef.

De 944 motor is gebaseerd op de mooie V8 van de 928.
Deze compleet lichtmetalen motor wil graag toeren maken en is ontzettend degelijk.
De 924S kreeg de motor van de 944, echter met een kleine aanpassing om 13 pk minder te leveren dan zijn grotere broer.

De 2.5 liter motor van de 944 kreeg naast de standaard 163 pk versie ook een kwalitatief minder goede 2.5 16V van 190pk.
Hieruit is later de 3.0 liter S2 en de 968 motor onwikkeld die wel goed is, ook al moet je de kettingspanner goed in de gaten houden.

31 okt 2005 23:05

944 = 2.5 8v
944S = 2.5 16v
944S2= 3.0 16v
turbo = 8v

De prestaties van de S vielen ten opzichte van een standaard nogal tegen, "slechts" 27pk meer, dus 190. Ze zijn iets soepeler dan de 8 kleppers, maar verder geen noemenswaardig verschil in prestaties. Voor zover ik weet hadden de 2.5 16v motoren niet de meest betrouwbare cilinderkoppen, en onderhoud zou aanzienelijk duurder zijn dan dat van z'n kleine broertje. De S2 daarintegen heeft 211pk en is verder doorontwikkeld en daardoor een genot om mee te rijden. De kop zou op een aantal punten herzien zijn (toch??) zodat het met de betrouwbaarheid wel goed zit. Onderhoud blijft duurder dan een 8v.

Maar die type aanduiding, die S zegt niets over het aantal kleppen. Het is gewoon de volgende versie van een model.
924 -> 924S
944 -> 944S -> 944S2
928 -> 928S -> 928S2 -> 928S4 Alleen wat er met de S3 is gebeurd weet ik niet.

31 okt 2005 23:24

Double G schreef:Maar die type aanduiding, die S zegt niets over het aantal kleppen. Het is gewoon de volgende versie van een model.
924 -> 924S
944 -> 944S -> 944S2
928 -> 928S -> 928S2 -> 928S4 Alleen wat er met de S3 is gebeurd weet ik niet.


:shock: De S is bij Porsche altijd de snellere versie.
Denk maar aan de oude 911 S 2.0 en de Boxter S om zo maar iets te noemen.

De 928S2 bestaat niet en de S4 is de vergrote 4 kleps uitvoerring van de S.
En de S was de snelle 4.7 versie naast de standaard 928 met een 4.5 motor.

31 okt 2005 23:46

Erwin schreef: :shock: De S is bij Porsche altijd de snellere versie.

:shock: Hoe zit dat dan met de 993 4S & de 996 4S ? :wink:

31 okt 2005 23:53

Rob Herfst schreef:
Erwin schreef: :shock: De S is bij Porsche altijd de snellere versie.

:shock: Hoe zit dat dan met de 993 4S & de 996 4S ? :wink:


Och ja, die heb je ook nog :oops:

uh.....Porsche bouwt soms dus ook auto's voor mensen die
alleen een snelle 'look' willen :mrgreen:

01 nov 2005 3:34

Double G schreef:944 = 2.5 8v
944S = 2.5 16v
944S2= 3.0 16v
turbo = 8v


Een paar 944's mis ik nog.
Er was toch ook nog de 944 met het 2.7 blok en de Turbo S.
Van deze weet ik dat hij 250 PK ipv de 220 die de normale Turbo bezat had, maar hoe komt dit?
Is dit ook een 8V of een 16V (wat ze mij tot nu toe wijsgemaakt hebben?)
Ik vind nergens deze info.

01 nov 2005 10:24

220pk 1985-1988
250pk 1988-tot einde productie
Naar wat ik er van weet heeft de 250pk turbo een andere regelunit en turbodruk. Verder meen ik eens gehoord te hebben dat de turbo S uit '88, die zilverrose dus, zelfs een andere turbo had dan de "gewone" en latere turbo's, en hierdoor 0,2 seconden sneller op de 100 zat. Wat betreft een 16v turbo mag je deze naar het land der fabelen verhuizen. P heeft hem nooit gemaakt, misschien iemand die op z'n S2 een turbo had gezet?

Maar waar het hier om ging was om de 16v en S uitvoeringen, vandaar dat de 2.7 er niet bijstond. Deze levert trouwens dezelfde prestaties als een 2.5 maar heeft een iets hoger koppel en is dus ietsje soepeler.

01 nov 2005 10:27

Renntech schreef:
Double G schreef:Maar die type aanduiding, die S zegt niets over het aantal kleppen. Het is gewoon de volgende versie van een model.
924 -> 924S
944 -> 944S -> 944S2
928 -> 928S -> 928S2 -> 928S4 Alleen wat er met de S3 is gebeurd weet ik niet.


:shock: De S is bij Porsche altijd de snellere versie.
Denk maar aan de oude 911 S 2.0 en de Boxter S om zo maar iets te noemen.

De 928S2 bestaat niet en de S4 is de vergrote 4 kleps uitvoerring van de S.
En de S was de snelle 4.7 versie naast de standaard 928 met een 4.5 motor.


Tja, je ziet wel weer wie er het meeste verstand van heeft :wink:

Maar wat 928's betreft, daar ben ik niet zo in thuis, want daar is gewoon ook minder informatie over te vinden.

01 nov 2005 11:01

ok bedankt, wat zou het me kosten om mijn 2.0i te vervangen door een 2.0turbo ?

01 nov 2005 11:08

Als je het allemaal wil laten doen, kan je beter een 924 Turbo kopen. Zal een pak goedkopen uitkomen.
Weet zelfs niet of het mogelijk is.

En wat doe je met de remmen / ophanging? Ook vervangen? Of laat je die standaard (geen goed idee).

01 nov 2005 11:15

Mogelijk is alles, maar wat voor prijskaartje daaraan gaat hangen is waarschijnlijk een ander verhaal. Een orginele turbo zoeken is denk ik een betere (=goedkopere) oplossing. Maar als geld en tijd geen rol speelt zou ik zeggen: DOEN! En maak er dan gelijk een carrera GTS van :wink: Maar alleen een andere motor zonder aanpassingen van onderstel of remmen is natuurlijk vragen om problemen.

01 nov 2005 11:23

als er een 2.0 turbo in komt, ook het onderstel natuurlijk :) maar iemand enig idee van de prijzen ?

01 nov 2005 13:57

Geen idee, maar kan volgens mij behoorlijk oplopen :(

01 nov 2005 14:10

ok als ik het doe (wat ik dus wel wil), zal ik jullie op de hoogte houden van de stand van zaken..

kijk dit even, het tweede artikel, large throttle body + 10bhp, is dit echt merkbaar het verschil, en hvl is 10bhp in pk's?
http://www.porscheshop.co.uk/acatalog/p ... ction.html

01 nov 2005 14:13

bhp is hetzelfde als PK (hp is horse power) :wink:

01 nov 2005 14:47

911-lover schreef:bhp is hetzelfde als PK (hp is horse power) :wink:

Eeb kleine aanvulling: bhp = pk's aan de motor/krukas (he, die kennen we ergens van ;) )

01 nov 2005 15:18

paSCal schreef:
911-lover schreef:bhp is hetzelfde als PK (hp is horse power) :wink:

Eeb kleine aanvulling: bhp = pk's aan de motor/krukas (he, die kennen we ergens van ;) )


En waar worden onze pk's gemeten? Toen ik nog een 944 had heb ik hem eens op de testbank gehad.
Fabrieksgegevens: 163pk (120kW)
Meetresultaat aan de wielen: 141.85pk (104.3kW)
Dit laatste aan de wielen kwam overeen met wat Auto Visie ruim 15 jaar eerder had gemeten. Dus volgens mij zijn die 163pk aan de krukas, toch? Het is tenslotte toch ook het "motorvermogen"?

01 nov 2005 15:32

ja waarschijnlijk wel :) iemand gezien die large throttle body ? reacties ?

01 nov 2005 15:59

Ja, gezien, maar volgens mij ga je het meeste verschil merken in je portemonee door waarschijnlijk een hoger verbruik! Qua vermogen zal het niet spectaculair veel verschil bieden. Meestal merk je zulke dingen pas als je ook gelijk een sportuitlaat en luchtfilter monteert, want veel kleine verschillen maken dan 1 grote.

01 nov 2005 17:28

Double G schreef:
paSCal schreef:
911-lover schreef:bhp is hetzelfde als PK (hp is horse power) :wink:

Eeb kleine aanvulling: bhp = pk's aan de motor/krukas (he, die kennen we ergens van ;) )

En waar worden onze pk's gemeten? Toen ik nog een 944 had heb ik hem eens op de testbank gehad....... Dus volgens mij zijn die 163pk aan de krukas, toch? Het is tenslotte toch ook het "motorvermogen"?

Helemaal waar, ik heb ook niet gezegd dat dat niet zo was ;)...

01 nov 2005 18:54

Is er niet een type auto waar die throttlebody vanaf komt? Volgens mij al eens ergens gezien.

Heb ik wel interesse in, altijd in voor een geintje.

Wie weet het?

03 nov 2005 3:55

Fabrieksopgaven zijn altijd gemeten aan de krukas. Waarschijnlijk ook omdat de aandrijfverliezen per auto meer verschillen dan de minieme onderlinge verschillen in motorvermogens.
Plaats een reactie