Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Hoe lang gaat een koppeling mee ?

15 nov 2005 22:06

Heeft iemand een grove richtlijn hoe lang de koppelingsplaat het uithoudt in een G50 bak op een 3.2 ?
Ik snap ook wel dat je'm rap kan wegbranden en anderzijds heel lang mee kan doen als je non-stop 100.000 km lang 80 rijdt.

Maar welke normale, nette rijder heeft eens getallen uit eigen ervaring ?

In mijn auto isie bij 160.000 vervangen; zover ik kon nagaan de eerste keer. Sindsdien 50.000 mee gereden en werkt nog steeds prima.

15 nov 2005 22:20

De kortste tijd dat ik een koppeling in een straat Porsche heb gezien is 15.000 km. ( Eigen auto en tot de nagels versleten)
De langste ongeveer 180.000 km.

Dus daar tussen ergens :lol:

Maar het slijten van de plaat is niet de enige reden van vervanging van een koppeling.
Ook het zwaar gaan van de drukgroep of de gaffel kan een goede reden zijn voor vervanging van een koppeling.

16 nov 2005 10:21

Sluit ik me aan...
Bij vervangen in 2002 bij 160.000 km bleek de eerste er nog in te zitten.
Naast koppeling, drukgroep en lager heb ik toen wel gelijk het vliegwiel vervangen.
Deze was een beetje ingelopen, gekrast etc.
Dit veroorzaakte een 'jutterende' koppeling bij het wegrijden.

Zal vooral aan je rijstijl liggen zeg ik altijd maar...

gr.

Dick

16 nov 2005 11:31

bij mij het zelfde is pas bij 180.000 de eerste koppeling uit gekomen.
het vliegwiel was nog goed en hij rijd weer als nieuw.

anton964

16 nov 2005 14:36

Bij mij bij 130.000 km vervangen. Als iedereen de km. stand van vervanging even stuurt en dat voldoende mensen doen, dan kunnen we uiteindelijk het gemiddelde berekenen.

16 nov 2005 17:29

Dick schreef:Bij vervangen in 2002 bij 160.000 km bleek de eerste er nog in te zitten.

De voering was dan nog asbesthoudend; hoop dat er opgepast is met eventueel stof?! Vanaf modeljaar 1988 (J-serie) geen asbest meer. :roll:

23 nov 2005 16:25

Mijn koppeling is vor de eerste keer bij 182000 km vervangen

23 nov 2005 16:45

Volgens mij merk je het van zelf...met optrekken...
De mijne trouwens ook op ongeveer 180000

2e koppeling.

23 nov 2005 17:34

Mijn 2e koppeling is erop gegaan bij 245.000 km, maar dat was dan ook dringend noodzakelijk 8)

Bij mij brak vanwege ouderdom en slijtage de gaffel af, heb toen gelijk een versnellingsbakrevisie laten doen, alles nieuw ( behalve het vliegwiel , maar die zit dan ook aan het blok ) zelfs het kruismechanisme onder de pook is vervangen, en warempel, het schakelen was daarna als nieuw ( LEES HIER NIET DAT DAT DAN OOK soepel IS MET EEN 915-BAK :wink: )

De problemen merk je inderdaad vanzelf, bij een snel stijgend toerental, en je auto komt maar niet vooruit, of zoals bij mij, krak, ineens geen schakelmogelijkheid meer. de gaffelvork was afgebroken, schijnt een kwaal te zijn, die bij oudere typen wel eens meer voor komt.....

DUS DOe je een revisie, dan zeker die vork ook laten vervangen, en niet alleen de koppelingsplaat...ook treklager en aanverwante artikelen laten vervangen...hoef je daarna de 1e ......000 km niet meer :D

2e koppleing bij 130.000 km

23 nov 2005 21:12

2e koppeling bij 130.000km (bij de aankoop door mijzelf). De eerste is -waarschijnlijk- om andere een reden uitgewisseld dan slijtage en wel upgrade want er zit een RS- koppeling 8) (compleet pedalen, vliegwiel etc.) in.

Nu 145.000 km dus dat moet voorlopig wel lukken met mijn "gecultiveerde" rijstijl.

Roi

25 nov 2005 17:07

Bij mij bij 105.000 km voor de eerste keer koppeling/drukgroep vervangen - koppeling slipte niet maar drukgroep was nagenoeg overleden, hetgeen leidde tot hevig schokken bij wegrijden.
Koppeling ging ook heel zwaar, na vervanging licht als een veertje (nou ja, relatief dan).
Ben inmiddels 6 maanden verder en bijna klaar met het aftrainprogramma van de kuitspieren in mijn recherbeen.

25 nov 2005 19:12

Fred schreef:Bij mij bij 105.000 km voor de eerste keer koppeling/drukgroep vervangen - koppeling slipte niet maar drukgroep was nagenoeg overleden, hetgeen leidde tot hevig schokken bij wegrijden.
Koppeling ging ook heel zwaar, na vervanging licht als een veertje (nou ja, relatief dan).
Ben inmiddels 6 maanden verder en bijna klaar met het aftrainprogramma van de kuitspieren in mijn recherbeen.


ik koppel met mijn linker been maar zal het eens proberen :twisted: :wink: :wink:

robert

Engelse Import??

25 nov 2005 23:59

Volgens mij heeft Fred een Engelse Import, welke slechts gedeltelijk is omgebouwd :lol: :lol: :lol:

Re: Engelse Import??

26 nov 2005 0:25

Martin K. schreef:Volgens mij heeft Fred een Engelse Import, welke slechts gedeltelijk is omgebouwd :lol: :lol: :lol:



oh gelukkig ik had het namelijk geprobeerd en dat ontkoppelen ging nog wel maar dan ook gas geven met links weer niet, dus lang leven de cruisecontrol.


robert

26 nov 2005 11:12

Nou ja - rechts, links, het is ook allemaal zo verwarrend...
:oops: :oops:

31 dec 2005 19:12

Destijds in de 964C4 bij 120.000 km
Voor de aankoop van onze huidige 964C2 bij 126.000 km

( huidige km stand = 126.500 dus we moeten de zaak nog "inrijden" ).

Schijnt een beetje doorsnee km stand te zijn om een koppeling te vervangen > + drukgroep en lager natuurlijk.

31 dec 2005 20:33

Bij mijn 3.2 destijds met 195.000 km.

Ach..........Om een sluitend antwoord op je vraag te geven, lijkt me moeilijk. Het hangt van je rijstijl af.

Dus: Tot ie er uit ligt :wink:
Plaats een reactie