Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Tunning

24 nov 2005 16:01

Heeft er iemand ervaring met het verhogen van motorvermogen van een 928S4 of GT?
Wat ik eigenlijk wil met mijn 928GT is dat zijn max vermogen bij de 7000 tpm heeft ipv 6200 tpm.
Dan zou ik tevens meer vermogen moeten hebben, als ik de versnellingsbak niet aan pas.
Het moet moegenlijk zijn, denk ik (met beperkte kosten)
Tevens vind ik dat het vermogen van een 928S4/GT laag is ivm. een 928S.
Een 928S heeft al 300pk met maar 16 kleppen en een kleinere cilinder inhoud.
Dus dan valt de 320pk van een S4 nog al tegen vind ik.
Ook de 330pk van een GT.
2x zoveel kleppen en 500cc meer.
Het verschil tussen een golf II GTI en GTI 16v is al 27pk met maar 4 cilinders en 1800cc inhoud.
Dan zou je bij een V8 van een 928 dus al gauw 50pk verschil moeten zijn.
Wie weet er meer van, of wil er iets over kwijt?
Laat maar horen op de forum.

Re: Tunning

24 nov 2005 16:29

evh928GT schreef:Wat ik eigenlijk wil met mijn 928GT is dat zijn max vermogen bij de 7000 tpm heeft ipv 6200 tpm.
.


En dat noem jij een verbetering :shock: :roll:

24 nov 2005 20:34

doe je aan races :roll:

25 nov 2005 0:29

BlackLion schreef:doe je aan races :roll:


en ook dan is het niet echt een voordeel.

ik begrijp het ook niet

->meer vermogen dat snap ik
-> meer vermogen willen bij een van te voren bepaald(richtlijn) toeren das raar.

als je de auto aanpast zal het gebied waar de max vermogen is toch al iets verschuiven , zou je later kunen laten meten op de testbank.



robert

25 nov 2005 10:48

De vergelijking maken tussen de Golf II GTI en de 928 gaat niet op...27 pk vermogenwinst bij de GTI door naar 4 kleppen te gaan...ok, op papier heb je gelijk, maar denk er dan ook aan dat het toerental van het max koppel bij de 16V 1200 rpm hoger ligt en dat die tot 4500 rpm geen zak koppel heeft terwijl de GTI 8V al vanaf lage toeren mooi mee duwt...Hiermee wil ik zeggen dat VW destijds bij de GTI regelrecht heeft gekozen voor "vermogen" waardoor andere items zoals gebruiksgemak, koppelverloop en verbruik moesten wijken.

Dus...OK dat je in je 928 wat meer vemogen wil, maar wil je daarvoor ook inboeten aan koppel??? (ik zou opteren van niet) en volgens zijn de GTS en S4 ondanks hun bescheiden vermogenswinst door meer longinhoud er qua "driveability" enkel maar op vooruit gegaan..denk dat dit voor Porsche primeerde op absoluut vermogen.... :wink:

Re: Tunning

25 nov 2005 11:22

evh928GT schreef:Heeft er iemand ervaring met het verhogen van motorvermogen van een 928S4 of GT?
Wat ik eigenlijk wil met mijn 928GT is dat zijn max vermogen bij de 7000 tpm heeft ipv 6200 tpm.
Dan zou ik tevens meer vermogen moeten hebben, als ik de versnellingsbak niet aan pas.
Het moet moegenlijk zijn, denk ik (met beperkte kosten)
Tevens vind ik dat het vermogen van een 928S4/GT laag is ivm. een 928S.
Een 928S heeft al 300pk met maar 16 kleppen en een kleinere cilinder inhoud.
Dus dan valt de 320pk van een S4 nog al tegen vind ik.
Ook de 330pk van een GT.
2x zoveel kleppen en 500cc meer.
Het verschil tussen een golf II GTI en GTI 16v is al 27pk met maar 4 cilinders en 1800cc inhoud.
Dan zou je bij een V8 van een 928 dus al gauw 50pk verschil moeten zijn.
Wie weet er meer van, of wil er iets over kwijt?
Laat maar horen op de forum.


Volgens mij een typisch geval van "heb wel eens een klok horen luiden...". Gewoon even naar een specialist lopen en vragen welke reele mogelijkheden binnen je budget vallen.

Meer vermogen....

25 nov 2005 14:10

Wil je substantieel meer vermogen....koop een andere auto, die het standaard al heeft. :wink:


"There is no substitute for knowledge" schreef iemand al eens.

P.S. wil niet jippie doen maar het is Tuning

Roi
Laatst bijgewerkt door Roi op 01 dec 2005 19:09, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Meer vermogen....

25 nov 2005 15:12

Roi schreef:"There is no substitute for knowledge" schreef iemand al eens.



Of is het cubic-inches 8)

25 nov 2005 15:30

Wat je wilt als je 928 rijdt....

Een berg koppel beschikbaar vanaf een zeer laag toerental :!:

Toch :?:

25 nov 2005 16:27

Maar hoe kom je op het idee dat als je de grens van je maximaal toerental verlegt dit er voor zou zorgen dat je het moment van je maximum vermogen ook anders komt te liggen? Door alleen het maximale toerental te verhogen verandert er niks aan het vermogen! Het enige wat je hier mee bereikt is dat je iets verder in de versnellingen kunt doortrekken, maar waarschijnlijk ook meer slijtage en kans dat de boel in de vernieling loopt. Een verhoging van 800 toeren is wel erg veel als je anders niets aanpast!

25 nov 2005 16:41

het idee van meer toeren => meer vermogen is niet verkeerd...als je koppel constant kan houden (mag zelfs wat dalen) over het extra toeren bereik, zal je automatisch meer vermogen krijgen...

Klopt inderdaad wel dat klepveren die extra 800 rpm moeten aankunnen, anders draait de boel in de soep

02 dec 2005 0:24

Is tunning net zo iets als opfoken :?: :wink:

kweetut :wink: tis flauw maar konnut nie latuh :lol:

grt
w

05 dec 2005 0:14

of als je echt funky wil doen , 968 koppen ombouwen en op je 928 blok monteren , dan heb je meteen variocam 8)

http://www.928sg.com/heads.htm

EDIT , hoge toeren op een V8 met veel displacement, das zowieso niet goedkoop en praktisch. om te beginnen nieuwe nokkenassen en dergelijke
en je moet de valve train lichter maken $$$

als je nog met CIS injectie zit , krijg je mogelijks problemen met high lift nokkenassen (al spreken sommigen dat tegen), en moet je andere zuigers en injectie monteren

zowieso is geen goedkope truuk om een 928 te veranderen in een revhappy ding met piek power op 7000+ toeren

een grote V8 = low end koppel

08 dec 2005 18:47

Wat jullie vertellen is allemaal waar, maar wat mijn doel is om mijn vermogen op een hoger toerental te leggen is:
De 300KM/H grens tehalen nu stopt het feest bij 275KM/H.
Met 800 RPM meer krijg je overigens nog geen zwevende kleppen of iets degelijks, wat wel helpt is andere nokkenassen en chip herschrijven.
Maar waar elke 928 last van heeft is niet genoeg frisse adem.
Dan kun je wel meer brandstof geven maar geen extra zuurstof heb je nog geen winst.
Wat nu kan is de chip herschrijven op de rollerbank en hierdoor ontsteking op aanpassen.
Dit geeft overigens 10% winst. (niet slecht)
De versnellingsbak aanpassen naar een grotere overbreniging heeft geen zin want bij 275km/h is het de wind die de pret stopt en dan wordt de top dus alleen maar lager.
Ps. een kopel van 430nm is mooi maar geeft mijgeen hoge top snelheid alleen het gevoel dat het hard vooruit gaat.
Maar 300kg lichter maken geeft meer efect. (maar dat is niet mijn doel)
(Ps weet wel waar de klepel hangt als ze de klokken luiden) :wink:

08 dec 2005 19:08

evh928GT schreef:Wat jullie vertellen is allemaal waar, maar wat mijn doel is om mijn vermogen op een hoger toerental te leggen is:
De 300KM/H grens tehalen nu stopt het feest bij 275KM/H.
Met 800 RPM meer krijg je overigens nog geen zwevende kleppen of iets degelijks, wat wel helpt is andere nokkenassen en chip herschrijven.
Maar waar elke 928 last van heeft is niet genoeg frisse adem.
Dan kun je wel meer brandstof geven maar geen extra zuurstof heb je nog geen winst.
Wat nu kan is de chip herschrijven op de rollerbank en hierdoor ontsteking op aanpassen.
Dit geeft overigens 10% winst. (niet slecht)
De versnellingsbak aanpassen naar een grotere overbreniging heeft geen zin want bij 275km/h is het de wind die de pret stopt en dan wordt de top dus alleen maar lager.
Ps. een kopel van 430nm is mooi maar geeft mijgeen hoge top snelheid alleen het gevoel dat het hard vooruit gaat.
Maar 300kg lichter maken geeft meer efect. (maar dat is niet mijn doel)
(Ps weet wel waar de klepel hangt als ze de klokken luiden) :wink:


zet er gewoon naws op

09 dec 2005 9:44

Wat veel makkelijker is is om gewoon een kleinere maat banden te monteren, dan geeft je snelheidsmeter 300 aan bij 275, en het is nog een stuk goedkoper ook :mrgreen:

09 dec 2005 11:02

:P Ja ik denk dat ik dat ga doen.
Wie heeft er nog 3 reservewielen liggen dan is de maat wel goed met een juiste steek.
Alleen een groot probleem is dat je maar 80KM/H met een thuisbrenger mag rijden :?
Maar toch een leuke tip.

09 dec 2005 11:12

Een kleinere maat banden monteren werkt ook niet.
Je snelheidsmeter meet het toerental van de uitgaande as in je versnellingsbak.
Bij max rpm rij je dus langzamer terwijl je teller gewoon 275 o.i.d aanwijst.

10 dec 2005 10:58

1972T schreef:Een kleinere maat banden monteren werkt ook niet.
Je snelheidsmeter meet het toerental van de uitgaande as in je versnellingsbak.
Bij max rpm rij je dus langzamer terwijl je teller gewoon 275 o.i.d aanwijst.

Dat zou waar zijn als de top nu begrensd wordt door de begrenzer. Echter:
evh928GT schreef:De versnellingsbak aanpassen naar een grotere overbreniging heeft geen zin want bij 275km/h is het de wind die de pret stopt en dan wordt de top dus alleen maar lager.

10 dec 2005 12:41

... ik vind het wel uitdagend om 300 te rijden, maar waar? Zonder jezelf kapot te rijden tenminste.

Maar goed, wat ga je na 300km/u doen? 350? Where does this all end?

10 dec 2005 13:05

thijzer schreef:Where does this all end?


met zowiets :
http://www.aardvark.co.nz/pjet/turbinenuts.shtml


en een post op het forum a la "motor trekt goed, maar ik haal maar 15 op 1!!!! HELP !!! "

10 dec 2005 14:06

Ik kan je zeggen dat de valveless pulsejet nog op de plank ligt als project. Gewoon voor de stoer. Maar die dingen maken een hoop herrie en niet zoveel thrust. Wel cool...

Dus daar eindigt het dus mee...

10 dec 2005 14:14

thijzer schreef:Ik kan je zeggen dat de valveless pulsejet nog op de plank ligt als project. Gewoon voor de stoer. Maar die dingen maken een hoop herrie en niet zoveel thrust. Wel cool...

Dus daar eindigt het dus mee...


Pratt&Whitney halen op de sloop in Arizona

10 dec 2005 15:54

...bij Hoevelaken rechtsaf he?

Is niet zo dicht in de buurt, dus ik ga voor wat rond gebogen RVS.

11 dec 2005 20:10

Ha, die evh928GT;

Je moet goed beseffen wat je ervoor moet doen om 300 i.p.v. 275km/h te kunnen rijden en vooral wat je ervoor moet laten. Het zal een beste berg centen kosten om je motor zo te laten tunen dat hij genoeg extra vermogen levert en dan zul je waarschijnlijk nog steeds iets aan de overbrenging moeten versleutelen. Weet wel dat het ten koste gaat van de betrouwbaarheid en de trekkracht in die toerengebieden waar je elke rit plezier aan beleeft. Hoe vaak kun je die extra 25km/h aanspreken? Hoe vaak haal je de standaard top al? En om heel eerlijk te zijn; zoiets uitvreten met een 928GT (een echte neem ik aan?) is op het randje van heiligschennis; we hebben het hier immers over de misschien wel exclusiefste aller 928's....
Plaats een reactie