Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Ervaringen met radiator dichtingsmiddel

28 nov 2005 21:29

Ik weet dat de meeste mensen hier nu denken,
heb ik niet nodig :D

Maar er zijn hier ook genoeg mensen met ervaring in auto onderhoud dus ik stel de vraag toch maar.
Sinds afgelopen weekend verliest het koelsysteem van mijn mercedes nogal wat koelvloeistof. Zover ik nu heb concluderen is het helaas geen slangetje maar de radiator zelf.

Heeft iemand hier ervaring met de middeltjes die te koop zijn
voor het dichten van dit soort lekkages?
Of zijn dit van die 'slick 50' middeltjes die meer kwaad dan goed doen :?:

Ik hoor graag van jullie


Denis

28 nov 2005 23:15

Hallo Dennis,

Ik heb zelf regelmatig bij de 'oudjes' die ik in het verleden in bezit heb gehad Bars Leaks gebruikt.

Dit werkte tot op zekere hoogte prima (op een gegeven moment is toch de vervanging noodzakelijk) en kan verder geen kwaad ofzo.

Overal te koop voor zover ik weet...

Dus ik zou zeggen: blikje Bars Leaks erin, en rustig op zoek naar een voordelige vervanging voor je radiateur (of je hele auto :D )

Gr. Gijs.


p.s. op een forum met 95% luchtgekoelde auto's moet je natuurlijk niet al teveel respons verwachten.op zo'n vraag... :? :? :lol:

Re: Ervaringen met radiator dichtingsmiddel

29 nov 2005 11:10

Denis schreef:?
Of zijn dit van die 'slick 50' middeltjes die meer kwaad dan goed doen :?:







Alleen te gebruiken als je onderweg dreigt te stranden :!: gewoon een nieuwe radiateur er in....

03 dec 2005 4:31

ach ja, bar's leak en de versie van wyne's werken best goed.. ligt er erg alleen wel aan hoe hij lek is, en waarom..

als het komt door een beschadiging kan het best lang helpen, maar als ik dit zo lees is je radiateur gewoon verrot. Dan helpt het ook wel, maar is het wachten op de volgende lekkage..

Dus, als je er nog gewoon een paar maandjes mee wilt rijden is het een prima oplossing, maar het blijft een lapmiddel.. en zo duur is een gebruikte radiator toch ook niet??

03 dec 2005 8:38

Porsje schreef:Hallo Dennis,
Ik heb zelf regelmatig bij de 'oudjes' die ik in het verleden in bezit heb gehad Bars Leaks gebruikt.



Yep heb ik ook wel is gebruikt, maar dan puur voor een tijdelijke oplossing (was in een Opel C Kadett).








Porsje schreef:p.s. op een forum met 95% luchtgekoelde auto's




Oeps dat percentage is wel heel anders hoor. durf wel te beweren 60 a 65 % "gebakken lucht" rakkers tov, de "Waterkokers" (928-924-944-968-996-997-Boxster-Cayenne-Cayman-959-CGT).


En dan niet te vergeten de mannen met een groot Porsche hart, maar geen of nog geen Porsche (Ferrari-Lambo-Aston Martin-mini's-golfjes-Beamers-zundapp etc.).

04 dec 2005 22:58

Dan mogen we in ieder geval de Zundappers en de Kreidlerjugend bij de luchtkoelers rekenen.... :D :D :D

Ik heb zelf ook nog een mooi exemplaar:

Luchtgekoeld, motor achterin, 2+2 zitter, open dak.







????
:shock: :?

05 dec 2005 20:51

en veel mensen hebben de porsche voor 'erbij' natuurlijk

Gezien de uiterlijke staat van de radiator kan ik me niet voorstellen dat ie verrot is. Had ik deze zomer ook residu moeten zien bij het verversen van de koel vloeistof.

Het lijkt er alleen op dat ik het beste dichtingsmiddel ooit heb
gewoon doorrijden en dan stopt het van zelf.
Ik snap er niks van maar het lijkt gestopt te zijn
of anders vele malen minder. Eerst kwam de rook onder de motorkap
vandaan, maar nu niets meer.

ik heb even gedacht dat het misschien te maken heeft met de buitentemperatuur. Ten tijde van het lekken was het onder nul
en nu is het vele malen zachter. Maar in een radiator loopt koelvloeistof
van 80 grden dus die paar graden zullen het verschil niet zijn

mmm nog maar even in de gaten houden

en zo duur is een gebruikte radiator toch ook niet??

nou ik heb het niet daadwerkelijk geprobeerd maar er rijden denk ik niet zo heel veel 190e, automaat met airco's rond en eigenlijk moet ie niet meer rijden maar op de sloop staan. En dan weet je ook niet wat je krijgt.
Een nieuwe voor een hand bak kost ook niet de wereld 134 euro
maar een automaat met airco 350 euros

Gelukkig heb ik een vriend in de automaterialen en die kan em bezorgen voor een 180 euro. Maar vorlopig kijk het nog even aan maar houd het geld vast apart.

bedankt voor de reacties.


groet

Denis

06 dec 2005 8:49

Is het misschien niet verstandig voor dat je die rommel er in mietert je eerst daadwerkelijk constateert waar het lek zich bevindt. Ik kan dat niet echt uit je berichtjes lezen en lees ook niet dat er koelvloeistof onder je wagen ligt. Er kan dus wel eens iets veel dramatischer aan de hand zijn, wat mij gezien de staat van de wagen zoals je deze beschrijft niet ondenkbaar is. Dus de drukpomp erop en kijken waar ie lekt...

06 dec 2005 20:41

Er kan dus wel eens iets veel dramatischer aan de hand zijn, wat mij gezien de staat van de wagen zoals je deze beschrijft niet ondenkbaar is.


:roll:
eeuh marcel heb jij betere ogen dan ik, ik lees hiervoor niets over de algehele staat van mijn auto. Ik zal het maar als positief opvatten, want met 180k op de teller staat deze auto er nog steeds strak bij. :D

Afbeelding

Ik heb zelf ook gedacht aan ernstigere mankementen, maar uit de uitlaat komt geen witte rook bij het gasgeven. Dus een pakking is het ook niet en een waterslag zou ik wel gemerkt hebben.

Voorlopig blijft de oorzaak een mysterie, in feb moet ie weer voor de apk
Mocht het probleem niet terug komen, kunnen ze dan de radiator even onder druk zetten.

06 dec 2005 23:42

misschien een waterpomp die de koelvloeistof niet goed rondpompt.

of een thermocontact die de koelvin aanstuurt,relais van de koelvin,te veel koelvloeistof kan ook van een klein probleem een grote maken.

als er verder geen uitwendige lekkage is zou ik toch aan de koppakking of een scheurtje in de kop gaan denken,of een kop die te ver gevlakt is,
of een verkeerde koppakking

als de motorolie een mayonaiseachtige kleur heeft,is het onderblok waarschijnlijk aan zijn einde.

09 dec 2005 11:14

Wat je eigenlijk moet doen is het hele systeem onder druk zetten, en contoleren of hij ergens uit wendig lekt, zo ja dan kun je tijdelijk wel zo'n middel gebruiken maar het blijft een lapmiddel.
De beste die verkrijgbaar is van deze middelen (Womi radiator lekstop 09-740103)
Ps. je Mercedes ziet er nog goed uit op de foto.

Maar liever een ster in de ruit dan voor op de kap :) (geintje)
Plaats een reactie