Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Tips voor het ontluchten?

30 nov 2005 23:02

Ik ben nu bijna klaar met mijn 924, ik heb nu inmiddels 5 liter van de 8 ltr koelvloeistof erin gemikt.

Volgens het haynes manual, het stickertje op de intake slang en de owner`s manual van de auto schrijven dat het rode plugje verwijderd dient te worden, en de kachel compleet open.

Dat heb ik dus gedaan, als ik met mijn lippen (of natte hand) erboven ga hangen dan voel ik wel degelijk "stromende " lucht. Maar opgeven moment houd dat op en zakt het peil in het resevoirtje niet meer. Toen ik voor de gein eens door de opening van dat rode nippeltje blaasde, verrek het zakt verder en het komt weer meer lucht uit. Met die techniek heb ik er 5 liter in gekregen.

Het boekje zegt ook (owner`s boekje), dat je als je afgevult hebt gewoon laten draaien totdat de lucht bellen eruit zijn. Daarna afvullen (again met de vul plug open) en daarna de motor op bedrijfstemperatuur brengen.


Zijn er nog verdere tips? Alvast bedankt.

01 dec 2005 17:37

Op mijn werk zuigen we het hele systeem vacuum en dan zetten we het kraantje om om zo de koelvloeistof op te zuigen. Gegarandeerd zonder lucht in het systeem! Maar om dat thuis te doen wordt lastig.

01 dec 2005 18:01

5 liter erin??? en als het echt niet anders kan, kachels open, gewoon RUSTIG gaan rijden, vuldop eraf, temperatuur meter in de gaten houden, niet te ver van huis, en bij vullen

01 dec 2005 18:33

Marcel schreef:5 liter erin??? en als het echt niet anders kan, kachels open, gewoon RUSTIG gaan rijden, vuldop eraf, temperatuur meter in de gaten houden, niet te ver van huis, en bij vullen


Mjah na 5 liter ben ik gekapt, ook had ik toen geen zin meer, vanavond na het werk nog ff laatste 3 liter erin.

Kachel heb ik compleet open staan met vullen, dus dat loopt wel los denk ik zo :)

Enige tips voor het ontluchten? Dus motor starten, dat plugje eruit trekken (dat rode gevalltje)? Of gewoon dop van het expansievatje los laten dat je het ziet borrelen, Als bijna alle belletje eruit zijn dan gewoon afvullen, auto op temp rijden en dan afvullen en dan is het goed?

01 dec 2005 18:34

Meneer aard schreef: Of gewoon dop van het expansievatje los laten dat je het ziet borrelen, Als bijna alle belletje eruit zijn dan gewoon afvullen, auto op temp rijden en dan afvullen en dan is het goed?


Moet goed zijn :thumright:

02 dec 2005 9:18

Olaf schreef:
Meneer aard schreef: Of gewoon dop van het expansievatje los laten dat je het ziet borrelen, Als bijna alle belletje eruit zijn dan gewoon afvullen, auto op temp rijden en dan afvullen en dan is het goed?


Moet goed zijn :thumright:


Ok. Bedankt voor de bevesteging :) Vanmiddag ga ik de P afvullen, en als het goed is starten 8)

04 dec 2005 23:58

met dat dopje lukt dat meestal goed
maar als de motor volledig droog is geweest en uit elkaar
kan het zijn dat er hier en daar nog lucht pocket zitten die pas na beetje rijden los komen... dus mogelijks paar keer herhalen...(met dopje en afvullen)
Plaats een reactie