Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Supercharged 911

29 dec 2005 16:02

In het laatste nr (jan 2006) van Total911 staat een interessant artikel over een supercharged 964. http://www.total911.com/

De bewuste supercharger kit is er een van TPC (VS) die in Europa (Engeland) wordt geleverd door Ninemeister. De kit is geschikt voor 964/993. En geschikt te maken voor SC & 3.2.

Kosten van de kit ruim 6000 euro (excl relatief simpele inbouw). Vermogenswinst op een standaard 964 (250pk) bedraagt +/- 66PK en (belangrijker nog) 25% toename van het standaardkoppel. Met een intercooler erop praat je over een vermogen van 355PK en een toename van het koppel met 45%!

http://www.porschetuning.co.uk/html/modules.php?op=modload&name=Shop&file=index&req=viewproduct&productid=148&quickview=1

Ik besef dat er met name de Engelsen en Amerikanen op het gebied van supercharging wellicht meer ervaring hebben (op Pistonheads zijn er genoeg discussies rondom dit onderwerp), maar ik vroeg me af of er iemand ervaring(en) heeft met supercharging of deze specifieke kit. Wat ik me met name afvraag is wat de consequenties zijn van supercharging voor de rijeigenschappen (behalve natuurlijk dat ie behoorlijk wat sneller gaat).[url][/url]

29 dec 2005 16:22

Lijkt mij een compressorprincipe? Dus geen afgas turbo. Hoog koppel al bij lage toeren.

Naja, de boel opvoeren is natuurlijk nooit het beste, de vraag is welke marge nog over is in de motor. Montage lijkt vrij simpel. Niks voor mijn 924 gietijzeren blok natuurlijk.

Wat ik veel interessanter vind: hoe gaat dat klinken?

29 dec 2005 16:49

het klinkt zo op een 928


http://video.google.com/videoplay?docid=-1808478875889926839&q=porsche



robert

Re: Supercharged 911

29 dec 2005 16:53

MarkS schreef:Vermogenswinst op een standaard 964 (250pk) bedraagt +/- 66PK


Meer, want het is aldus TPC 316 PK aan de achterwielen... Men schat dus een winst van 100 pk zonder intercooler en 150 pk met intercooler.

Ik vond het jammer overigens dat er geen foto's waren bij het artikel van de motor. Wat ik ook vreemd vind is dat TPC tegenwoordig een turbovleugel nodig acht, terwijl de kit incl. intercooler ook onder de standaardspoiler past (dat was altijd een usp van deze opvoerset).

Ik vind het een interessante set en heb er al veel over gelezen. Maar niet geschikt voor 50K op jaarbasis denk ik zo...

29 dec 2005 17:33

en een filmpje op een luchtgekoelde


http://turboperformance.ws/Porsche/SCKits/993SC/993sckit.htm

gegevens van RUF


RUF Compressor Kit for 996 and 997 Carrera Basic Engine Performance Torque
3.4 liter (996) adds 80 hp adds 40ft/lbs
3.6 liter (996) adds 80 hp adds 40ft/lbs
3.6 liter (997) adds 80 hp adds 40ft/lbs
3.8 liter (997) adds 80 hp adds 30ft/lbs


Please take care of the milage of the engines:
- Up to 40.000 km no special check necessary
- From 40.000 km to 80.000 km we check the engine for the possibility of guarantee and replace the necessary parts
- More than 80.000 km we recommend a replacement of the engine:
p.e. 3,4 l Engine M96.01: € 5.870,-

Guarantee for upgraded engines: 2 years or 25.000 miles (40.000 km).



robert

Re: Supercharged 911

29 dec 2005 18:28

Devils son schreef:Ik vond het jammer overigens dat er geen foto's waren bij het artikel van de motor. Wat ik ook vreemd vind is dat TPC tegenwoordig een turbovleugel nodig acht, terwijl de kit incl. intercooler ook onder de standaardspoiler past (dat was altijd een usp van deze opvoerset).


Vond deze foto's op een website. Volgens mij dezefde TPC kit.
http://instant-g.com/Cars/BlauCarrera/BlauCharger/index.html

29 dec 2005 18:56

Mark,

Wat wil je weten?
Ik heb in mijn 930 ook een 964-blok liggen waarop een kompressor gemonteerd is (merk zou ik eerlijk gezegd niet weten :oops:). Nu is men bij mijn motor wel een stapje verder gegaan dan compressie verlagen, boel monteren en klaar. O.a. het volgende is er bij mij aangepast:
- injectoren van een GT2
- zwaardere brandstofpomp
- vrij programmeerbaar DTA-systeem
- handgemaakte inlaatspruitstukken
- op maat gemaakte grote intercooler
- RVS spruitstukken + uitlaat

Bij mij levert e.e.a. 450 PK en zo'n 550 Nm aan koppel :) Hoe het rijdt? In één woord: SUPER! Het geluid is erg gaaf door het joelen van de kompressor maar het fijnste is wel het enorme koppel dat je al bij lage toeren ter beschikking hebt. Vervolgens trekt hij gewoon in één stuk door zonder rare pieken of dalen. De kit zit er bij mij nu bijna 25.000 km op en heeft tot op heden niet voor extra kosten gezorgd. De onderhoudsintervallen zijn met 5k voor olie en 10k voor een grote beurt incl. kleppen stellen wel wat korter, maar daar heb je dan ook wat voor :)

Zo ziet eea er van boven uit:
Afbeelding

De kompressor:
Afbeelding

Eén van de handmade inlaatspruitstukken met daarachter het luchtfiltertje ;)
Afbeelding

E.e.a. is in elkaar gezet door Paul Geeris. Het blok inclusief opbouw en fine-tuning los van de auto op een testbank kostte de vorige eigenaar inclusief bakrevisie, nieuwe koppeling, vervanging kwetsbare onderdelen en remmenrevisie 25.000 €.......

Paskal

29 dec 2005 20:19

911 kompressor schreef:Mark, Wat wil je weten?


Paskal,

Bedankt voor de samenvatting van jouw ervaringen. Daar was ik eigenlijk precies naar op zoek. Jouw wagen met 450PK lijkt wel een "straaljager" op wielen. Machtig hoor!

Ik vroeg me inderdaad af wat het koppelverloop is bij montage van een supercharger. Uit jouw verhaal begrijp ik dat de levering van koppel/vermogen behoorlijk lineair is zonder pieken en dalen.

Als je turbo hebt gereden kun je ook wel een goede vergelijking maken tussen supercharger en turbo. Heb zelf enige tijd geleden gereden in een 1989 911 3.3 Turbo (930). Superauto. Indrukwekkende acceleratie. Maar dat turbo gat he. Zou me in de praktijk gaan storen denk ik.

Nou is 25.000 euro's voor een "projekt" mij iets te veel van het goede maar zag zo'n TPC Supercharger kit eventueel wel zitten op een (toekomstige) 993. Alternatief is direct voor de 993TT te gaan. Maar denk dat het prijsverschil (993 inclusief kit vs 993TT) aanzienlijk zal blijven.

Rij de P als 2e/hobby wagen. Maar dan nog is betrouwbaarheid wel een issue. Vandaar ook mijn interesse in (praktijk) ervaringen.

Groet

Mark

29 dec 2005 22:56

MarkS schreef:Vandaar ook mijn interesse in (praktijk) ervaringen.


Begin met zoeken op Rennlist. Dan kom je wel e.e.a. tegen.

30 dec 2005 1:05

Heb zelf enige tijd geleden gereden in een 1989 911 3.3 Turbo (930). Superauto. Indrukwekkende acceleratie. Maar dat turbo gat he. Zou me in de praktijk gaan storen denk ik.


Andere turbo erop, open uitlaat, en het turbogat is echt stukken minder.
Plaats een reactie