Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

[924] Hoeveel roet moet/mag er uit mijn uitlaat komen?

09 jan 2006 18:44

Ik heb onder mijn 924 een andere einddemper geplaatst. Het geluid is beschaafd maar fenomenaal en dat was ook de bedoeling.

Nu heb ik na het monteren de bypass en de brandstoftoevoer aangepast omdat 'ie stationair niet lekker wilde lopen. Nu gaat ie prima, alleen komt er erg veel roet uit de uitlaat.

- hoeveel roet mag er eigenlijk uitkomen of is beter helemaal geen roet?
- wat gebeurt er als ik het mengsel te rijk heb behalve hoger verbruik?

Nu heb ik het mengsel teruggedraaid zodat ie wel nog start. Ik kan er ook fatsoenlijk mee rijden, ik heb voor stationair de bypass open gedraaid. Ik moet nu een paar keer van koud naar warm rijden om te kijken of de afstelling werkbaar is. Ik weet alleen niet of ik roet moet en mag verwachten.

09 jan 2006 18:52

roet wil zeggen dat er geen volledige verbranding plaats heeft, volges mij moet je hem anders afstellen, want bij mijn weten komt er geen(lees: niet veel) roet uit de uitlaat..

09 jan 2006 19:29

Roet bij een diesel is normaal, maar bij een benzine idd niet! Ik hou het ook op een slechte verbranding.

09 jan 2006 22:32

Toen mijn 924 te rijk liep, cq op 3 poten van de week kwam er ook gigantische (groot niet) maar wel te groot voor een benzine een te grote pluim uit..

Dat wordt even 4-gas meting doen.

09 jan 2006 23:11

Meneer aard schreef:Toen mijn 924 te rijk liep, cq op 3 poten van de week kwam er ook gigantische (groot niet) maar wel te groot voor een benzine een te grote pluim uit..

Dat wordt even 4-gas meting doen.


Die 924 is wel een heel project Aard....

09 jan 2006 23:18

lindemans schreef:
Meneer aard schreef:Toen mijn 924 te rijk liep, cq op 3 poten van de week kwam er ook gigantische (groot niet) maar wel te groot voor een benzine een te grote pluim uit..

Dat wordt even 4-gas meting doen.


Die 924 is wel een heel project Aard....


Jawel, maar het einde is in zicht!

Maar moet even een nieuwe brandstof verdeler reviseren, heb nu een andere maar daarvan zit de plunjer van de luchtmassa meter vast :P En als je hem laat staan (met de orignele brandstof verdeler) draait ie perfect, met koude motor 1100 toeren, maar als je ging afstellen was het raak :(

10 jan 2006 11:22

Het einde is in zicht, ik hoop positief dan toch wel he? ;)

10 jan 2006 22:28

paSCal schreef:Het einde is in zicht, ik hoop positief dan toch wel he? ;)


Jaja ;) Zeker in positieve zin :P Hij gaat er neit uit hoor ;)

17 jan 2006 23:19

Nou, de einddemper is weer eronderuit en ik heb de originele er weer onder gezet.

Hoewel de afregeling eindelijk goed was, bleef ik met enkele problemen zitten:

- nieuwe demper had een korte uitloop-pijp waardoor uitlaatgas tegen bumper komt (warm, vochtig, vettig en roet)
- teveel kabaal
- laag koppel bij lagere toeren

Dat teveel aan kabaal dat merk je pas na een paar dagen. In het begin is het cool, maar dan begint het toch stilaan te vervelen. Op sommige momenten resoneert het hele systeem en dat is niet fijn.

Het lagere koppel was voorspeld en het doet zich natuurlijk bij lage toerentallen voor. Het is teveel om zo comfortabel als eerst te rijden en dat was vandaag de reden om de boel weer om te ruilen.

Dus probleem opgelost door het probleem geheel te verwijderen.

Overigens klinkt de auto nu wel heel stil... Ik denk er wel over om de uitlaat-pijp te vervangen door een ander sierstuk van dezelfde lengte want deze ziet er echt niet uit... Dan hebben we de gulden middenweg.
Plaats een reactie