Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
11 jan 2006 12:04
Gisteravond even serieus gevlamd; omdat ik nogal op de weg moest letten (
) schoot waarschijnlijk de motor in de toerenbegrenzer.
In ieder geval was heel abrupt het gas weg, op een moment dat het haast niet anders kon of de motor was in/tegen het rode toerengebied.
Iemand hier ervaring mee? Zit er wel een toerenbegrenzer op een 3.2 Carrera? Zou het erg kwalijk zijn geweest voor de motor? De motor was uiteraard goed warm.
11 jan 2006 12:41
zit toerenbegrenzer op, Erwin heeft me daar kennis mee laten maken bij de AKK
maar auto gaat dan meer een soort van stotteren als ik het me goed herinner
11 jan 2006 13:02
Zit inderdaad in het motormanagement ingeprogrammeerd.
Schadelijk is het niet; voorkomt dat je kleptiming fout gaat en zuigers de kleppen een kopstootje geven.
Hij knijpt de brandstoftoevoer af waardoor het vermogen er af gaat; moet alles wel tegen kunnen.
Softwarematig kun je het toerental waarbij dit gebeurt veranderen, bijvoorbeeld als je de motor verder door wilt kunnen trekken; dat gebeurt dan icm strakkere klepveren en evt. balanceren van bewegende delen.
Ik heb zelf de begrenzer nooit "opgezocht".
Wel een keer, tijdens een proefrit, liet de verkoper trots zien hoe die begrenzer inderdaad werkte; met koude motor. Was is dus ook gelijk klaar mee.
11 jan 2006 13:33
Ikzelf heb het ook al meegemaakt met mijn 3.2 destijds.
Eénmaal aan de begrenzer was het net het gevoel of er een remopsprong.
Geen stotteren maar abrubt afremmen.
Als het al eens gebeurde was het bij mij steeds in eerste versnelling. Daar liet ik me soms in verrassen.
In vijfde heb ik het ook éénmaal meegemaakt.
11 jan 2006 13:44
911-lover schreef:Ikzelf heb het ook al meegemaakt met mijn 3.2 destijds.
Eénmaal aan de begrenzer was het net het gevoel of er een remopsprong.
Geen stotteren maar abrubt afremmen.
Als het al eens gebeurde was het bij mij steeds in eerste versnelling. Daar liet ik me soms in verrassen.
In vijfde heb ik het ook éénmaal meegemaakt.
In de vijfde? Hoe hard ging je toen?
11 jan 2006 13:52
265 en einde verhaal.
11 jan 2006 14:46
Je kan de begrenzer op 7000 toeren plaatsen, maar dit is net iets te moeilijk om hier gaan uit te leggen. Maar het gaat dus zeker, trouwens als je een chip laat monteren dan staat hij ook op 7000 toeren ingesteld.
Luc
11 jan 2006 16:22
3.2 nokkenassen houden niet van te veel toeren.
11 jan 2006 16:55
RSR-Luc schreef:Je kan de begrenzer op 7000 toeren plaatsen,
Nooit doen, is schadelijk op den duur voor je blok, zeker bij de wat oudere blokken, en maakt geen moer uit............het topvermogen zit nooit in de allerhoogste toeren, is ideefix dat je sneller bent met een hoger toerental.
Kijk maar is naar het vermogensdiagram in je boekje.
11 jan 2006 20:56
Heb je gezien hoeveel toeren je draaide? Heb zelf nog nooit de begrenzer aangetikt, je moet wel een stukkie in het rood hebben gezeten lijkt me.
11 jan 2006 22:02
Fred schreef:Heb je gezien hoeveel toeren je draaide? Heb zelf nog nooit de begrenzer aangetikt, je moet wel een stukkie in het rood hebben gezeten lijkt me.
Dat heb ik nou net niet gezien, want de verkeerssituatie vroeg nogal veel aandacht.
In ieder geval zag ik net even de toerenteller omhoog schieten, maar toen moest ik alweer op de weg letten. Doorgetrapt, en toen plotseling nul vermogen. Maar omdat ik toch al op het punt stond op te schakelen, dat direct gedaan, gas erop en weer gáán. Niet bepaald problemen gehad. Maar als het de begrenzer was, dat ding komt nogal abrupt in.
11 jan 2006 23:27
ik zou er mee oppassen,
een zwak punt van de 3.2 motor zijn de bouten van de drijfstangen, die zouden echt niet tegen over-reving kunnen.
En de toerenbegrenzer zit in't rood!
my 2cents
grt
Y.
11 jan 2006 23:33
+ ni om kritsch te zijn , mzzr in een drukke verkeerssituatie in de begrenzer??? euhm, gehaast idd
grtz!
Y.
ps:geen veroordeling,ik ben geen heilige hoor
12 jan 2006 1:24
een keertje kan nou niet echt kwaad.
12 jan 2006 8:52
Ha, die Porschisten;
Uit het blote hoofd zeg ik dat de SC's op 6800 en de 3,2's op 6300rpm zijn begrensd. Behalve de Clubsport, die kan ook weer 6800rpm aan (i.c.m. lichtere kleppen en andere klepveren meen ik). Ik dacht echter dat de begrenzing middels onderbreking van de ontsteking in plaats van de brandstoftoevoer wordt geregeld.
12 jan 2006 9:23
Ik ken er niets van, maar als enkel de ontsteking zou onderbroken worden, en niet de brandstoftoevoer, moet dit dan geen knal geven, als de ontsteking terug aanslaat, en de cylinders netjes gevuld zijn met brandstof
Of misschien verzuipt de wagen dan wel aan teveel aan brandstof
Eigenlijk iets voor de technische mannen/vrouwen onder ons.
12 jan 2006 12:15
Ha, die ppp356;
Als toerenbegrenzing middels de ontsteking wordt gedaan wordt meestal elke tweede vonk tegen gehouden, zodat de motor iets inhoudt. Nix schadelijks, enkel wat licht 'gestotter'.
12 jan 2006 12:25
Dat begrijp ik, maar ik had mijn bedenkingen bij de brandstof, of is het een combinatie van ontsteking en brandstoftoevoer die men onderbreekt?
13 jan 2006 18:35
ppp 356 schreef:Ik ken er niets van, maar als enkel de ontsteking zou onderbroken worden, en niet de brandstoftoevoer, moet dit dan geen knal geven, als de ontsteking terug aanslaat, en de cylinders netjes gevuld zijn met brandstof
Of misschien verzuipt de wagen dan wel aan teveel aan brandstof
Eigenlijk iets voor de technische mannen/vrouwen onder ons.
de onsteking wordt idd geknepen
en de rauwe benzine fikt dan wel op in de uitlaat
maar op hoge toeren, blaast ie al zo luid , dat die knal meegeblazen wordt en je dus geen aparte bang hoort... zoals je op lage toeren en arm mengsel wel zou horen... te arm zal zowieso altijd meer lawaai maken , en ook schadelijker zijn, te rijk is niet erg, toch niet als het maar in dergelijke uitzonderlijke conditie gebeurt.. (men rijdt niet constant op de limiter )
constant te rijk is wel niet goed, omdat het de de smering weg spoelt van je cyllinder wanden...
14 jan 2006 1:00
Als ik ff zin heb en het blok is goed warm dan draai ik hem net het rode gebied in en schakel voor het ingrijp punt door, de P begrenser heb ik 1x meegemaakt. Al je vermogen is in 1x weg, je weet dat ook direct tot waar je kan gaan. Daarna heb ik het niet meer zover laten komen. mijn eerste begrenser ervaring was in een Z3 M coupe, toen vond ik het vreemd dat de auto niet wilde doortrekken en alleen maar een stotterend geluid maakte. Keek ff op de klok en zag dat de teller helemaal in de hoek stond. Mijn bijrijder lag toen in een deuk van het lachen, maar dat zal meer de verbazing op mijn gezicht zijn geweest.
06 aug 2006 0:45
FF een algemene vraag over de toerenegrenzer, is dat tegen de toerenbegrenzer "aanhikken" eigenlijk slecht voor je auto (alstie warmgedraaid is)?
Vriend van me had een citroen AXje en zat er regelmatig voor de gein (met koude motor) tegenaan te hikken. Het commentaar dat hij hierbij gaf was dattie zo voor een paar centen een nieuw blok erin kon schroeven.. dus dat t m niet kon schelen. Je begrijpt hij heeft dit ook meerdere malen moeten doen...
En dan een tweede vraagje bestaat er (bijvoorbeeld voor de 944s) een schematje dat het ideale schakel moment bij een bepaalde hoeveelheid toeren aangeeft per versnelling? Die technische data dit bij auto's worden gegeven (van 0 --> 100 in x sec) moeten toch bij zo'n optimaal schema gehaald worden
06 aug 2006 9:05
De toerenbegrenzer van een 3.2 werkt als volgt. De computer laat bij een te hoog toerental de injectoren niet meer opengaan. De motor krijgt geen benzine meer. Het uitschakelen van de ontsteking is gebruikt tot en met de SC en 3.3 Turbo van het oude model.
Het is absoluut niet erg om af en toe de toeren begrenzer aan te raken. Ik schrijf af en toe omdat ik weet dat ik commentaar krijg als ik zeg dat het best wel vaker mag.
Zelf reed ik met mijn SC met een toerenbegrenzer van 7300 omw/min.
Werkt perfect! En ik gebruikte de begrenzer ook meer dan regelmatig. Bijvoorbeeld , het scheivlak van Zandvoort was een bocht waar ik constant tegen de toeren begrenzer aanzat. De snelheid was dan zo hoog gezien de zwabberende wegligging dat je schakelen echt niet meer durfde.
En zo reed ik twee jaar lang elke wedstrijd van de ZAC met mijn oude 911 tegen de toeren begrenzer.
500 omw/min meer dan de originele begrenzer. Daarom moet ik altijd een beetje lachen als ik lees dat iemand vraagt of het kwaad kan als per ongeluk eens de toerenbegrenzer heeft gewerkt.
Mijn 951 komt regelmatig in de toeren begrenzer en ik blijf hier regelmatig wel 500 meter mee doorrijden.
Een 3.2 draait maximaal iets van 6300 omw/min terwijl de 3.3 Turbo met een nagenoeg zelfde motor ( zelfde carter, krukas, lagers, drijfstangen en drijfstangbouten en klepveren ) makkelijk 6800 omw/min kan/mag hebben.
Alleen de 964 heeft 'boven' de toerengrenzer weinig over.
De overige 911 motoren mogen gerust wel wat meer toeren hebben.
06 aug 2006 10:27
En het ideale scakel moment? Weet je daar wat van?
06 aug 2006 10:45
Ideale schakelschema? Daar ben ik nooit mee bezig als ik rij. Net hoe het uitkomt.
Voor het snelst accelereren trek ik door tot de trekkracht ophoudt. Bij Porsche ligt dit nagenoeg gelijk aan de toerenbegrenzer
06 aug 2006 10:49
In iedere versnelling? (trek je m ook in z'n 1 door tot t einde?)
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.