Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

oliedruk 930 3.3 1985

11 jan 2006 23:24

hallo ik had even een vraagje over de oliedruk van een carrera 930 3.3 van bj.1985 kan u mij zeggen wat de oliedruk bedraagt als het voertuig gewoon stationair draait?

11 jan 2006 23:33

ik kan er geen antwoord op geven maar dat verschilt ook
met warme of koude motor
en welke olie,




robert

12 jan 2006 15:39

carrera 930 3.3 :roll: ? Zal wel een turbo zijn. Ongeveer 1.5 tot 2.0 is prima met warme motor.

12 jan 2006 17:25

Lijkt me hetzelfde als een "non"turbo.

13 jan 2006 14:05

Mijn 3.2 oliedruk staat al 7 jaar lang rond /net onder de 1.0 stationair bij warme motor; volgens mij is dat normaal (hoop ik maar dan.....)

13 jan 2006 14:11

lindemans schreef:Mijn 3.2 oliedruk staat al 7 jaar lang rond /net onder de 1.0 stationair bij warme motor; volgens mij is dat normaal (hoop ik maar dan.....)


Niet normaal. Maar: de vraag is, waar ligt het aan?

De oliedrukvoeler kan stuk zijn. De meter in het dashboard is misschien niet meer goed. Nameten en je weet het zeker.

Structureel een te lage druk bij stationair kan problemen geven. Het feit dat je al 7 jaar lang geen metaaldeeltjes aantreft in de olie doet mij vermoeden dat de werkelijk druk wat hoger is.

Overigens: bij filerijden kan de oliedruk wel verder teruglopen.

13 jan 2006 14:51

Volgens mij is dat wel normaal bij warme motor.

13 jan 2006 15:11

ff belle met +31-521-511 268 en vragen na Erwin,,

ik wens je het beste ermee en hoop dat 't goed zit,want slechte olie druk lijkt me erg,,,,net al is je kind ziek.

oliedruk

14 jan 2006 0:43

Ha die mannen,

bij mijn turbo stond die stationair +/- 1bar.
Je mag rekenen als volgt 1bar/1000rpm

14 jan 2006 9:49

dat klopt wel als de motor goed warm is. liefst nog ietsje meer druk.

14 jan 2006 11:10

wolf schreef:dat klopt wel als de motor goed warm is. liefst nog ietsje meer druk.


Alsie koud is staat-ie een stuk hoger bij mij hoor; rond de 2; olie is dan nog dikker.

14 jan 2006 18:14

lindemans schreef:Mijn 3.2 oliedruk staat al 7 jaar lang rond /net onder de 1.0 stationair bij warme motor; volgens mij is dat normaal (hoop ik maar dan.....)


Daar is dus niks mis mee. Het blijkt ook wel, want je hebt het al zeker 7 jaar :lol:

14 jan 2006 18:47

Erwin schreef:
Daar is dus niks mis mee. Het blijkt ook wel, want je hebt het al zeker 7 jaar :lol:


Ik neem aan dat jouw conclusie nu vasthangt aan die 7 jaar, want 1 bar vind ik toch aan de lage kant.

14 jan 2006 20:40

De oliedruk stationair zegt wel wat maar niet alles.

Als ik alle motoren van de auto's moest reviseren die ik in de werkplaats zie, die staionair 1 bar olie druk hebben dan kom ik nergens anders meer aan toe. :roll:

Porsche geeft ook geen oliedrukwaarde aan bij stationair maar alleen een controle waarde bij 5000 omw/min. Ik heb zelfs een paar oudere Porsche's in onderhoud die stationair bijna geen druk hebben. En elk jaar zie ik ze weer terug voor een APK. :lol:

16 jan 2006 18:02

Erwin schreef:De oliedruk stationair zegt wel wat maar niet alles.

Als ik alle motoren van de auto's moest reviseren die ik in de werkplaats zie, die staionair 1 bar olie druk hebben dan kom ik nergens anders meer aan toe. :roll:

Porsche geeft ook geen oliedrukwaarde aan bij stationair maar alleen een controle waarde bij 5000 omw/min. Ik heb zelfs een paar oudere Porsche's in onderhoud die stationair bijna geen druk hebben. En elk jaar zie ik ze weer terug voor een APK. :lol:


De vraag is alleen of die ook echt een lage oliedruk hebben, of dat het metertje te weinig aangeeft.

Overigens: de lakmoesproef is volgens mij het waarschuwingslampje voor de oliedruk. Als die ook gaat mekkeren is onderzoek nodig. En ineens (veel) lagere oliedruk lijkt mij ook een goed moment.

16 jan 2006 18:45

Devils son schreef:

Overigens: de lakmoesproef is volgens mij het waarschuwingslampje voor de oliedruk. Als die ook gaat mekkeren is onderzoek nodig. En ineens (veel) lagere oliedruk lijkt mij ook een goed moment.


neen, bij goed hete motor in stationairloop mag lampje af en toe branden.

16 jan 2006 18:49

wolf schreef:
neen, bij goed hete motor in stationairloop mag lampje af en toe branden.


Hoeft het geen probleem te zijn indien het lampje af en toe brandt... Maar het zou voor mij reden zijn om eens nader te laten kijken. Het is ook zo wat als je een revisie had kunnen voorkomen door op tijd erbij te zijn.

Het is iig niet gebruikelijk dat het oliedruklampje gaat branden.

16 jan 2006 18:53

Volgens mij moet af en toe even heel zwak oplichten geen probleem zijn. Maar, waar bemoei ik me mee, dat soort zaken moet ik aan Renntech overlaten.

16 jan 2006 20:14

misschien dan toch wat preventief onderhoud, devil? 8)

16 jan 2006 21:20

wolf schreef:misschien dan toch wat preventief onderhoud, devil? 8)


Zoals ik al eerder aangaf: preventief onderhoud is geen probleem, het ging om hetgeen werd voorgesteld als preventief onderhoud.

16 jan 2006 23:40

WdePundert schreef:Volgens mij moet af en toe even heel zwak oplichten geen probleem zijn. Maar, waar bemoei ik me mee, dat soort zaken moet ik aan Renntech overlaten.


Staat zelfs in het onderhoudsboekje.

17 jan 2006 17:47

michael schreef:
WdePundert schreef:Volgens mij moet af en toe even heel zwak oplichten geen probleem zijn. Maar, waar bemoei ik me mee, dat soort zaken moet ik aan Renntech overlaten.


Staat zelfs in het onderhoudsboekje.

Dan ben ik toch deskundiger dan ik dacht.

17 jan 2006 18:04

michael schreef:
Staat zelfs in het onderhoudsboekje.


In het onderhoudsboekje staat ook dat 1,5 liter olieverbruik op 1000 km normaal is... Maar voor mij is het een reden om op onderzoek uit te gaan.

17 jan 2006 18:10

gisteren even opgelet, bij (steen-)koude motor 3; warm net boven de 1
dit is dus bij mijn '89-er 3.2

17 jan 2006 18:17

Marco schreef:gisteren even opgelet, bij (steen-)koude motor 3; warm net boven de 1
dit is dus bij mijn '89-er 3.2

Bij mijn, zelfs-nog-één-jaar-oudere-3.2-tje, ongeveer dezelfde waarden.
Plaats een reactie