13 jan 2006 18:48
15 jan 2006 15:31
15 jan 2006 22:35
16 jan 2006 17:29
piet van eijk schreef: De olietemperatuur meter komt NOOIT - NOCH IN DE ZOMER, NOCH IN DE WINTER - buiten het koude gebied.
16 jan 2006 18:01
En als hij koud is dus nog meer? Stationair moet nu eerst het ontstekingstijdstip gecontroleerd worden en eventueel afgesteld. Krijg je hem niet langzaam genoeg om de ontsteking te controleren dan laat je hem desnoods op 4 of 5 cilinders lopen door een paar bougiekabels aan massa te leggen. Als het ontstekingtijdstip zeker weten goed staat moet het stationair toerental en het CO op de goede waarden worden gezet. Is dit niet goed te krijgen heb je misschien een lekke inlaat of is de gasklepaanslag verkeerd afgesteld.piet schreef:Mijn SC blijft eerste 20 minuten veel te hard stationair draaien als hij wat warm begint te worden: ca. 1500-2000 rpm.
Mengselschroef? Je bedoelt vast de stationair schroef op het gasklephuis.piet schreef:Er is toen al eens de mengselschroef wat bijgesteld, maar dat heeft toch geen verbetering gegeven.
piet schreef:Volgens mij is er een samenhang van dit probleem met de olietemperatuur: De olietemperatuur meter komt NOOIT - NOCH IN DE ZOMER, NOCH IN DE WINTER - buiten het koude gebied.
Er zit één koelventilator op de motor, dat is die met de v-snaar ervoor. Die draait toch wel, anders was de motor allang vast gelopen door de hitte.piet schreef:
Ook de oliekoeler voelt na een rit van een uur gewoon koud aan. Het motorblok is wel altijd handwarm. Volgens mij heb ik de koelventilator op de motor nog nooit horen draaien.
piet schreef:Mijn vraag is: wat kan het probleem ( eventueel thermostaat in het motorblok?) zijn en hoe kan ik dit testen en oplossen.