Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
14 jan 2006 16:37
Ik ben relatief nieuw op het forum en in porsche land, ondanks wat zoek-pogingen op dit forum, kan ik er nog niet echt achter komen waarvoor Vario Ram staat...
Volgens mij is deze 'motor' er vanaf de 993 of zeg ik nu iets heel raars?
Misschien dat daarom ook wel
deze Targa uit 1995wat goedkoper is ondanks de lage KM stand? (zie antwoord van 14-jan)
anybody
14 jan 2006 17:27
Even zoeken op vario ram. Is al meer ter sprake geweest.
14 jan 2006 20:10
Bedoel je geen Vario-Cam? Dit is namelijk de variabele nokkenasverstelling die voor het eerst op de 968 werd toegapast en later idd ook bij de latere series van de 993.
14 jan 2006 23:06
Beste V-Spec, VarioRam is een systeem waarbij het 'luchtinlaattraject' variabel van lengte wordt; als ik mij niet vergis: lage toeren: kort en hoge toeren: lang. Dit verbetert naar het schijnt vooral het koppel.
Niet te verwarren met VarioCam wat natuurlijk een heel ander deel van de motor behelst; de nokkenas.
Porsche heeft het VarioRam systeem vanaf modeljaar 1996 (dus modellen gebouwd vanaf eind 1995) in de 993's gebouwd. Je kunt het systeem herkennen aan de typische luchtinlaten (metaalkleurig) bovenop de motor.
Mijn 993 heeft zo'n systeem, en ik kan het je aanbevelen; zowel over het aparte geluid, als de prestaties (ik heb ook een 993 uit 1994 gehad) ben ik zeer te spreken. De 993 Targa waar jij over spreekt is van juli 1996 en heeft het voor de VarioRam-motoren opgegeven vermogen: 286 PK; een VarioRam dus.
15 jan 2006 16:04
Epicurus schreef:<...> Porsche heeft het VarioRam systeem vanaf modeljaar 1996 (dus modellen gebouwd vanaf eind 1995) in de 993's gebouwd. Je kunt het systeem herkennen aan de typische luchtinlaten (metaalkleurig) bovenop de motor <...> en heeft het voor de VarioRam-motoren opgegeven vermogen: 286 PK<...>
Heeft iemand toevallig een pic van de 'typische luchtinlaten'?
Wat is het vermogen verder van een niet Vario ram motor?
15 jan 2006 16:13
Beste vrienden,
variocam heeft te maken met kleptim!ng
zie hier een linkje
http://www.panix.com/~clay/cayenne/variocam.html
15 jan 2006 19:52
VarioCAM (= camshaft: nokkenas) werd nooit toegepast op de luchtgekoelden. Pas vanaf de watergekoelde boxers vond dit systeem zijn weg naar de 911 (996) en Boxster.
Varioram inderdaad wel op de 993 vanaf modeljaar '96.
groeten,
Robbie
15 jan 2006 20:03
V-spec schreef:Epicurus schreef:<...> Porsche heeft het VarioRam systeem vanaf modeljaar 1996 (dus modellen gebouwd vanaf eind 1995) in de 993's gebouwd. Je kunt het systeem herkennen aan de typische luchtinlaten (metaalkleurig) bovenop de motor <...> en heeft het voor de VarioRam-motoren opgegeven vermogen: 286 PK<...>
Heeft iemand toevallig een pic van de 'typische luchtinlaten'?
Wat is het vermogen verder van een niet Vario ram motor?
Niet Varioram motor van de 993 geeft 272 PK.
Ik kan helaas nog steeds geen foto op het forum plaatsen.....
Heb wel een foto van mijn Intake Runners,
Even een PB naar me, kan ik hem mailen......
15 jan 2006 20:08
V-spec schreef:Heeft iemand toevallig een pic van de 'typische luchtinlaten'?
?
Haal er maar 1 uit mijn album
15 jan 2006 20:08
V-spec schreef:Epicurus schreef:<...> Porsche heeft het VarioRam systeem vanaf modeljaar 1996 (dus modellen gebouwd vanaf eind 1995) in de 993's gebouwd. Je kunt het systeem herkennen aan de typische luchtinlaten (metaalkleurig) bovenop de motor <...> en heeft het voor de VarioRam-motoren opgegeven vermogen: 286 PK<...>
Heeft iemand toevallig een pic van de 'typische luchtinlaten'?
Wat is het vermogen verder van een niet Vario ram motor?
Peter Morgan blz. 130. Staan oud en nieuw boven elkaar op de foto, kun je meteen goed het verschil zien.
15 jan 2006 20:11
ome piet schreef:V-spec schreef:Heeft iemand toevallig een pic van de 'typische luchtinlaten'?
?
Haal er maar 1 uit mijn album
robert
15 jan 2006 20:18
rob964.c4 schreef:
Eigenlijk een beetje retro, lijkt weer op dat alu inlaatspruitstuk van mijn 3.2'tje!
15 jan 2006 20:18
Dank...netjes he..
15 jan 2006 21:24
Het is me nooit op gevallen dat, zoals hierboven vermeld wordt, een varioram een ander geluid heeft als de eerste versie's.
Qua vermogen schijnt er weinig verschil te zijn omdat de varioram een versnellingsbak heeft met langere overbrengingen, uitgezonderd de allereerste exemplaren.
Volgens mij zijn alle 993 targa's voorzien van een varioram motor.
15 jan 2006 21:28
Idd zijn alle
targa's v.v. een Varioram (Varioram vanaf modeljaar 1996 = augustus 1995 en toen werd de 993
targa geintroduceerd
).
15 jan 2006 21:39
Joost Houben schreef:Het is me nooit op gevallen dat, zoals hierboven vermeld wordt, een varioram een ander geluid heeft als de eerste versie's.
Qua vermogen schijnt er weinig verschil te zijn omdat de varioram een versnellingsbak heeft met langere overbrengingen, uitgezonderd de allereerste exemplaren.
Volgens mij zijn alle 993 targa's voorzien van een varioram motor.
Rijd eens door een tunnel met de ramen/dak open, en luister goed bij 5100-5200 toeren....
15 jan 2006 21:42
Epicurus schreef:Joost Houben schreef:Het is me nooit op gevallen dat, zoals hierboven vermeld wordt, een varioram een ander geluid heeft als de eerste versie's.
Qua vermogen schijnt er weinig verschil te zijn omdat de varioram een versnellingsbak heeft met langere overbrengingen, uitgezonderd de allereerste exemplaren.
Volgens mij zijn alle 993 targa's voorzien van een varioram motor.
Rijd eens door een tunnel met de ramen/dak open, en luister goed bij 5100-5200 toeren....
Gaat gewoon de resonantieklep open.
en het geluid van die van Joost 993 is zeker fraaier als een standaard 993.
En is ook nog een stuk sneller als een varioram uitvoering.
15 jan 2006 22:00
RS-R schreef:Epicurus schreef:Joost Houben schreef:Het is me nooit op gevallen dat, zoals hierboven vermeld wordt, een varioram een ander geluid heeft als de eerste versie's.
Qua vermogen schijnt er weinig verschil te zijn omdat de varioram een versnellingsbak heeft met langere overbrengingen, uitgezonderd de allereerste exemplaren.
Volgens mij zijn alle 993 targa's voorzien van een varioram motor.
Rijd eens door een tunnel met de ramen/dak open, en luister goed bij 5100-5200 toeren....
Gaat gewoon de resonantieklep open.
en het geluid van die van Joost 993 is zeker fraaier als een standaard 993.
En is ook nog een stuk sneller als een varioram uitvoering.
De resonantieklep in het inlaatsysteem wordt bij 2.500 t/min gesloten en bij 5.300 t/min weer geopend. De trilling van de gaskolommen in de aanzuigbuizen wordt hierbij door resonantie doelgericht versterkt. Het resultaat: betere vulling van de verbrandingskamers. De voordelen: al bij laag toerental een hoger koppel, een gelijkmatiger koppelverloop en een hoog maximum vermogen. Reserves waar men maar al te graag op rekent. Niet alleen op het circuit, bij het accelereren uit een krappe chicane. Maar ook op de weg, bij een ontspannen rit in een hoge versnelling. (Bron: Porsche AG)
Zoals je ziet is dát dus een wezenlijk deel van de werking......Het verschil in geluid bij omschakeling van (korte>lange?)aanzuigbuizen kun je horen.
En tja, over smaak van uitlaatsound valt natuurlijk te twisten.....(is volgens mij al eens
uitgebreid aan de orde geweest op dit Forum)
15 jan 2006 22:03
Zijn in ieder geval 2 mensen die het wel met elkaar eens zijn.
Maar als je ooit eens de gelegenheid hebt moet je maar eens naar die van Joost luisteren.
15 jan 2006 22:24
Zoals je ziet is dát dus een wezenlijk deel van de werking......Het verschil in geluid bij omschakeling van (korte>lange?)aanzuigbuizen kun je horen.
Weer wat geleerd, ik had hier nog nooit wat over gelezen/gehoord.
Over uitlaatgeluid heb ik idd niks te klagen dankzij de vorige eigenaar
daar kan een standaard varioram iig niet tegen op vind ik.
15 jan 2006 22:49
Ah, correctie 3 personen.
21 jan 2006 16:26
duidelijk verhaal inmiddels, thks!
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.